Hej, min Automower 220ac klippmotor startar men stannar efter några sekunder. Körde reseprogrammet men är inte säker på hur jag dkall uppfatta resultatet. Är klippmotorn sönder ? Eller är det kretskortet ? Batteriet ? Eller något annat … ? Klipparen är 16 år så är inte värt att köpa delar och så kvarstår problemet. Tacksam för bra tips i fortsatt felsökning 😊
 
220AC är en av de bästa klippare som gjorts. Den är lätt att laga själv och den är stabil. Det finns gott om reservdelar, både nya och gamla.

Rörande det fel du upplever så skulle man behöva få ljud och bild på uppstarten av klippmotorn. Får du något felmeddelande?

Det är rätt vanligt med problem med att gräs letat sig in och ger så hög friktion så att den går igång, men sedan stannar upp. Att skruva isär klippmekaniken underifrån och rensa på gräs brukar lösa det problemet.

Vill du sälja "vraket" så är jag intresserad av att köpa den... 😎
...jag letar efter en andra reservdelsmaskin då min första reservdelsmaskin snart är tom...
 
pacman42 pacman42 skrev:
220AC är en av de bästa klippare som gjorts. Den är lätt att laga själv och den är stabil. Det finns gott om reservdelar, både nya och gamla.

Rörande det fel du upplever så skulle man behöva få ljud och bild på uppstarten av klippmotorn. Får du något felmeddelande?

Det är rätt vanligt med problem med att gräs letat sig in och ger så hög friktion så att den går igång, men sedan stannar upp. Att skruva isär klippmekaniken underifrån och rensa på gräs brukar lösa det problemet.

Vill du sälja "vraket" så är jag intresserad av att köpa den... 😎
...jag letar efter en andra reservdelsmaskin då min första reservdelsmaskin snart är tom...
jag laddade ännu en video som jag missade att lägga upp från testning av klippmotorn. Den snurrar endast någon sekund och stannar sedan … Strömmen pikar och går ned till 12 samtidigt. Undrar om det är klippmotor som endast rör på sig och stannar eller ?
 
M Mikael_280 skrev:
jag laddade ännu en video som jag missade att lägga upp från testning av klippmotorn. Den snurrar endast någon sekund och stannar sedan … Strömmen pikar och går ned till 12 samtidigt. Undrar om det är klippmotor som endast rör på sig och stannar eller ?
Ser definitivt ut som att den går direkt till full last och sedan stänger av pga för hög ström.
Får du något felmeddelande om du ställer ut den på gräsmattan så att den skall klippa? Vilket i så fall? Min gissning är att du får meddelandet "Blockerad knivdisk".
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ser definitivt ut som att den går direkt till full last och sedan stänger av pga för hög ström.
Får du något felmeddelande om du ställer ut den på gräsmattan så att den skall klippa? Vilket i så fall? Min gissning är att du får meddelandet "Blockerad knivdisk".
Klipparen försöker starta några gånger och stannar sedan med som du gissade …
 
Åtgärder i ordning att utföras:
1) skruva loss knivdisk mm och rensa bort gräs, trådar och annat som lagt dig runt axeln.
2) kolla så att lagren är i bra form, snurra på axeln. Den skall gå lätt att snurra, men den hackar lite pga magneterna i motorn. De inte lagren på klippmotorn är inte triviala
3) klippmotorn är trasig, byt motorn.

Jag har gått igenom stegen hela vägen till #3 en gång. #1 gör jag rätt ofta. #2 en gång vartannat år ungefär (de yttre lagren). När de inte lagren gav upp bytte jag hela motorn då jag hade en reservdelsmaskin hemma...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Åtgärder i ordning att utföras:
1) skruva loss knivdisk mm och rensa bort gräs, trådar och annat som lagt dig runt axeln.
2) kolla så att lagren är i bra form, snurra på axeln. Den skall gå lätt att snurra, men den hackar lite pga magneterna i motorn. De inte lagren på klippmotorn är inte triviala
3) klippmotorn är trasig, byt motorn.

