Ja, ja. Ta de goda råden från @BirgitS är vad jag skulle göra alla dagar i veckan. Jättebra att du har ordnat allt i din egen lägenhet.
Om du misstänker att det kan bli läckage från en annan lägenhet som finns ovanför din skulle jag definitivt påtala det för styrelsen skriftligt
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Ja, ja. Ta de goda råden från @BirgitS är vad jag skulle göra alla dagar i veckan. Jättebra att du har ordnat allt i din egen lägenhet.
Om du misstänker att det kan bli läckage från en annan lägenhet som finns ovanför din skulle jag definitivt påtala det för styrelsen skriftligt
Allt är påtalat för styrelsen. Dom valde att låta förvaltaren vara den som skall sköta det hela. Allt finns på mejl. Kopior på alla besiktningar har styrelsen erhållit. Mer kan inte jag göra. Kommer skriva motion till årsmötet om förklaring. Vad som gäller, vem som skall åtgärda bristerna
Vem som kontrollera att bristerna är åtgärdade Om det ligger på oss bostadsrättshavare.
 
Claes Sörmland
Frågan är väl om rostangreppen är ytliga p g a sommarfukt i lägenheterna och bristande målning eller om de faktiskt går in i godset. Bara i det senare fallet är situationen allvarlig.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Frågan är väl om rostangreppen är ytliga p g a sommarfukt i lägenheterna och bristande målning eller om de faktiskt går in i godset. Bara i det senare fallet är situationen allvarlig.
Det var inte ytligt. Enligt besiktnings mannen var han i kontakt med styrelsen samt riksbyggen. Påtalade allvaret att det var ett problem man måste ta tag i. Min lägenhet är i topp skick. Väldigt mån att vårda det som jag äger. Tyvärr har killen som gjorde besiktningen slutat, annars hade jag tagit hjälp av honom.
 
Claes Sörmland
Piffy Piffy skrev:
Det var inte ytligt. Enligt besiktnings mannen var han i kontakt med styrelsen samt riksbyggen. Påtalade allvaret att det var ett problem man måste ta tag i. Min lägenhet är i topp skick. Väldigt mån att vårda det som jag äger. Tyvärr har killen som gjorde besiktningen slutat, annars hade jag tagit hjälp av honom.
Då borde föreningen prioritera byte av radiatorsystemet. En tråkig kostnad som kommer ibland.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då borde föreningen prioritera byte av radiatorsystemet. En tråkig kostnad som kommer ibland.
Klart men inget förvånar mig när det gäller hur vår styrelse sköter sin uppgift. Detta har inte med detta att göra. OVK första blev gjord 2017 när jag slog larm. Vi hade brand något tände fyr på baksidan. Vårt soprum samt många bilar blev totalt utbrända. Nu har vi inga carportar. Varför det har visat sig att man inte hade byggnadslov. Ja här händer mycket i vår förening.
Svårt att få bort styrelsen. Många som är vänner sedan länge. När man påtalar något. Är svaret. Vi inte vill ha bråk. Så fort läget ser bättre ut kommer jag att sälja. Då kommer jag hyra i stället för att äga.
 
Är det bara jag som tycker det är konstigt om föreningen har generella problem med radiatorer som rostar sönder utifrån p.g.a. bristfälligt målningsunderhåll?
Det borde väl ta en mindre evighet att rosta sönder på det sättet, möjligen med undantag för radiatorer i badrummen.
Handlar det om porer inifrån så är ju inte färg en långsiktig lösning utan då är det dags för föreningen att ta tag i problemet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Bigfoot skrev:
Är det bara jag som tycker det är konstigt om föreningen har generella problem med radiatorer som rostar sönder utifrån p.g.a. bristfälligt målningsunderhåll?
Det borde väl ta en mindre evighet att rosta sönder på det sättet, möjligen med undantag för radiatorer i badrummen.
Handlar det om porer inifrån så är ju inte färg en långsiktig lösning utan då är det dags för föreningen att ta tag i problemet.
Håller med. Färgen är bara dekoration. Det måste handla om att syre kommer in i radiatorsystemet eller att det är uråldigt.
 
Jag vet att en del har fått termostat reglage. Att det är gjort i omgångar. Tror inte man har gjort 2 samtidigt. Har hört att det inte är bra att göra på detta vis. Tyvärr kan jag inte hur detta påverkar radiatorerna. För då fyller man ju på med nytt vatten. Husen är byggda 1959
 
Fuck svar från förvaltaren. Det är vi bostadsägare som inte sköt om radiatorerna. Alltså slipat och målat
Lätt att lägga problemet på oss. Enligt besiktningsmannen hade han påtalat att det finns rost på radiatorerna. Att det bör åtgärdas av föreningen och att detta inte ligger på oss. Han sa till mej följande. Att jag skulle skrapa bort allt löst rost. Sedan skulle jag köpa Rostätare och pensla på. Om jag själva ville åtgärda problemet. Men var kommer rosten ifrån? När det är färgen som lyfter. Jag har bott i min lgh i 12 år
 
Piffy Piffy skrev:
Men var kommer rosten ifrån? När det är färgen som lyfter. Jag har bott i min lgh i 12 år
läs på om Galvaniska strömmar
och ett ständigt påfyllande av nytt vatten i ert värmesystem är också en orsak (om det sker)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.