Jag har gamla ventilationskanaler av puts i kök o badrum. Dessa kanaler är helt kantiga och böjarna i 90 grader. Jag vill hjälpa luften att fara bättre genom att bygga en mjuk kurva åt luften i badrummet där jag har en paxfläkt(kanalen är min egen o delas inte med någon). Jag tänker mig kladda med en bit böjd kartong/plast o på det spackel eller kanske bara fogskum. Finns det redan färdiga produkter i handeln för detta så jag slipper kladda själv? :)
 
Ventilationskanalerna som du har är nog inte putsade kanaler utan är nog eternitkanaler,


Bilder på kanalerna?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ventilationskanalerna som du har är nog inte putsade kanaler utan är nog eternitkanaler,


Bilder på kanalerna?
Jag hade kantiga kanaler av murbruk och hönsnät i min kåk från 59, eternit var det bara på vinden.
 
Tyvärr så är det främst innerböjen du skulle behöva runda av för att minska tryckfallet. Rundar du bara ytterböjen men har kvar en skarp innerböj så gör det nog inte någon större skillnad.

Så om du tänker testa så föreslår jag att du tar en lös kartongbit innan du börjar kleta fog eller liknande.
 
Jag skulle, om det nu inte är eternit, bara hacka upp väggen i kanalen, i hörnet, kanske 10 cm åt varje håll, böja en galvad plåt som innervägg, kladda dit den med sättlim/fog, även en böjd plåt till ytterväggen som går att trä in i kanalen, prova ut bockningen noga så det inte blir några kanter i kanalen, limma den. När det torkat, hönsnät och gipsbruk, det är lätt att spackla med och få en putsliknande yta.
Tak och golv i kanalen behöver du ju inte göra nått åt.
 
B Bigfoot skrev:
Tyvärr så är det främst innerböjen du skulle behöva runda av för att minska tryckfallet. Rundar du bara ytterböjen men har kvar en skarp innerböj så gör det nog inte någon större skillnad.

Så om du tänker testa så föreslår jag att du tar en lös kartongbit innan du börjar kleta fog eller liknande.
Är din uppfattning den samma om jag visar dig denna skiss?
(Kanalen går lordrätt uppåt, hela vägen från mynning ut på taket)
Utan min lösning så är jag rädd att luften som pressas in av fläkten delvis studsar tillbaka och skapar dålig effekt.

Skiss som visar en vertikal kanal med en fläkt ansluten på sidan; luftflöde visas med pilar och en diagonal linje som en del av lösningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.