Hej,

Är i taget och håller på att anlita firma för första gången inför en dränering av nyköpt villa, och har läst trådarna här för att bli klokare inför arbetet och veta vad jag ska fråga och kräva från eventuell firma som ska utföra dräneringen.

Min erfarenhet är dock att de bästa tipsen får man från folk som utfört större projekt och som är "efterkloka" (typ "det där önskar jag att vi visste innan vi satte igång").

Så gott folk: vad är era bästa råd och tips inför dränering av källare?

Detta har jag hittills samlat på mig (ni får gärna ge kommentarer synpunkter på detta)
- snåla inte med fiberduken
- 1-2 cm fall per meter på rören
- om du dränerar på vintern - täck över uppgrävda jord/grus så att det inte fryser
- blästra bort eventuell tjära/asfalt från gammal isolering/dränering
- passa på att kolla hur det befintliga röret/anslutningen mot kommunens dagvattensystem ser ut om detta ska användas (så att det inte är stopp där som gör att vattnet inte rinner undan)
- kör dubbla lager med dräneringsskivor


frågor jag inte kunnat få svar på:
1. Vilken dräneringsskiva är bäst (finns ju ett par på marknaden där de ledande verkar vara isodrän/pordrän och optidrain - har inte kunnat hitta en objektiv beskrivning på vilken som är att föredra)
2. Måste man dränera "fullt djup" runt ett uterum, eller finns det lösningar som gör att man kan göra en mindre dränering och koppla ihop det med den ordentliga dräneringen mot källarväggen?
 
Sätt rens-/inspektionsrör på dräneringsrören. Om avloppsrören påträffas kan det vara bra att sätta på dessa också.
Om rören skall sänkas, dubbelkolla att du kan få fall fortfarande.

/Höghus
 
  • Gilla
Kanotisten
  • Laddar…
T
Du skriver inte om det är en källare på huset men jag utgår från att det är det. Vi satte ett lager dräneringsskiva och det gjorde att temperaturen i källaren ökade 4-5 grader med samma uppvärmning. Jag har svårt att tro att dubbla mängden skivor skulle göra så stor skillnad på värmen att det skulle motivera merkostnaden för dubbla skivor (det är rätt dyrt oavsett märke). Ett lager räcker för att dräneringsfunktionen ska vara intakt.
Vi körde Isodrän, mest för att det var det vi kunde köpa till bäst pris men vid ett tillfälle fick jag lite Pordrän av en granne som hade fått över och jag kunde inte märka någon skillnad i hanteringen av dem. I övrigt har jag inte läst/hört att någon skulle vara bättre än någon annan.

Vi slipade bort gammal tjära på ca 30% av väggarna, det var vad som rekommenderades av "alla" - man behöver inte ta bort allt. Vi körde slipskål på vinkelslip och det dammade en hel del men i gick fort och krävdes inga specialverktyg.

Rens/inspektionsrör på både dränering och takavvattning är bra för framtiden. Kolla även om du kan sätta in en backventil om du ansluter till kommunens dagvattensystem så stopp i deras ledningar inte trycks in i er anläggning - jag har en kompis som fick det problemet. Där vi bor får man inte längre ansluta avvattning eller dränering till kommunens system så vi har ett antal kistor, som överdimensionerats lite för att framtidssäkra när vi får ett blötare klimat.

Vi gjorde två sidor med hjälp av en granne som har en liten grävare och två sidor med en annan grävare som hade en större maskin. Det senare gick väldigt mycket fortare, så det kan vara en parameter att ta hänsyn till!

Det som grävs upp tar enormt mycket mer plats än man tror. Vi grävde ca 180 cm och 80-100 cm ut och det las upp utanför diket och högen blev nog över 4 m brett längs hela fasaden.

Tänk på att när man återfyller är det bra att vara med och hålla koll på att duken inte dras ner av jorden.
Även om man packar det återfyllda materialet med padda eller skopan så kommer det att sjunka minst en säsong/vinter/år så vänta med att göra eventuella stenläggningar etc om det är på tapeten.

En annan sak att tänka på är att dräneringsröret ska ligga under eventuell fot på grundmuren och att marken ska schaktas med ordentligt fall bort från huset innan gruset läggs (på markduk). Finns det en plan översida på stenfoten ska det byggas upp ett fall bort från muren.

