Hej forumet,

Jag är sedan ett antal år tillbaka ägare till ett fritidshus som har avlopp (BDT) via en trekammarbrunn, till en fördelningsbrunn och sedan två rör ut i en infiltration.

Det har fungerat väl och vi har tömning vartannat år av trekammarbrunnen.

När vi tittat på sistone var det en ganska stor biologisk massa i fördelningsbrunnen, något jag förstått inte ska vara där. Slamtömmaren rensade detta och högtrycksspolade även fördelningsrören.
Dessa såg bra ut enligt honom och inga tecken på att de var igensatta.

Nu till min fråga.
Efter tömningen så har jag försökt hålla ett öga på detta de gånger vi är där. Cirka en månad efter såg det ut enligt bilden och det var en ny hinna och en del ”massa”.
Jag fiskade upp och rensade men är nu fundersam på vad felet kan vara.

Alla tips/trix/tankar mottages tacksamt.

Brunnarna är vad jag kan se av märket Uponor.

Bilderna är före och efter min senaste rensning.
 
  • Insida av en fördelningsbrunn med grönaktiga väggar, delvis fylld med mörkt vatten och biologisk massa flytande på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insidan av en fördelningsbrunn med trekammarbrunnssystem, sedd ovanifrån, som innehåller en hinna och biologisk massa på ytan av vattnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns inga bilder tyvärr.

PS. dök upp nu.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Finns inga bilder tyvärr.

PS. dök upp nu.
Yes min telefon som bråkade med uppladdning, my bad :)
 
Konstaterar att jag kan för litet om hur det borde se ut i en fördelningsbrunn.

Vi får en inspektion om några veckor där trekammarbrunnen, fördelningsbrunnen och infiltrationen ska inpekteras av kommunen så jag är mycket intresserad av vad forumets expertis kan tillföra. Vore ju trist att få "ombesiktning" i onödan...
 
H Harald Blåtumme skrev:
Konstaterar att jag kan för litet om hur det borde se ut i en fördelningsbrunn.

Vi får en inspektion om några veckor där trekammarbrunnen, fördelningsbrunnen och infiltrationen ska inpekteras av kommunen så jag är mycket intresserad av vad forumets expertis kan tillföra. Vore ju trist att få "ombesiktning" i onödan...
Välkommen i klubben :)
Det här började med just en sådan inspektion och därför hade vi ut slamsugaren för att fixa. Glömde ta en första bild innan han sög upp men det var rejält med ”vit” massa då,

Enligt honom ser allt bra ut men man blir ju nojig dels för att kommun nu ska göra ombesiktning, men självklart också för att jag vill att avloppet ska fungera som tänkt och inte sättas igen eller skapa andra miljöproblem.
 
Problemet ligger nog i slamavskiljaren. brukar finnas ett T-Rör på utgående rör i slamavskiljaren. Det skall förhindra slamflykt. Kan också bero på ändrat beteende i hushållet ex man tömmer stora mängder på en gång ex. badkar.
 

Bästa svaret

Claes Sörmland
BDT-vatten är mycket näringsrikt med ett stort innehåll av lösta ämnen som bakterier kan metabolisera. Det beror dels på vad som går ut från köket och dels på duschprodukter. Dessa kommer inte hinnas brytas ned i en trekammarbrunn för de är alldeles för små enligt svensk standard. Så de passerar slamavskiljaren och förväntas brytas ned i bädden under syrerika förhållanden. Om man tar detta vatten och låter det stå som i t ex en fördelningsbrunn så kommer således biofilm växa till där det finns syre, alltså på kammarens yta. Det är helt normalt och är ingen slamflykt.
 
  • Gilla
Krot och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
BDT-vatten är mycket näringsrikt med ett stort innehåll av lösta ämnen som bakterier kan metabolisera. Det beror dels på vad som går ut från köket och dels på duschprodukter. Dessa kommer inte hinnas brytas ned i en trekammarbrunn för de är alldeles för små enligt svensk standard. Så de passerar slamavskiljaren och förväntas brytas ned i bädden under syrerika förhållanden. Om man tar detta vatten och låter det stå som i t ex en fördelningsbrunn så kommer således biofilm växa till där det finns syre, alltså på kammarens yta. Det är helt normalt och är ingen slamflykt.
Ah, så egentligen så kan det bli så ibland. Om det är lite, bör man inte oroa sig alltså? Men om det växer till får man antingen fiska upp det eller ta dit slambilen?
Tolkar jag dig rätt då?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.