Hej !

Skulle behöva lite input från gruppen om jag ska ha en grind eller ett staket till min båtplats vid garaget.
En billig lösning skulle jag föredra, öppningen är 3,6m, har ni några tips ?
 
  • Grön gräsmatta med en öppning på 3,6 meter mellan ett rött garage och en häck. Tegelbelagd uppfart och en blomkruka med röda blommor i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vill du kunna rulla in båten fortfarande ?
Sitter lite i samma sits men med ett ca 6m brett gap från parkering till gård, men där jag vill kunna rulla in båtsläp/släp osv

Funderade på en gånggrind på ca 1m och sen någon form av ihoppfällbart staket/grind på hjul på resten (ca 5m)
 
  • Gilla
Octavianus och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Vill du kunna rulla in båten fortfarande ?
Sitter lite i samma sits men med ett ca 6m brett gap från parkering till gård, men där jag vill kunna rulla in båtsläp/släp osv

Funderade på en gånggrind på ca 1m och sen någon form av ihoppfällbart staket/grind på hjul på resten (ca 5m)
tänkte om man har ett staket som man enkelt tar bort när man vill in/ut med båt och släpvagn eller enklare med dubbelgrind förstås.
staket blir nog en billigare lösning.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Om du kan tänka dig lägga en slant kunde det bli fint med en metallgrind. Du kan gjuta en ordentlig stolpe i ena änden till vänster sen sätta ett hjul på grinden i andra änden så är det lätt att öppna. Om det inte behövs en hög grind. Då kanske vikten blir för stor.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Enklast att hantera är en dubbelgrind och även om du gör ena för gångtrafik och den andra längre blir ingen av dem klumpigt lång.

Staketsektioner kommer du få dela på två om du ska bära runt på dem.

Två staketstolpar där du bara staplar reglar, störar eller liknande med mellanlägg funkar också. I ditt fall kan du skjuta in dem från bildens vänstersida och ha fasta upplägg. Tänk på varje stolpe som en stege där du lägger en regel/stör på varje stegpinne. Så gjordes förr för öppningar i gärdesgårdar
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Hur ofta vill du öppna den? Är det två gånger om året eller varje vecka?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
O Odi et Amo skrev:
Hur ofta vill du öppna den? Är det två gånger om året eller varje vecka?
det blir väl kanske 5-6 ggr gånger varje sommar.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om du kan tänka dig lägga en slant kunde det bli fint med en metallgrind. Du kan gjuta en ordentlig stolpe i ena änden till vänster sen sätta ett hjul på grinden i andra änden så är det lätt att öppna. Om det inte behövs en hög grind. Då kanske vikten blir för stor.
ja men den tanken har jag haft, en dubbelgrind i metall kan bli snyggt men det blir väl en dyr historia.
har hört att man köpa metallgrindar i Polen billigt.
 
S swepog skrev:
ja men den tanken har jag haft, en dubbelgrind i metall kan bli snyggt men det blir väl en dyr historia.
har hört att man köpa metallgrindar i Polen billigt.
Jag menade inte dubbel, jag menade som ett staket med ett hjul i ena änden och som sitter fast i gångjärn i andra. Det är ju också en grind men det kommer se ut som ett staket och om du öppnar sällan gör det inget att det är lite besvärligare än en vanlig grind.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag menade inte dubbel, jag menade som ett staket med ett hjul i ena änden och som sitter fast i gångjärn i andra. Det är ju också en grind men det kommer se ut som ett staket och om du öppnar sällan gör det inget att det är lite besvärligare än en vanlig grind.
Aha ok hmm bra idé.
/tack
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.