Börjat få ojämnt tryck i kranarna.
Hur gör jag för att lösa detta?
Googlat mig till man ska fylla hydropressen?
Behöver jag då tömma hela systemet? Kollat lite klipp, men vi verkar inte ha någon tappventil undertill och ingen tryckgivare så jag ser trycket? Borde jag byta ut denna hydropress?
 
  • En grå WellMate hydropress installerad i ett hörn med kringliggande rörledningar och kopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på hydropress med information om volym (58 liter), maximalt arbetstryck (8 bar), testtryck, arbetstemperatur, tillverkningsår (2008) och varningsmeddelanden på flera språk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Börja med att kontrollera om det kommer luft eller vatten om du trycker på bilventilen som sitter under kåpan på toppen. Gänga loss den!

Om det kommer luft följer du följande enkla guide:

https://gothes.com/tips/
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Krilleman
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
J Jakobjo skrev:
Kollat lite klipp, men vi verkar inte ha någon tappventil undertill och ingen tryckgivare så jag ser trycket? Borde jag byta ut denna hydropress?
Fins massor av trådar på BH angående att fylla på hydropress.

Att tappa ur botten så tänker du på hydrofor och det är inte samma sak.

Och det jätteirriterande att rörisen inte satte en manometer på systemet då det är viktig felsökningsverktyg och att trimma in trycket för hydropressen

Men korthet är det att stänga av pumpen och öppna kallvattenkran och låta det skvala tills det tar slut och i samband med detta så letar man fram bilventilen i toppen på hydropressen och du har hand eller fotpump med manometer och för bildäck påfyllningsmunstycke

Sedan pumpar du med hand/fotpumpen för att fylla hydropressen - och det kan börja skvala i kallvattenkran igen när hela hydropressen töms på kvarvarande vatten - därefter pumpar man vidare tills man mäter 2 Bar.

Därefter går man och stänger kallvattenkran , slår på pumpen - vänta en kort stund och därefter spola kallvatten igen och spolar det utan problem i minst 50 liter så är det hela färdigt.


Blir det kort stopp och vattnet börja rusa strax efter igen, så är det lite för hög tryck i blåsan - släpp ut lite luft så att motsvarar 0.1 bar trycksänkning och gör det steg för steg till det korta avbrotten upphör.

Färdigt.

Skulle det komma vatten i bilventilen vid någon tillfälle så är det en skarp indikation att blåsan är sönder - men det kan du läsa vidare om i andra trådar hur man kollar sådant.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Krilleman
X xxargs skrev:
Och det jätteirriterande att rörisen inte satte en manometer på systemet då det är viktig felsökningsverktyg och att trimma in trycket för hydropressen
Nja, trycket på vattensystemet (med eller utan manometer) har inget att göra med förtrycket i hydropressen på just luftsidan.

En vanlig manometer på vattensidan är ju standard att sätta dock.
Men det är ju för att ha koll på vattentrycket över tid.

I övrig har du helt rätt, precis som jag nämnt ovan.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Nja, trycket på vattensystemet (med eller utan manometer) har inget att göra med förtrycket i hydropressen på just luftsidan.

En vanlig manometer på vattensidan är ju standard att sätta dock.
Men det är ju för att ha koll på vattentrycket över tid.

I övrig har du helt rätt, precis som jag nämnt ovan.

Du vill ha manometern för att se vilken tryck pumpen når innan den startar och fyller man hydropressen till ca 0,2 bar under denna tryck - därför är manometern bra att ha när man skall återfylla en hydropress som saknar luft.

2 bar är bara taget som ett startvärde som är rimligt, sedan beror det på pressostaten vilken intervall det jobbar inom

Man ser också beteende om pumpen 'studsar' korta intervaller när för lite luft kvar i hydropressen och motsvarande att det sticker nedåt mot noll för att det blev helt tom på vatten i hydropressen innan pumpen kommer igång och börja pumpa igen när man har för mycket luft pumpad i blåsan i hydropressen.

Till TS: skriv upp värde till vilket tryck du pumpade upp hydropressen till med fot/handpumpen och att det fungera bra - bra att veta till nästa gång.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Din hydropress har bytit namn några gånger sen din aktuella hydropress installerades.

Idag ligger den under detta namnet:
[länk]

Och i anvisningen från monteringsanvisningen på ovan sida kan man läsa:

[bild]
Ditt svar sticker ut från dom andra då jag skulle behöva frikoppla den helt och hållet från systemet för att fylla? Känns betydligt jobbigare
 
Krilleman
J Jakobjo skrev:
Ditt svar sticker ut från dom andra då jag skulle behöva frikoppla den helt och hållet från systemet för att fylla? Känns betydligt jobbigare
Öppna en blandare på kallvattnet, det räcker.

Såg inte att den engelska varianten av anvisning tog det steget längre konstigt nog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.