Vi är på gång att köpa ett fritidshus och ska låna pengar till detta.

Hur mycket får man låna egentligen? Jag vet att vår bank ger bottenlån upp till 75% och därefter topplån. Men - hur högt upp sträcker sig dessa topplån?

Saken är den att fritidshuset vi ska köpa är verkligen en en-gång-i-livet-chans, men vi saknar egentligen eget kapital att skjuta till, därför min fråga.

Vi räknar med att huset kommer att kosta runt 250.000:-

 
https://www.citibank.se/ccsoa/
Här kan du låna 250000 utan säkerhet.

Sedan är det ju himla svårt å veta hur mkt du får låna!! Det handlar ju om era inkomster, det är ju dom som styr om och hur mkt man kan låna ut till er.
Bästa svaren får du givetvis om du promenerar in på din bank!
 
Jag vet att summan vi får låna är beroende av våra inkomster och våra övriga utgifter. Och utifrån det tror jag inte att 250.000:- ska vara något större problem.

Men - min egentliga fråga är: hur mycket av en köpesumma på 250.000:- kan vi låna på banken? har de t.ex. en gräns att bara låna ut till 80% av priset?

Som jag sa: vi har egentligen inget eget kapital att skjuta till, varför vi i princip måste låna närapå varenda krona.
 
Om banken är nöjd med er ekonomi så skall det inte vara några problem att låna hela beloppet.

Efterssom topplånet är på sämre villkor så kan det ju vara smart att se om man kanske har möjlighet att belåna sin villa eller bostadsrätt lite mer istället för topplån på fritidshuset.

Om jag förstod rätt så är det ett fritidshus ni skall köpa, och har då kanske ett annat boende som kan belånas.
 
Vi bor i hyresrätt så där finns ingen säkerhet.

Jag har börjat förstå att det är bottenlån till en viss gräns och därutöver topplån. Min farhåga är ju dock att banken beviljar lån bara upp till säg totalt 90% av värdet och så måste vi panta burkar för att få ihop resten... ;)

 
Som sagt var så lånar citibank ut 25000 utan säkerhet... Visserligen är räntan hög... :-/
 
Får ni köpa huset till under marknadsvärdet är ju saken klar! :D
 
Citibank verkar inte vara ett realistiskt alternativ på grund av den höga räntan. Jag har ingen lust att köpa ett hus med ett s.k. snabblån.
 
Under marknadsvärdet? Betyder det att banken beviljar lån upp till marknadsvärdet, inte till köpesumman?

Alltså, om banken beviljar lån upp till 90% av vad det värderats till och vi får köpa det för 90% av värdet, så går det runt?

 
Kan jag förstå... men kan vara ett alternativ om inga andra finnes och man är himla sugen på huset... :). man kan ju amortera snabbt som attan.. förtidsinlösa när och om värdet siger på huset och man kan omvandla det till vanligtbanklån... inte vet jag :-/
 
Jag menar om huset är värt 300000 och ni bara behöver låna 250.000 så borde saken vara biff!
banken är väl intresserad av värdet på huset inte på köpeskillingen i sig... :-/
 
Jag tycker att det borde vara som du skriver, Solana. Jag hoppas att det är så. För det skulle sannerligen förenkla det hela och göra det lite lättare.
 
Jag vågar nästan lova att det är så... Lycka till med fritidshusköp :D
 
Jag håller verkligen tummarna för att det är så!

Någon annan som kan bekräfta...?
 
Har ni bara hyfsad ekonomi så ska det inte vara någon större fara att låna till det huset. I värsta fall 75% bottenlån + 25% topplån. Undvik "snabblån" - har dessutom inte er bank ett bättre erbjudande än dessa banker som återfinns bland klippkuponger för tidningprenumerationer???

Månadskostnaden för ett så pass litet lån blir inte så högt, lyckas ni även få upp andelen bottenlån så blir räntekostnaden ännu lägre. T.ex SEB ger 85% bottenlån till sina stamkunder, er bank behöver nödvändigtvis inte vara sämre - trots att det inte står så i papperen. Räntorna är även de förhandlingsbara, på ett så litet lån är det nog inte speciellt mycket, men en bra bankkontakt kan betyda mycket.

-Om ni "är på gång" att köpa hus - är huset ute på budgivning?
isf- fixa lånelöfte hos banken. Det tar inte lång stund om er ekonomi är ok. Besked inom 24h vid ansökan på nätet har en del, besök på banken = ännu snabbare.

En del säljare drar sig för att sälja hus till en köpare som inte har finansieringen ordnad(finns ju alltid risk att köparen får nej på banken).

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.