Vi gjorde ju allt jobb utom grävningen själva och det tar en hel del tid och vi la nog uppåt tre veckor sammanlagt på att mura upp stenfoten, lägga markduk, kärra ut grus och bygga fall för dräneringsslang och sätta avvattningsrören samt fästa upp all Isodrän. Det gjordes i tre omgångar så det är svårt att säga exakt men jag gjorde heltid och min sambo kanske 25-30%.
 
  • Gilla
Kanotisten och 1 till
  • Laddar…
M
1. Ledningskollen.se så att ni vet var det finns rör och kablar, blir dyrt att gräva av dessa.

2. Hur djupt ligger kommunens rör? Behövs det pumpbrunn för att er dränering skall hamna tillräckligt djupt? Pumpbrunn är aldrig fel så att ni inte får huset under vatten om kommunens system blir överlastat vid skyfall.

3. Hur funkar det vid trappor/murar, behöver dessa rivas?

4. Dra nya rör för tak-avvattning samtidigt. Kopplas direkt till kommunen.

5. Har ni spygatt i källartrappan, hur göra med den? Var är den kopplad? Risk för översvämning.

6. När ni ändå gräver runt huset fundera på att sätta in backventil mot kommunens avlopp och kanske även byta rören ut i gatan så ni slipper översvämning i källaren när kommunens dåligt underhållna system svämmar över i framtiden.

7. Återställning, hur mycket ingår? Dränering sabbar ofta hela trädgården och ger massor med jobb och kostnader för att få det snyggt igen. Tänk på att det uppgrävda kommer sjunka så att lägga plattor nära huset bör man vänta med ett bra tag.
 
  • Gilla
Kanotisten och 1 till
  • Laddar…
M
K Kanotisten skrev:
2. Måste man dränera "fullt djup" runt ett uterum, eller finns det lösningar som gör att man kan göra en mindre dränering och koppla ihop det med den ordentliga dräneringen mot källarväggen?
Man måste inte, det regnar ju inte genom ett uterum så det tillkommer ingen ny fukt uppifrån under ett uterum. Däremot så känns det bra att ha gjort alla sidor på huset, vi monterade ner golvet och ena sidan i uterummet så att det gick att köra in med grävare så det blev dränerat och isolerat även på den väggen i källaren.
 
  • Gilla
Kanotisten
  • Laddar…
Vi är i samma sits, suterränghus med källare. Håller på och tar in offerter nu.
Det blir isodrän eller porodrän. Optidrain valde vi bort pga att offerten var så extremt mycket högre och var inte försvarbart mot de två andra alternativen.

Vi funderar på att leda bort vattnet till en brunn vi har en bit längre ned på tomten. För att sen använda till vattning av trädgårdsland vi vill ha där. Och i samma veva lägga ned rör för att ha till framtida el/vattenslang.

Och så står vi i funderingarna om 100 eller 200 isolering men lutar mer åt 100.
 
  • Gilla
Kanotisten
  • Laddar…
Richard_F
Vi dränerade för 10 år sedan. Valde dubbla skivor av Isodrän, oklart om det är värt merkostnaden på 10 kSEK. Inomhusklimatet blev markant bättre i källaren.

Som en del andra påpekar, kolla behovet av pumpbrunn. Både med avseende på djup och befintlig anslutning. Vår gamla dränering var kopplad till avloppet då dagvattnet inte låg tillräckligt djupt. Detta innebar att pumpbrunn blev ett krav eftersom det inte var ok att koppla det så idag.

Var extremt övertydlig med eventuella växter eller annat som ska sparas när de gräver. Hos oss slängdes en del växter vi tänkt ha kvar då vi hade missuppfattat varandra. Givetvis kan/bör man gräva bort dessa innan.

