Hej!
Ska bygga ett större trädäck, och funderar på att härma grannen. Nämligen bygga med staketribbor 28x45 som trall. Tycker det ser snyggt ut och tänker ha breda trall i uteköket för att bryta av. Det är inte de nuvarande grannarna som byggt deras trädäck så de har ingen info.
Har googlat massor men hittar ingenting om att göra så.
Är det någon här som gjort det? Bra eller dålig upplevelse av bygget/slutresultatet?
Samma CC, dvs CC60 som bredare trall?
 
R
Ingen bra idé, dom kommer att bukta uppåt och nedåt mycket mer än en standard 28x120 trall..
 
R Rejäl skrev:
Ingen bra idé, dom kommer att bukta uppåt och nedåt mycket mer än en standard 28x120 trall..
Tack för svar!

Kan det motverkas med kortare CC? CC 40 kanske?
 
R
Ja det motverkar ju såklart men skulle avråda ändå..
 
R Rejäl skrev:
Ja det motverkar ju såklart men skulle avråda ändå..
Ok. Tack
 
K
Regelavståndet under ribborna behöver vara så litet att det knappast blir ekonomiskt lönsamt eller ens bra. Kommer med största sannolikhet bli väldigt ojämnt så som det redan svarats på ovan
 
K
Hur stort är ”ett större” trädäck?
Och även om grannarna inte byggt deras går det ju att inspektera hur det är gjort..
 
Inspekterade grannens däck nu.
Var tydligen 45x45!
Förändrar det problemet?
 
D
Andkoch1 Andkoch1 skrev:
Inspekterade grannens däck nu.
Var tydligen 45x45!
Förändrar det problemet?
Då förstår man varför deras däck inte buktar. Jag hade dock hållit mig till standardmått. Försök räkna på prisskillnaden per m².
 
  • Gilla
Andkoch1
  • Laddar…
R
Andkoch1 Andkoch1 skrev:
Inspekterade grannens däck nu.
Var tydligen 45x45!
Förändrar det problemet?
Knappast billigare eller har du räknat på det?
 
45x45 blir nog stabilt men mycket dyrare än mer standard 22x120 (du kommer ju behöva typ 3 bitar för att täcka samma bredd)
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ingen bra idé, dom kommer att bukta uppåt och nedåt mycket mer än en standard 28x120 trall..
Precis så👍
 
R Rejäl skrev:
Knappast billigare eller har du räknat på det?
Inte räknat på det än. Tyckte det såg snyggt ut. Men givetvis ska jag räkna på det det är värt prisskillnaden
 
  • Gilla
Xaurak och 1 till
  • Laddar…
Kul ide!
Nu när jag försöker tänka mig utseendet, så känns det betydligt snyggare och fräckare än standardbredd på trallen!
 
M
Andkoch1 Andkoch1 skrev:
Inspekterade grannens däck nu.
Var tydligen 45x45!
Förändrar det problemet?
Vad har de använt för skruv för att skruva fast ”trallen”? Längsta trallskruv som finna är ju för 34mm trall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.