Vad är mest diffusionsöppet, Asfaboard eller Vindpapp? I mitt fall handlar det om Örnpapp från ByggMax och även deras Asfaboard.

Asfaboarden är tänkt som vindskydd innanför ytterbeklädnaden av plåt på en friggebod som sen isoleras med gullfiber. Anledningen jag frågar är att jag tänkt sätta Örnpappen först, mot reglarna, och sen sätta asfaboarden utanpå det. (Sen tänkte jag luft- och spikläkt) Men om asfaboarden är mindre genomsläpplig så kanske vattenånga samlas mellan den och örnpappen?

Alla råd & rön välkomna om denna ide.
 
Rickard.
Asfaboarden har ett högre motstånd men det är ändå låga sd-värden så tveksamt om det spelar någon roll, varför vill du använda båda?
 
Rickard. Rickard. skrev:
Asfaboarden har ett högre motstånd men det är ändå låga sd-värden så tveksamt om det spelar någon roll, varför vill du använda båda?
Läste att om vind och regn piskar på plåtväggen så kan det tränga in vatten så asfaboarden blir fuktig ibland. Tänker att om väta då kommer in, även om det bara är mellan asfaboardens skarvar, så kan det bli fukt i väggens isoleringen.

Sen så har Örnpappen stått några år i garaget och tagit plats så det är ju också ett sätt att bli av med den. :)
 
Roger G Olsson Roger G Olsson skrev:
Läste att om vind och regn piskar på plåtväggen så kan det tränga in vatten så asfaboarden blir fuktig ibland. Tänker att om väta då kommer in, även om det bara är mellan asfaboardens skarvar, så kan det bli fukt i väggens isoleringen.

Sen så har Örnpappen stått några år i garaget och tagit plats så det är ju också ett sätt att bli av med den. :)
Boden är klar sedan länge, men råkade precis fråga AI (ChatGPT) om ånggenomsläpplighet. Han sa att både Örnpapp och t.ex Bison syntetiskt vindskydd är mer genomsläppliga än Asfaboard.
 
Roger G Olsson Roger G Olsson skrev:
Boden är klar sedan länge, men råkade precis fråga AI (ChatGPT) om ånggenomsläpplighet. Han sa att både Örnpapp och t.ex Bison syntetiskt vindskydd är mer genomsläppliga än Asfaboard.
Och du har kontrollerat att det stämmer?😎
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.