Jag önskar att vi bytt inkommande avlopp och/eller vatten för det kommer behövas en dag och då ska det grävas upp igen.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Jag uppdaterar tråden med en samlingslista av goda tips i denna komentaren

- snåla inte med fiberduken
- 1-2 cm fall per meter på rören
- om du dränerar på vintern - täck över uppgrävda jord/grus så att det inte fryser
- blästra bort eventuell tjära/asfalt från gammal isolering/dränering
- passa på att kolla hur det befintliga röret/anslutningen mot kommunens dagvattensystem ser ut om detta ska användas (så att det inte är stopp där som gör att vattnet inte rinner undan)
- kör dubbla lager med dräneringsskivor (kanske inte behövs, finns de som sätter 1 lager och får 4-5 grader tempökning
- Sätt rens-/inspektionsrör på dräneringsrören. Om avloppsrören påträffas kan det vara bra att sätta på dessa också.
- Kolla även om du kan sätta in en backventil om du ansluter till kommunens dagvattensystem så stopp i deras ledningar inte trycks in i er anläggning
- Om rören skall sänkas, dubbelkolla att du kan få fall fortfarande.
- Det som grävs upp tar enormt mycket mer plats än man tror.
- Tänk på att när man återfyller är det bra att vara med och hålla koll på att duken inte dras ner av jorden.
- Använd Ledningskollen.se så att ni vet var det finns rör och kablar, blir dyrt att gräva av dessa.
- Hur djupt ligger kommunens rör? Behövs det pumpbrunn för att er dränering skall hamna tillräckligt djupt? Pumpbrunn är aldrig fel så att ni inte får huset under vatten om kommunens system blir överlastat vid skyfall.
- Återställning, hur mycket ingår? Dränering sabbar ofta hela trädgården och ger massor med jobb och kostnader för att få det snyggt igen. Tänk på att det uppgrävda kommer sjunka så att lägga plattor nära huset bör man vänta med ett bra tag.
- Var extremt övertydlig med eventuella växter eller annat som ska sparas när de gräver.
- Fundera på att byta rör för inkommande avlopp och/eller vatten för det kommer behövas en dag och då ska det grävas upp igen.
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
Ett inpass från sidan här också: Måste ni dränera?
Många dränerar bara för att, utan att egentligen behöva det. Det kan vara värt att lägga en tusenlapp på en besiktningsman som mäter fukt på utvalda delar och konstaterar om det finns ett behov. Kan ju vara kul att använda 100-200k till andra saker menar jag.
Lycka till hur som helst!
 
Richard_F
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Ett inpass från sidan här också: Måste ni dränera?
Många dränerar bara för att, utan att egentligen behöva det. Det kan vara värt att lägga en tusenlapp på en besiktningsman som mäter fukt på utvalda delar och konstaterar om det finns ett behov. Kan ju vara kul att använda 100-200k till andra saker menar jag.
Lycka till hur som helst!
Det är en mycket relevant fråga.
När vi dränerade var det inte för en besiktningsman ”skrämt upp oss”. Vi ville ha arbetet gjort med innan ner innan vi byggde uterum altan samt förbättra klimatet i källaren.

Vi hade mycket väl klarat 10 år till men det passade bra i övergripande planering.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
Om ni dränerar; kolla om utgående avlopp och/eller inkommande vatten behövs bytas. Mycket lättare att göra i samband med övriga grävarbeten. Trist att dränera för att 2 år senare tvingas gräva upp halva trädgården igen för att avloppet rasat.
 
Vi är just ni i full fart med dränering av vår villa med källare. Vi hade vatten som trängde in genom väggarna och rann utmed insidan av väggen. Vid provgrävning några år sedan visade det sig att vatten tryckte på från tomten från 1.5m under marknivå och neråt. Då takavvattning var åtgärdad tidigare visste vi att det inte kom från stuprören. Enligt protokoll från borrning av bergvärme 2022 låg grundvattennivån på 6m så var vattnet kommer ifrån vet vi inte.

På baksidan(där vi hade problemen) var det stora mängder blöt lera som grävdes upp. Grävfirman fick också installera pump för att de skulle kunna lägga hålkäl på grundsulan. Just nu håller de på med sista biten på framsidan som hade torr sand och jord närmast huset och nästan inget vatten i den gamla dräneringen.

Baksidans dränering, där pumpbrunn och samlingsbrunn har installerats, har nu varit i gång en dryg vecka och först nu börjar källarväggen torka upp. Troligtvis har väggen varit mättad med vatten och kanske tom haft vatten i hålen i betonghålstenen.

Vi valde ett företag som är certifierade av Fuktspärrteknik som jobbar med Optidrain-systemet vilket för oss var ett logiskt val. Offerten var betydligt högre än en lokal "enmansshow" men hittills är vi nöjda med valet.

Erfarenheter: (i blandad ordning)

- En större firma kan ha fler resurser i form av projektledare, grävare, murare, montörer som snabbt kan rycka in när det behövs. Vid sjukdom finns ersättare så at jobbet inte stannar av.

