Hej!

Jag har i början av sommaren anlagt en helt ny gräsmatta. Storlek ca 140 m2. Alltså en ganska liten matta, men förhoppningen att jag ska orka sköta den ordentligt! Blev en hel del springande med vattenspridaren nu i sommar och jag funderar därför på att installera någon form av sprinklersystem. Tänker mig ett ganska basic system utan automation, men det ska vara enkelt att slå och av på vid behov utan att behöva flytta en vattenspridare flera gånger och där det dessutom blir en hel del spill då spridaren ofta vattnar utanför mattan.

Så här ser mattan ut:
Ny anlagd gräsmatta på cirka 140 m² med en studsmatta i det högra hörnet och en grusad gång på ena sidan tomten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har kollat upp olika system och inser att det är framförallt RainBird och RP Hunter som är populära, och framförallt rotatoriska munstycken. Såg att Gardena kommit med en egen rotatorisk spridare som heter "MD". MD40 MD80, MD180 etc men hittar inte många reviews på dem och funderar därför på någon av de två förstnämnda.

Tänkte använda 6 st spridare, matten är kvadratisk, ca 14x10 meter.
Tänkte placera spridarna på följande vis (vet inte om det är bästa sättet).
Diagram över en kvadratisk gräsmatta med bevattningssystem bestående av 6 sprinklers placerade i hörn och mittpunkter. Vattenutkastare och tillhörande ledningar visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har ingen koll på bevattningssystem, aldrig pillat med det förr. Har kollat hur snabbt vattenutkastaren fyller 10 liter, det tar 18 sekunder. Det räcker till 3 st vattenspridare MD180 (gardenas roterande variant). Alltså får jag ha två sektioner.
Runt gräsmattan kommer jag bygga upphöjda rabatter i cortenplåt, tänkte att det blir enklast att dra vattenledningarna och sätta spridarna "under jorden" i rabatterna, så slipper jag gräva i mattan.

Har tittat på gardenas system. Inte det billigaste men samtidigt inte så dyrt som jag först trodde.
Gardena 50 meter 25mm slang (PEM) 400 kr på Amazon.
Kopplingar i plast hos gardena kostar inte mycket mer än unbranded kinakopplingar.

Frågan är vad jag behöver för setup för att få ett enkelt system. Vill helst bara behöva slå på vattenutkastaren och sen välja sektion.

Tittar jag på Gardena så ser det ut som att jag behöver (förutom slang och kopplingar) följande:
- Profi Maxi-Flow System Anslutningspaket
- Anslutningsbox
- Tryckreglerare
- Ventilbox V3 + 2st Ventildoser(batteri 9V) eller 2st Bevattningsventiler(sladd 24V).
- 2 st Dräneringsventiler på lägsta punkt (frostskydd).
- 6 st sprinklers, ex MD180. Alternativt RainBird/HunterRP. Tror att de passar gardenas kopplingar då det står 1/2 inch på samtliga.

Kommer antagligen även behöva droppbevattning till alla rabatter senare, så helst ska systemet även kunna utföra detta.

Tacksam om någon med mer kunskap/erfarenhet delar sina synpunkter!

Vänligen,
Dennis
 
  • Nyklippt gräsmatta på cirka 140 m2 med jämn grön yta, omgiven av grus på ena sidan och en del av bakgården med bar jord i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade köpt rejälare grejer än gardenas spridare iaf. Jag kände på dem och upplevde dem som rejält plastiga och billiga i känslan.
Jag installerade själv ett helautomatiserat bevattningssystem under sommaren och valet av spridare föll på hunter I-20 i rostfritt stål (mestadels iaf. Det blev även lite mp-rotators). De hade säkert passat bra för din applikation och kostar inte hutlöst mycket mer.

Vill du ha det så enkelt som möjligt så behöver du inte mycket av det du listat. Allt du behöver är egentligen en fördelare vid utkastet, pem slang, kopplingar, spridare och en anslutning för tryckluft för att blåsa rent systemet (jag litar inte på de där avrinningsventilerna).

Däremot så om du nu ska gräva ner bevattning så hade det varit synd att inte automatisera systemet. Det är gravt smidigt och vill du ha ett system du kan bygga på i framtiden så är det bara att köpa en lite större ventilbox så du har allt redo för när det är dags. Om du är orolig för att det ska vara komplicerat så var inte det. Jag upplevde det som busenkelt.

Rinkaby rör har ett bra utbud av slang och kopplingar till hyfsade priser. Vetilboxar och spridare finns till bra pris på amazon.

Gräv på!
Gräsmatta med nylagd rörledning för automatisk bevattning, grävningsarbete längs husväggen, samt handskar och kopplingar på gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MickeTyr MickeTyr skrev:
Jag hade köpt rejälare grejer än gardenas spridare iaf. Jag kände på dem och upplevde dem som rejält plastiga och billiga i känslan.
Jag installerade själv ett helautomatiserat bevattningssystem under sommaren och valet av spridare föll på hunter I-20 i rostfritt stål (mestadels iaf. Det blev även lite mp-rotators). De hade säkert passat bra för din applikation och kostar inte hutlöst mycket mer.

