Hej!

Har de senaste åren haft en Worx robotgräsklippare, där jag placerat basstationen bakom bilgaraget i ett hörn av tomten.
Där har basstationen varit ganska "diskret" och det har funkat ganska bra med Worx'en (791E.1) som också dockar in framifrån. Dock har ju inte Worx'en någon guide-kabel som Gardena Sileno har.
Kommer det då att ev. bli ett problem att nyttja den befintliga begränsningskabeln från Worx'en samt då även placering av basstationen i ett hörn (Worx'en backade ut vinkelrätt från ett hörn) nu när jag även ska ansluta en guide-kabel?
"Måste" ("bör") jag då istället placera Gardena Sileno basstationen lite mer in på sidorna från hörnet istället?

Mvh
/Marcus
 
Begränsningskabeln idag från den gamla Worx maskinen går typ som den röda linjen här på bilden, och jag har fram till nu haft Worx basstationen placerad uppe precis i hörnet bakom bilgaraget mot häcken (det blå krysset på bilden). Så idag backar Worx'en ut från basstationen i syd-ostlig riktning (längs med häcken där).

"Måste" / "bör" jag nu för Gardena med guide-kabel placera basstationen mer mitt på bilgaragets gavel-sida, eller mer mitt på sidan vid häcken (och låta den backa ut i syd-västlig riktning istället) ?
(och inte ha basstationen i hörnet (det blå krysset) som jag haft med Worx'en fram tills idag)?

Satellitbild med en tydlig röd linje som visar begränsningskabeln för en robotgräsklippare runt en tomt, samt ett blått kryss för basstationens nuvarande placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Guidekabeln ska gå rakt in till laddaren.
Det ska finnas en viss rak minimisträcka (1 m) för guiden framför laddaren.
Laddaren kan stå i ett hörn av tomten.

Se manual för vilka avståndskrav som gäller.

Diagram över installation av guidekabel för en robotgräsklippare med markeringar A-F och instruktioner för hur kabeln ska placeras i förhållande till laddstationen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack @etompau !
I mitt fall är det ju då hur nära hörnet som man kan / bör ställa basstationen.
Tack @etompau för en bra exempelbild, för mitt exempel så är det ju hur nära uppe i "högra hörnet" som basstationen kan placeras?
Jag antar att en "begränsning" att tänka på är avståndet "D", alltså mellan guidekabeln och begränsningskabeln, som i det här exemplet verkar ska vara minst 60 cm.
Jag tolkar det då som att mitten av basstationen (där guidekabeln går in) och avståndet till hörnet bör vara minst 60 cm, eller??? ;-)

Mvh
/Marcus
 
"D-avståndet" på minst 60 cm hänger samman med hur klipparen kör i korridoren (F).

När du installerar klipparen och startar upp den kommer den att mäta upp vilket största avstånd den kan ha till guidekabeln. Om då D-avståndet är mindre än 60 cm avbryts mätprocessen.

Klipparen kommer ändock att fungera men den kommer inte att maximalt kunna varierar sitt avstånd i korridoren (F). Att den varierar avståndet vid körning längs guiden är för att undvika spårbildning i gräsmattan.

Det går att ha ett mindre avstånd mellan guide och beg.kabel (min. 30 cm) avstånd B i bilden.
Se till att maximera avståndet mellan guide och beg.kabel till vänster om guide (F i ritningen).
 
Jag skulle placera laddstationen vid den lila cirkeln, vid hörnet på garaget så nära öppna ytor som möjligt och så dra guidekabeln enligt den vita linjen.
Satellitbild av en fastighet med en lila cirkel som markerar plats för laddstation och vit linje som föreslår guidekabelns placering. Omgivande gräns markerad i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för förslaget @Keiller , dock att placera basstationen i ditt föreslagna hörn så är det kanske praktiskt för klipparen men tyvärr ganska mycket "i vägen" för mig - så jag vill nog hellre först testa att ha den inne i det hörn jag haft worx'en tidigare. Kanske mindre praktiskt för klipparen, men mer diskret och praktiskt för mig ;-)
 
M Makusi skrev:
Tack för förslaget @Keiller , dock att placera basstationen i ditt föreslagna hörn så är det kanske praktiskt för klipparen men tyvärr ganska mycket "i vägen" för mig - så jag vill nog hellre först testa att ha den inne i det hörn jag haft worx'en tidigare. Kanske mindre praktiskt för klipparen, men mer diskret och praktiskt för mig ;-)
Ja, du ska naturligtvis prova att placera den där du vill ha den men var beredd på att klipparen kan få lite svårigheter inne i hörnet du tänkt dig, den vill gärna ha nån meter rakt framför laddstationen.

Helst nån meter i sidled också då den kör in mot laddstationen och vänder runt för att backa in så den kan behöva lite manöverutrymme vid vändningen.

Det är i alla fall mina erfarenheter, då min krånglade lite med sånt i början. Annars är Gardenan en bra maskin, efter att ha fått gjort lite justeringar av guide- och begränsningskablar.
 
Jag tror laddaren kommer stå bra i det hörnet. Jag skulle vinkla den så att den stod med 45 graders vinkel åt respektive sida av hörnet snarare än att gå parallellt med någon sv begränsningskablarna, men mer än så behöver man nog inte tänka på saken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.