- Grävmaskin med stor kapacitet ger snabb uppgrävning och återfyllning, men förstör också extremt mycket (allt!) i sin väg.

- Daglig kontakt och dialog med projektledaren så att inga beslut hamnar mellan stolarna.

-Trots att jag upplever "vårt" företag som seriösa har det ändå blivit några missar så man måste kolla så mycket man kan av det de gör. Jag har fördelen av att kunna jobba hemifrån men har ändå inte hunnit med att kolla varje detalj. Jag har vid upptäckt problem tagit kontakt med projektledaren och informerat de plats att jag gjort så. Projektledaren har då snabbt bett om ursäkt och instruerat dem att göra om. I något fall fick de gräva upp det de redan fyllt igen.

- Fortsätt att läsa på och ladda ned alla instruktioner och andra officiella dokument du kan hitta! Du kan då visa att "enligt tillverkarens instruktion", "enligt god praxis bör" om det skulle bli diskussion. I vårt fall har jag inte behövt använda det "vapnet" (än?)

- Isodräns arbetsbeskrivning är mycket bra: https://www.isodran.se/arbetsinstruktioner/kallarvagg
Optidrain inte lika detaljerad: https://www.rskdatabasen.se/infodocs/MONT/mont_762_2416849_gruppfil.pdf

- Schaktmassorna är enorma! Vi har kanske 800m2 fri tomtyta men hade små berg på upp till 4m på baksidan. Detta trots att grävaren kontinuerligt byggde en högre och högre plattform där han stod. Nu när de nästan är klara med återfyllning ser man att det krävs flera lastbilslass för att forsla bort överblivna massor och den sten vi inte vill behålla.

- Bestäm i förväg hur långt upp på grundmuren som är deras ansvar. Hos oss var det inte specificerat så de lagar inga sprickor osv ovan för täckplåten vilket jag trodde. Vi har kommit överens om att jag lagar dessa och målar de centimetrar av muren som kommer att täckas av jord.

- Isoleringsskivor, pumpbrunn, dagvattenledningar, dräneringsrör, avloppsrör osv tar mycket plats. Vi har fått många små leveranser lite "just-in-time" vilket fungerat bra förutom någon felleverans som gjorde att de fick planera om i väntan på rätt detaljer.

- Byte av avlopp och vatten gick mycket smidigt då vi bara har 8m sand, jord och lera till servisen.

- Dokumentera allt med så mycket bilder du kan. Man kanske inte tänker på eller ser vissa saker direkt. Jag har ii något fall kunnat utnyttja att jag har några kameror på huset och kunnat gå tillbaka och se hur de utfört ett visst moment för att ha mer på fötterna i dialogen med företaget.

- Då tomten kommer att bli förstörd är det bra om ni hinner göra en noggrann plan över hur ni vill ha er "nya" trädgård. Vi missade det och försöker nu i sista minut sno i hop något om var de ska sätta de buskar och träd som tillfälligtvis eller permanent flyttats, vilka stenblock och stenar vi vill behålla, hur mycket matjord vi vill spara osv.

- Kommer ni att gjuta platta för uterum eller liknande? Vi har planer på det och fick tips om att installera ytlig dränering runt plattan som leds till samlingsbrunnen. Det betyder att vi nu måste bestämma ungefärliga mått för att få denna dränering på plats och att kunna bygga upp underlaget med makadam när vi nu har både maskiner och material på plats.

- Eldragning till uterum, växthus, attefallshus eller liknande? Vi passade på att lägga ned "gulslang" för ny el till snickarboden när de ändå grävde. El till pumpbrunnen ska också kopplas från den centralen och fick en egen gulslang.

- Hur ska ni göra närmast huset? Marksten, singel, plåt? Även om marken kommer att sätta sig har vi bett grävfirman att göra detta åt oss när de ändå är igång.

- Finjustering av gräsmattan? Vi kommer att låta grävfirman utföra även finjustering och sådd. Tyckte först att offerten på den delen var lite hög men insåg snabbt att vi skulle behöva lägga alldeles för många timmar och för mycket slit med skottkärra och spadar. Vi kommer därför nu få sått innan hösten, slippa det värsta ogräset och kanske ha en helt godtagbar gräsmatta redan till sommaren.

