Hej!

Har ett Älvsbyhus (ÄH) som ca. 4år. Vad är de generella riktlinjerna för garantier på saker i huset? Hur skiljer sig dessa åt vad gäller olika hustilverkare?

För själva stommen etc. har de väl en ganska lång garantitid, men vad gäller vitvaror, toaletter, blandare, radiatorer, värmepanna etc.?

En radiator började strula hos mig. Jag kollade upp garantitiderna hos tillverkaren och de skriver klart och tydligt 10år på sin hemsida. När jag sedan pratar med ÄH så menar de att deras garanti endast är 2 år.

/ d
 
Varugarantier skall vara samma som tillverkarens garantier.
En (seriös) husfirma lämnar över dessa varugarantier vid slutbesiktningen.
Dock skall påpekas att detta då avser VARUgarantier och reklamationer på dessa får man ta med tillverkaren.

Normalt sett har husfirmorna 2 års garantitid då ni som kund endast skall behöva påpeka felet. Om husfirman inte kan bevisa varför felet uppstått skall de åtgärda.
Sedan finns det en förlängd garanti som gäller 10 år. Denna gäller mot utförandefel (byggfusk). Bevisbördan ligger på dig som kund. Kan man bevisa att husfirman orsakat att felet uppstått skall de åtgärda.
 
Så... mitt element borde ha samma garantitid som om jag köpt elementet direkt från dess tillverkare, förstår jag dig rätt?

/ D
 
dreamie skrev:
Så... mitt element borde ha samma garantitid som om jag köpt elementet direkt från dess tillverkare, förstår jag dig rätt?

/ D
Japp!

Dock gäller det att det är otvetydigt just elementet som det är fel på och inte tex. injustering av värmepanna, termostaten, eftersatt underhåll, rördragningsfel etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.