Hej

Jag har märkt att det finns några små märken/jack i laminat bänkskivan i anslutning till diskhon.

Jag har markerat några av dessa så ni kan få en uppfattning av vad det handlar om.

Är detta något som behöver åtgärdas för att förhindra vattenskada eller är det ingen fara?

Vill inte behöva byta ut bänkskivan om något år bara för att det blivit vattenskadat eller liknande.

Tack på förhand!
 
  • Laminatbänkskiva med små märken vid diskho, märkena är markerade med blå cirklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Laminatbänkskiva med små märken vid diskhon markerade med blått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Underlimmad diskho ser det ut som, men jackan ser ut att vara på översidan av laminatet och det är då mest estetiskt. Med åldern kan den sedan börja att småsläppa lite i limning och spricka men vi pratar då om efter 10 år.
 
A AndersS skrev:
Underlimmad diskho ser det ut som, men jackan ser ut att vara på översidan av laminatet och det är då mest estetiskt. Med åldern kan den sedan börja att småsläppa lite i limning och spricka men vi pratar då om efter 10 år.
Okej, så det är inget som behöver åtgärdas alltså?

Svårt att beskriva men det är som nåt brunt under den "vita ytan", och metallen från diskhon går in under det om du förstår hur jag menar.

Är rädd att det kommer bli någon vattenskada eller att jacket ska "växa" när det blivit ett märke i den "vita ytan". Men det kanske jag inte behöver vara?

Som du förstår har jag inte direkt koll på dessa sker :)
 
E enkelhemmafixare skrev:
Är rädd att det kommer bli någon vattenskada eller att jacket ska "växa" när det blivit ett märke i den "vita ytan". Men det kanske jag inte behöver vara?
Jag tycker du har kloka tankar! En laminatskiva är någon form av "träfiberskiva" med ett tätt skyddande skikt av "laminat". Skadas detta och vatten kommer åt fiberskivan suger den på sikt åt sig vatten och förstörs till slut.

Nu är dina "skador" såvitt jag kan se väldigt små och ytliga så om det finns risk i ditt fall vågar jag inte gissa. Rena träytor, typ sågade kanter, skyddar man ibland genom att "impregnera" med silikon. Riktigt vad som är bäst och praxis vid en underlimmad diskho vet jag inte men med lite tur dyker det upp något proffs snart!

Välkommen hit!
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker du har kloka tankar! En laminatskiva är någon form av "träfiberskiva" med ett tätt skyddande skikt av "laminat". Skadas detta och vatten kommer åt fiberskivan suger den på sikt åt sig vatten och förstörs till slut.

Nu är dina "skador" såvitt jag kan se väldigt små och ytliga så om det finns risk i ditt fall vågar jag inte gissa. Rena träytor, typ sågade kanter, skyddar man ibland genom att "impregnera" med silikon. Riktigt vad som är bäst och praxis vid en underlimmad diskho vet jag inte men med lite tur dyker det upp något proffs snart!

Välkommen hit!
Tack!

Ja, jag hoppas något proffs kan hjälpa mig. Är just nu rätt nojig över ifall jag måste göra något eller ifall det inte är någon fara och jag kan sluta oroa mig.
 
Finns olika sätt att underlimma helst ska man se det underifrån.
Men de där brukar ha minst 20mm till själva spånskivan av trä från den synliga kanten på den rostfria delen.
 
A AndersS skrev:
Finns olika sätt att underlimma helst ska man se det underifrån.
Men de där brukar ha minst 20mm till själva spånskivan av trä från den synliga kanten på den rostfria delen.
Okej. Och vad betyder det för en okunnig?

Betyder det att det inte gör nåt att "det vita" är borta från detta märke, även om det skulle komma vatten där (vilket det kommer att göra)?

För på bilden kan man ju se att det vita är borta så man ser det bruna under.
 
Läs mitt första inlägg.
 
A AndersS skrev:
Läs mitt första inlägg.
Jo läste inlägget, men förstod det inte riktigt.

Du skrev tex "Underlimmad diskho ser det ut som, men jackan ser ut att vara på översidan av laminatet och det är då mest estetiskt.".

Och för att förtydliga från min sida: det är den vita ytan som det blivit ett jack/märke i så att man nu ser det bruna under. (osäker om lite av det bruna också försvunnit eller inte)

Är det bruna lagret vattenresistent och jag lugnt kan ignorera märket, eller behöver jag vidta någon åtgärd?

Som du skrev så tolkar jag det som att detta märke inte ska vara någon fara, men jag vill ändå dubbelkolla iom att detta inom är mitt expertområde :)
 
Det vita är utseendeytskikt, det bruna tillhör också laminatet.
Utifrån dina bilder ser jag bara att det är estetiska problem, där "någon" slagit emot med något.
 
A AndersS skrev:
Det vita är utseendeytskikt, det bruna tillhör också laminatet.
Utifrån dina bilder ser jag bara att det är estetiska problem, där "någon" slagit emot med något.
Vad bra, tack!

Då låter jag det vara helt enkelt och behöver inte oroa mig.
 
Min erfarenhet är tyvärr en annan. Efter ett år fick vi en skadad laminatbänksskiva (Ballingslöv) i form av uppbuktande fuktbubblor under laminatet och då fanns ingen skada på bänkskivan. Hade skarven mellan diskho och bänksskiva förseglats med silikon från början så hade detta inte hänt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.