- Vi har inget uttalat avtal med firman utan bara kommit överens om offerten. Detta är tydligen inte att rekommendera! Man bör helst skriva (åtminstone) ett "hantverkaravtal" innan de sätter igång. https://publikationer.konsumentverk...kstjanster/bo-2017-03-hantverkarformularet-17

- Om du tycker att de gör något fel, tala med dem direkt och ge dem dina synpunkter i vänlig och positiv ton. Jag brukar inleda med en försiktig fråga och därifrån utveckla det vidare. Ibland får jag svar som förklarar varför de gjort på ett visst sätt som jag tycker är fullt acceptabla och då blev det ju inte ens någon kritik av deras jobb. I andra hall har jag utvecklat med "vore det inte bättre", "fast borde man inte". Tycker jag att de har fel visar jag på instruktioner, allmän praxis osv men fortfarande som en öppen diskussion. Hittills har jag inte behövt "sätta hårt mot hårt" för att få till en bra lösning.

Ja, det var några blandade reflektioner så här mitt i projektet!

Lycka till!

PS Jag hade helst sett att etablerade företag alltid överträffade mina förväntningar i varje detalj, men då det hittills inte varit någon diskussion om det jag påpekat är jag fortfarande mycket nöjd. Alla kan göra misstag, det viktiga är hur vi hanterar dem. Vi får se på slutspecifikationen om de dragit av extra arbetstid och material när de gjort om...
 
Redigerat:
  • Älska
Kanotisten
  • Laddar…
Fler erfarenheter:

Jag har precis varit ute och målat flytmembran på den del av grunden som hamnar mellan täckplåt och marknivå.

Det hade varit mycket bra om jag bett grävfirman att mäta av den planerade marknivån med tex laser och göra en liten skåra. Nedanför den skulle de då få slipa all extra grundputs etc för att få en helt jämn yta. Denna målas med flytmembran som kommer att gå lite nedanför där täcklisten monteras och exakt upp till skåran. På det sättet skulle man få en knivskarp gräns mellan vad som är grundmur och var det ska vara grundputs. Även ansvarsområden blir knivskarpa!
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
D
H Herr Klåpare skrev:
Fler erfarenheter:

Jag har precis varit ute och målat flytmembran på den del av grunden som hamnar mellan täckplåt och marknivå.

Det hade varit mycket bra om jag bett grävfirman att mäta av den planerade marknivån med tex laser och göra en liten skåra. Nedanför den skulle de då få slipa all extra grundputs etc för att få en helt jämn yta. Denna målas med flytmembran som kommer att gå lite nedanför där täcklisten monteras och exakt upp till skåran. På det sättet skulle man få en knivskarp gräns mellan vad som är grundmur och var det ska vara grundputs. Även ansvarsområden blir knivskarpa!
Bra sammanfattning! Det är så trist att det är i det närmaste omöjligt att hitta någon som gör det "ordentligt". Varför ska alla hitta på sina egna lösningar som dom tror är bäst?

Hej klåpar-broder förresten!
 
Redigerat:
  • Gilla
Herr Klåpare
  • Laddar…
Fler erfarenheter:

När vårt nya dagvatten/fördröjningsmagasin (3m2) kopplades in fylldes samlingsbrunnen til långt över utloppets nivå pga att marken runt magasinen inte kunde absorbera vattnet. Eventuellt fylls de tom av markvatten som tränger in! Notera att det inte regnat alls på 2 veckor så det är bara dränering och vatten som finns i marken.

Temporärt har vi lagt i en dränkbar pump i brunnen och pumpar ut i skogen. Ny lösning kommer att bli att koppla på oss på kommunens dagvattennät. Som tur är är det hyfsat rakt på och vi verkar ha tillräckligt med fall. Dräneringsfirman tar sitt fulla ansvar och tar tillbaks magasin och gräver om vilket uppskattas. VA-verket var också mycket hjälpsamma och har lovat att prioritera vår anslutning då de vet att förhållandena är svåra i vårt område.

Lärdomen här är att man bör förhöra sig med huvudmannen om deras erarenheter och kanske göra ett "infiltrationstest" för att undersöka om marken kan ta hand om vattnet innan man bestämmer sig.

(Fantastiskt vad man lär sig som man kan ha nytta av nästa gång man dränerar om...)
 
  • Gilla
Kanotisten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.