Hej alla! Har tittat på att köpa en nytillverkad pardörr i gammal stil med dubbelglas och ett dörrblad som är 4.5cm. Dörren kommer vara 120cm bred och 258cm hög i karmyttermått.

Min fråga är ifall dörren kommer ha för dåliga isolerande egenskaper och om man isåfall bör välja något bättre isolerat för ett högre pris.

Tack på förhand
 
T Tjorloff skrev:
Min fråga är ifall dörren kommer ha för dåliga isolerande egenskaper
Det beror på vilka krav du har. Så det kan knappast någon annan än du själv svara på.
T Tjorloff skrev:
och om man isåfall bör välja något bättre isolerat
Det verkar vara en rimlig lösning om isoleringen inte uppfyller era krav
T Tjorloff skrev:
för ett högre pris.
Att betala ett högre pris är normalt en nackdel.

Det finns väldigt många alternativ, så det är inte säkert att alla måste bli dyrare. Men att betala väldigt mycket pengar för extra isolering kan vara oekonomiskt i en del fall.

Att ha en dörr som man trivs med och tycker ser fin ut kan vara värt att betala för. Både i inköp och i energi behov...
 
  • Gilla
Tjorloff
  • Laddar…
O O skrev:
Det beror på vilka krav du har. Så det kan knappast någon annan än du själv svara på.

Det verkar vara en rimlig lösning om isoleringen inte uppfyller era krav

Att betala ett högre pris är normalt en nackdel.

Det finns väldigt många alternativ, så det är inte säkert att alla måste bli dyrare. Men att betala väldigt mycket pengar för extra isolering kan vara oekonomiskt i en del fall.

Att ha en dörr som man trivs med och tycker ser fin ut kan vara värt att betala för. Både i inköp och i energi behov...
Tack för ett bra svar. Kanske ska förtydliga min fråga - hur står sig ett 4.5cm dörrblad jämför med vanliga dörrar? Undrar mest ifall det anses vara alldeles för tunt för att fungera som ytterdörr.

Bästa hälsningar,
Olof
 
Tjockleken är inte hela saken. Isoleringsförmågan beror på materialet dörren är gjord av. En tunn dörr kan isolera bättre än en tjock.

Samma sak med säkerhet. Men med glas i dörren kan ju den som verkligen vill alltid slå sig in ganska lätt. En glasdörr stoppar varken brandkåren eller en riktig gangster. Tjockleken spelar ingen roll då.

Jag tror prio ett borde vara att välja det man trivs med, som är snyggast. Som passar in bäst rent estetiskt.

När det gäller husets totala energiförbrukning är knappast valet av ytterdörr avgörande, eller kanske inte ens mätbart. Viktigast är nog då att de till att dörren är ordentligt tät så det inte drar in kalluft i någon springa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.