I "Säkra våtrum" står att läsa följande när det gäller vad som räknas som våtzon 1 (där hela väggen ska ha tätskikt):

"Om yttervägg ingår i våtzon 1 ska hela ytterväggen behandlas som våtzon 1."
(se https://www.gvk.se/branschregler/vatzoner/)

Visst, men varför är det så? Ett badrum kan ju vara jättelångt, och det känns lite märkligt att det ska vara tätskikt flera meter från badkaret.

Först tänkte jag det hade något att göra med ev avsaknad av annan tätfolie, men GVK skriver också att andra tätskikt i väggen kan utföras som vanligt eftersom våtrummets tätskikt är så tätt att det inte ska spela nån roll att det är ångtätat på ett annat ställe i väggen också.

Men kan det kanske ha med risken för att ev kondens kan hamna innanför en gipsskiva etc annars och ev orsaka mögel?
 
Skulle tänka mig att man inte vill att det ska vara ett sånt fukttryck på en yttervägg med kondensationsrisk inne i väggen...

Speciellt om det är nån dom jag som byggt och inte satt nått tätt inne i väggen.

/ATW
 
  • Gilla
bettet
  • Laddar…
Ja, det är sant, det kan ju också vara ett äldre hus där det inte ens finns en ångspärr, bara vindpapp under panelen. Låter som en rimlig anledning.
 
Man kan ju bygga som vanligt med ångbroms invändigt och vindpapp utvändigt, och sedan skippa tätskikt utanför zon 1. Risken att man får en fuktskada inifrån badrummet i en vägg är väl 99,99% Uppvik av golvets tätskikt är ju smart att köra 10cm upp på vägg.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Man kan ju bygga som vanligt med ångbroms invändigt och vindpapp utvändigt, och sedan skippa tätskikt utanför zon 1. Risken att man får en fuktskada inifrån badrummet i en vägg är väl 99,99%
Fast det är väl inte samma sak att ha ångbromsen en bit in i väggen, t ex bakom en gips, som att ha den ytterst som tätskiktet är, men det är väl kanske det du menar? :)
 
Jag gissar grovt att de vill säkerställa att man har ett helt tätt tätskikt mot ytterväggen för att i ytterväggen kan det finnas en byggplast. Tätskiktet är mycket tätare än byggplasten, den mikroskopiska mängd vattenånga som ändå läcker ut genom tätskiktet ventileras bort genom det realtivt otäta byggplasten i väggen.

Det som lite talar emot den teorin, är att problemet med dubbla tätskikt (som alltså blir problem om det inre tätskiktet inte är mycket tätare än det yttre), blir ju densamma mot yttervägg i badrummet oavsett om det finns en dusch vid ytterväggen. Tätskiktet skall hindra fukt/vattenånga från att tränga in i väggen. Vattenånga finns i hela badrummet när man använder duschen.
 
  • Gilla
bettet
  • Laddar…
Jag utgick från ingen plast i konstruktionen i detta fall samt att ångbroms sitter utanför installationsskiktet!
 
Ja, nu förstår jag hur du menar. Det stämmer.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Man kan ju bygga som vanligt med ångbroms invändigt och vindpapp utvändigt, och sedan skippa tätskikt utanför zon 1. Risken att man får en fuktskada inifrån badrummet i en vägg är väl 99,99% Uppvik av golvets tätskikt är ju smart att köra 10cm upp på vägg.
En fråga några år senare - menade du som du skrev att det är så pass sannolikt med fuktskada i en vägg utanför zon 1?
 
scareman scareman skrev:
En fråga några år senare - menade du som du skrev att det är så pass sannolikt med fuktskada i en vägg utanför zon 1?
Osannolikt ja!
 
P
H hempularen skrev:
Jag gissar grovt att de vill säkerställa att man har ett helt tätt tätskikt mot ytterväggen för att i ytterväggen kan det finnas en byggplast. Tätskiktet är mycket tätare än byggplasten, den mikroskopiska mängd vattenånga som ändå läcker ut genom tätskiktet ventileras bort genom det realtivt otäta byggplasten i väggen.

Det som lite talar emot den teorin, är att problemet med dubbla tätskikt (som alltså blir problem om det inre tätskiktet inte är mycket tätare än det yttre), blir ju densamma mot yttervägg i badrummet oavsett om det finns en dusch vid ytterväggen. Tätskiktet skall hindra fukt/vattenånga från att tränga in i väggen. Vattenånga finns i hela badrummet när man använder duschen.
När jag kokar potatis kommer det vattenånga ut i köket, trots en fungerande spisfläkt.
Ska man i konsekvensens namn då ha tätskikt i köket också?

Själv tror jag att GVKs ägare vill sälja så mycket material och timmar som möjligt.

Sunt förnuft är på utdöende.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.