Hej!
Har en gammal klassisk Husqvarna RoboMower som jag försöker hålla vid liv med kärlek. Nu bråkar den dock och vägrar att starta klippning. Visar bara felet ”upp och ner”, men den står helt plant.

Är det någon som haft liknande fel och lyckats lösa det?

Vänliga hälsningar,
Joakim
 
  • Automatisk gräsklippare på ett gräsbevuxet område nära en träplank och gröna växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärm och knappar på Husqvarna-maskinvisar meddelandet "FEL Upp- och ned", datum och tid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan ev. vara fel på huvudkortet. Det finns kalibreringsmöjligheter för lutningssensorerna men tveksam om det hjälper här.
 
  • Gilla
joakimbrodd
  • Laddar…
E etompau skrev:
Kan ev. vara fel på huvudkortet. Det finns kalibreringsmöjligheter för lutningssensorerna men tveksam om det hjälper här.
Tack för svar! Av en slump hittade jag en dold meny genom att hålla inne ”0”. Där kunde man bläddra fram och se lutningsvinklarna i x och y. Tydligen var laddstationen flyttad till en plats som lutade mer. Ca -7 grader lutning.

Jag flyttade klippern och startade den på en mer plan plats och nu klipper de för fullt!
 
  • Gilla
Luc Reiner och 2 till
  • Laddar…
Samma med min 308 idag.Gick att kvittera larmet och nu klipps det igen.
 
  • Gilla
joakimbrodd
  • Laddar…
Nu har felet kommit tillbaka! Den klipper inte alls utan tror bara att den är upp och ner...

Någon som vet hur sensors ser ut? Har skruvat isär den och kikat på moderkortet, men ser inget som uppenbart ser ut som en xyz sensor..
 
F Faluman skrev:
Samma med min 308 idag.Gick att kvittera larmet och nu klipps det igen.
Hur kvitterade du larmet?
 
J joakimbrodd skrev:
Nu har felet kommit tillbaka! Den klipper inte alls utan tror bara att den är upp och ner...

Någon som vet hur sensors ser ut? Har skruvat isär den och kikat på moderkortet, men ser inget som uppenbart ser ut som en xyz sensor..
Fann du någon lösning på detta?
 
  • Gilla
joakimbrodd
  • Laddar…
Elias1975 Elias1975 skrev:
Fann du någon lösning på detta?
Nej tyvärr. Ibland funkar den sporadiskt, men oftast vill den aldrig starta. Så trött på den.
 
Upp och ned är ett fel som är baserat på en gyrosensor som sitter fast på moderkortet. Det går på nyare modeller kalibrera denna (har en kompis med en 430 som har problem med denna sensor, efter kalibrering fungerar den ett tag). Det kan vara så att du har fukt och/eller salt på moderkortet. Öppna dra ur batteriet och tvätta av moderkortet med tvättsprit för kretskort.

Jag är nog en av få som har detta larmet pga verkliga orsaker titt som tätt (jag har terrasser och ibland när det är blött ute så kör den över kanten på dessa då friktionen mot gräset blir för låg - om det ansamlats klippt gräs på hjulen).
 
  • Gilla
joakimbrodd
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Upp och ned är ett fel som är baserat på en gyrosensor som sitter fast på moderkortet. Det går på nyare modeller kalibrera denna (har en kompis med en 430 som har problem med denna sensor, efter kalibrering fungerar den ett tag). Det kan vara så att du har fukt och/eller salt på moderkortet. Öppna dra ur batteriet och tvätta av moderkortet med tvättsprit för kretskort.

Jag är nog en av få som har detta larmet pga verkliga orsaker titt som tätt (jag har terrasser och ibland när det är blött ute så kör den över kanten på dessa då friktionen mot gräset blir för låg - om det ansamlats klippt gräs på hjulen).
Aha. Kan testa att tvätta av kortet lätt. Har försökt hitta själva sensorn men den måste vara väldigt liten.

Orkar inte heller lämna in den och få hela kortet bytt. Då kan man nästan byta ut hela. Men uppskattar tipset! 👍
 
Jag kan köpa den för ett rimligt pris, jag behöver en reservdelsmaskin...
 
  • Gilla
joakimbrodd
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kan köpa den för ett rimligt pris, jag behöver en reservdelsmaskin...
Vad bjuder du :) Bor i Göteborg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.