Jag har gått igenom stegen hela vägen till #3 en gång. #1 gör jag rätt ofta. #2 en gång vartannat år ungefär (de yttre lagren). När de inte lagren gav upp bytte jag hela motorn då jag hade en reservdelsmaskin hemma...
Jag körde samma test med endast klippmotorn på plats utan knivar men samma problem. Motor snurrar lätt och har inga synliga fel. Skruvade isär motorn o det ser okej ut men vet inte om man enkelt kan testa om det är fel på motorn. Lade upp några bilder
 
  • En isärplockad klippmotor utan knivar, med lindningar och insida tydligt synliga, ligger på ett bord för undersökning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isärskruvad klippmotor utan knivar, med synlig kopparlindning och komponenter på en blå matta och vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en isärskruvad klippmotor utan knivar, där man kan se kopparlindningar och interna komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är du på gränsen till att vara utanför min kompetens, det bör ju dock gå att mäta lindningarna, men det kanske är en magnet som lossnat?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nu är du på gränsen till att vara utanför min kompetens, det bör ju dock gå att mäta lindningarna, men det kanske är en magnet som lossnat?
om jag är nästan helt säker att det är klippmotorn som är sönder så är den inte alltför dyr men lite surt att köpa en ny motor och problemet eventuellt (?) är kretskortet som inte är värt att byta då klipparen inte precis är ny … tack för tipset går kolla motorn ännu en gång.
 
Det är ju en borstlös motor så det kan ju vara svårt att testköra om du inte har en annan 20AC att testa med. Inte helt lätt att felsöka om nu motorn verkar OK mekaniskt.
Om du bestämmer dig för att köpa en ny klippmotor, köper jag gärna de gröna lagerpackningarna i den gamla av dig innan du skrotar den.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det är ju en borstlös motor så det kan ju vara svårt att testköra om du inte har en annan 20AC att testa med. Inte helt lätt att felsöka om nu motorn verkar OK mekaniskt.
Om du bestämmer dig för att köpa en ny klippmotor, köper jag gärna de gröna lagerpackningarna i den gamla av dig innan du skrotar den.
Jag kan kolla om mina lagerpackningar är hela på den motor jag har kvar, inte säkert dock då lagren havererat på den.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kan kolla om mina lagerpackningar är hela på den motor jag har kvar, inte säkert dock då lagren havererat på den.
Det vore tacksamt. Dessa packningar/buffertar är viktiga för att eliminera vibrationer. Lätt bytta men (hittills) omöjliga att hitta som reservdel. Jag har byggt egna som håller än så länge.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kan kolla om mina lagerpackningar är hela på den motor jag har kvar, inte säkert dock då lagren havererat på den.
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det vore tacksamt. Dessa packningar/buffertar är viktiga för att eliminera vibrationer. Lätt bytta men (hittills) omöjliga att hitta som reservdel. Jag har byggt egna som håller än så länge.
tyvärr samma problem med de gröna packningarna på min motor, tillverkade en själv som borde fungera hyfsat och inte vara problemet då motorn vägrar snurra. Blir att ännu kolla om det finn något hopp att få liv i motorn. Blev lite osäker då jag plockade ihop motorn om det är möjligt att något blir fel men vad jag kan se så går det endast att montera på ett sätt, stämmer det ?
 
Så vitt jag kunde se passar delarna ihop perfekt eller inte alls. Väldigt enkelt konstruktion i sig i och med att det inte är några fjädrar eller annat som behöver passas in. Bara den fjäderbricka som pressar rotorn axiellt åt ena hållet.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Så vitt jag kunde se passar delarna ihop perfekt eller inte alls. Väldigt enkelt konstruktion i sig i och med att det inte är några fjädrar eller annat som behöver passas in. Bara den fjäderbricka som pressar rotorn axiellt åt ena hållet.
Tack, det visade fjädebrickan placerats på fel lager på motorn där klippknivarna sitter. Nu startade motorn igen. Plockar ihop klipparen imorgon igen så får jag testa om allt fungerar igen
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.