Vi har en förskräcklig gammal blandare i köket som jag skulle vilja byta ut mot en engreppsblandare, men sambon påstår att det är omöjligt eftersom anslutningen är utanpå väggen. Tycker att det låter jättekonstigt, borde vara lättare då? Problemet är väl snarare måtten?
16 cm mellan centrum på kallt och varmt.
Går det att få tag på en passande blandare och montera på något sätt?
Dessutom LÅTER det något hemskt om varmvattnet - någon som vet vad det kan bero på?
 
  • Gammal köksblandare med separat varmvattens- och kallvattenskranar, monterad utanpå väggen ovanför en diskho. Tvättutrustning syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal köksblandare med två vred för varmt och kallt vatten, ansluten utanpå täckta väggvinklar, med vitkalkade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skall väl gå? Googla ”köksblandare 160 cc vägg” så hittar du sådant som borde passa. Men jag är ingen rörmokare.
 
N
Oljudet beror nog på att ventilkäglan vibrerar i kranöverdelen. Enkelt att åtgärda.
Generellt väldigt hög kvalitet på blandare av den typ du har så jag hade behållit den.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Packningen i varmvattnet är kass och/eller "käglan" glapp. Undvik att använda den om det går eftersom långvarigt bruk kan skada annat i ledningsnätet. Det uppstår vibrationer i ledningarna och det kan göra att t.ex. kopplingar börjar läcka. Ska ni ändå byta så behöver du inte byta kägla/packning men det är annars inte svårt.

160 mm är ett standardmått för blandare. Denna kanske kan fungera: https://www.rinkabyror.se/artikel/fmm-9000e-koksblandare-160c-c-1-grepps-pip-over/

För att undvika diskussionen om vilken bestämd artikel denna typ av blandare har kan man använda 1-greppsblandare. Annars kan man hävda att det är "ett grepp" och inte "en blandare" som ska styra. I fackhandeln pratar man om ettgreppsblandare. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.