Vill du ha det så enkelt som möjligt så behöver du inte mycket av det du listat. Allt du behöver är egentligen en fördelare vid utkastet, pem slang, kopplingar, spridare och en anslutning för tryckluft för att blåsa rent systemet (jag litar inte på de där avrinningsventilerna).

Däremot så om du nu ska gräva ner bevattning så hade det varit synd att inte automatisera systemet. Det är gravt smidigt och vill du ha ett system du kan bygga på i framtiden så är det bara att köpa en lite större ventilbox så du har allt redo för när det är dags. Om du är orolig för att det ska vara komplicerat så var inte det. Jag upplevde det som busenkelt.

Rinkaby rör har ett bra utbud av slang och kopplingar till hyfsade priser. Vetilboxar och spridare finns till bra pris på amazon.

Gräv på!
[bild]
Tack för svar! Fler frågor dyker upp. :D

Körde du 25 mm PEM?
Hur många sektioner behövde du installera? (tänker på det du skrev att automation var enkelt).
Använder du någon tryckreglerare?
Vad använder du för automationsgrejor? (elektriska ventiler, styrenhet/dator etc).
Hur ser din ventilbox ut?
 
Z Zanjo skrev:
Tack för svar! Fler frågor dyker upp. :D

Körde du 25 mm PEM?
Hur många sektioner behövde du installera? (tänker på det du skrev att automation var enkelt).
Använder du någon tryckreglerare?
Vad använder du för automationsgrejor? (elektriska ventiler, styrenhet/dator etc).
Hur ser din ventilbox ut?
Yes. Jag körde 25mm.
I dagsläget har jag fyra zoner. Det kommer säkerligen tillkomma lite saker som tex droppbevattning. Därför har jag sex separata sektioner i min ventilator.
Mina hunter I-20 har inbyggd tryckreglering.

Jag kör hunters magnetventiler och en Wi-Fi bevattningsdaror från inkbird med regnsensor från hunter.

Här är boxen:
Bevattningsventilbox med flera zoner, rör, ventiler och röda kablar installerade i en plastlåda, placerad på grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Zanjo
  • Laddar…
MickeTyr MickeTyr skrev:
Yes. Jag körde 25mm.
I dagsläget har jag fyra zoner. Det kommer säkerligen tillkomma lite saker som tex droppbevattning. Därför har jag sex separata sektioner i min ventilator.
Mina hunter I-20 har inbyggd tryckreglering.

Jag kör hunters magnetventiler och en Wi-Fi bevattningsdaror från inkbird med regnsensor från hunter.

Här är boxen:
[bild]
Stort tack för dina svar Micke! Kanske kör något liknande som dig om du nu är så nöjd! :)
Hur kopplar du in elen till ventilboxen? Jag har vanliga eluttag utomhus men även ett rör draget i plattan till elcentralen att använda vid behov. Räcker det med 12 volt?
 
Z Zanjo skrev:
Stort tack för dina svar Micke! Kanske kör något liknande som dig om du nu är så nöjd! :)
Hur kopplar du in elen till ventilboxen? Jag har vanliga eluttag utomhus men även ett rör draget i plattan till elcentralen att använda vid behov. Räcker det med 12 volt?
Jag skulle säga att ska du göra det så finns det ingen anledning till att inte göra det ordentligt.
Mina ventiler går på 24v men det är sak samma. Svagströmskabel till bevattninsdatorn helt enkelt :)
 
  • Gilla
Zanjo
  • Laddar…
MickeTyr MickeTyr skrev:
Jag skulle säga att ska du göra det så finns det ingen anledning till att inte göra det ordentligt.
Mina ventiler går på 24v men det är sak samma. Svagströmskabel till bevattninsdatorn helt enkelt :)
Har läst på lite mer och tänker köra på MP Hunters munstycken och möjligen popup/spridarhus PRS30 eller PRS40. De har inbyggd tryckreglering. Kommer mäta mer specifika när det närmar sig och besluta om det blir med 30 eller 40 PSI.

Har hunters I-20 inbyggd tryckreglering i varje spridare? Det ska säkerställa att det blir jämnare flöde i ett enskilt system/sektion. Eller det behövs kanske inte?
 
Z Zanjo skrev:
Har läst på lite mer och tänker köra på MP Hunters munstycken och möjligen popup/spridarhus PRS30 eller PRS40. De har inbyggd tryckreglering. Kommer mäta mer specifika när det närmar sig och besluta om det blir med 30 eller 40 PSI.

Har hunters I-20 inbyggd tryckreglering i varje spridare? Det ska säkerställa att det blir jämnare flöde i ett enskilt system/sektion. Eller det behövs kanske inte?
Ja, det har de. Jag upplever inte att jag får olika prestanda på den första kontra den sista spridaren i en slinga.
Jag skulle anta att utan det kommer det bli skillnader på en spridare som du tex har satt på ett T i slingan kontra en som har en rak väg att gå tex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.