Hur gör man? Först fuktspärr i form av plast, sedan ljuddämpare i form av foam och sist furuplankorna på som jag limmar. Blir detta bra, tror ni?
 
Ditt problem är inte så enkelt att lösa. Du får inte limma not/spont. Golvet ska röra sig och limmar du hänger brädorna ihop tills dom spricker någonstans, och då får du få en spricka på 10-20 mm. Furugolv ska skruvas eller spikas i regel. Jag lade mitt ekgolv, massiva plank, på platta med värmeslingor, med hjälp av en stålbygel på undersidan som passade in i spår.(system Junker)
 
Tack för ditt svar. Det var det jag var rädd för; att man inte kan lägga furubrädor direkt på plattan. Men som jag förstår det så går det bra om man använder dessa byglar. Blir det en luftspalt då mellan plattan och brädan? Spelar det någon roll för golvvärmen?Jag antar att man måste limma brädorna även om man använder byglar,eller?
 
Principen är att byglarna tillåter brädorna att röra sig nogot, beroende på luftfuktighet och temperatur. Precis nå, med låg luftfuktighet har jag sprickor i golvet på ½ mm - 1 mm eller så. På hösten, i september då luftfuktigheten är hög, sväller brädorna och golvet går ihop. I ditt fall med furubräder, rör dom sig betydligt mera än mina 25 mm tjocka ekbrädor. Jag skulle nog inte lägga massiva furubrädor på platta med ingjutna värmeslingor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.