Flertalet silverfiskar upptäckta vid samma tillfälle, bör jag göra en fuktmätning?

Jag har märkt att vi utanför vårat sovrum i vår hall som även ligger i anslutning till ett gammalt badrum från 82 har haft en väldans massa silverfiskar krälandes både på väggar och golv.

det var en fuktig kväll när jag till min förskräckelse lös med ficklampa på hallvägen och golvet som jag såg 6-7 silverfiskar både på väggarna och golvet som antagligen mumsade på tapetrester från gamla spåntapeten som var bortriven, sedan dess har jag nog i varje fall haft ihjäl ett tiotal i detta utrymme med hjälp av nervgift och nu börjar jag fundera på någon typ av fuktskada eventuellt..

Vi har en fuktskada i andra delen av huset där vatten trängt in genom taket och vad vi kan se så har det inte blivit skador i eller kring utrymmet där silverfiskarna härjar runt och dessa utrymmen ligger flertalet meter ifrån varandra.

Jag stör mig inte på att dem är på toaletten eller i källaren men i utrymmen där dem inte borde trivas känns det sådär.

Dem kommer i olika storlekar och jag är ganska säker på att det ej är långsprötad då jag alltid inspekterar dem noga.

*Vi bor vid havet, det är ofta fuktigt.
*självdrag, alltid öppet sommarhalvår.
*ventil finns i detta utrymme som leder ut.
*krypgrund i detta utrymmet, ca halva huset.

Vad göra? Tips råd?

Bjuder på en bild som jag lyckades ta i samband med silverfiskjakt. Dem verkar älska gamla tapetrester. 😎
 
  • En silverfisk på väggen i ett hörn med gamla tapetrester i ett fuktigt område av ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
Det är långsprötad silverfisk som är mest känd för att äta stärkelse som tapeter.

I villaförsäkringar ingår det oftast ett skydd mot skadedjur. Det kan ju vara bra att kontakta försäkringsbolaget för utredning och ev. åtgärder.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är långsprötad silverfisk som är mest känd för att äta stärkelse som tapeter.

I villaförsäkringar ingår det oftast ett skydd mot skadedjur. Det kan ju vara bra att kontakta försäkringsbolaget för utredning och ev. åtgärder.
Jag har undersökt dem och det ser inte ut som långsprötad..
 
J
Klättrar de på väggarna så är det tyvärr långsprötad silverfisk och då behöver det inte heller vara relaterat till fuktskador.
 
J Jo-han skrev:
Klättrar de på väggarna så är det tyvärr långsprötad silverfisk och då behöver det inte heller vara relaterat till fuktskador.
Det är vad jag läst med men när jag undersöker dem strax innan deras död så ser dem inte ut som en långsprötad, dem saknar både dem långa spröten och ”skägget” dem påstås ha. Min teori har då varit att dem pga strukturen på väggen som är rugglig kan den ta sig upp och ner på väggarna?

Tog precis ihjäl en i källaren som sprang runt högt upp på väggen kring en millimeterbred spricka helt obehindrat och det är en vanlig putsad och målad källarvägg med viss struktur från putset men väldigt minimalt… Undersökte även denna innan jag tog hand om den och kunde inte se några karaktäristiska drag från den långsprötade varianten. 🤨
 
Nog kan vanlig silverfisk klättra på väggar allt, när jag var liten så var det nästan varje morgon någon som sprang runt mellan plattorna på spisen eller på diskbänken o flyga upp dit kan de ju inte.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.