Har byggt ett enkelt förråd på trädäcket intill ytterväggen. Det är alltså springor i golvet (trädäck). Oisolerade väggar, plåttak. Enkel konstruktion. Satt ventil i en av väggarna. Problemet är att det bildas fukt i taket som droppar ner. Finns det nåt enkelt sätt att åtgärda detta? Hade inte tänkt isolera. Har också hör att det inte skulle bildas fukt om det varit ett eternittak, stämmer det? Tacksam för svar!
 
Du kan inte ha en ventil bara, då blir det ingen ventilation/cirkulation.
Problemet är förmodligen att det blir varmare i förrådet än utomhus.
 
Tänker också det..
Men vad göra då?
 
Det hade förmodligen inte bildats kondens som droppar med fibercementtakskivor.

Sätt masonit under plåten. Det bör göra så att det inte blir så mkt kondens, och den kondens som blir droppar ner på masoniten som leder ut vattnet utanför förrådet.
 
  • Gilla
Martinbson
  • Laddar…
Bra idé! Det ska jag testa. Hade ett tag tänkt plast. Men masonit, så länge den håller och inte blir så blöt att den smulas sönder, är nog bättre.
 
Ja det tycks säkrare.
Det finns en annan tråd här där ett plåttak med undertak av masonit byttes till ett nytt plåttak fast med plast som undertak. Det fungerade inte i det fallet, utan gav mkt kondensdropp från plasten.
 
Vad är skillnaden på ett varmbonat garage och ett varmgarage?
 
Antingen ingen alls, eller skillnad mellan garage som hålls varmt och bostadsutrymme. Dvs mer eller mindre varmt garage med resp utan en blöt, snöig och kall bil som körs in på vintern. Det kan påverka en del lösningar och material.
 
Tomture61
S sblixten skrev:
Du kan inte ha en ventil bara, då blir det ingen ventilation/cirkulation.
Problemet är förmodligen att det blir varmare i förrådet än utomhus.
Golvet blir tilluften (trädäck)
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Golvet blir tilluften (trädäck)
Det har du en poäng i. Också intressant att läsa vad jag själv skrev för 7,5 år sedan.
Känns som jag är lite klokare idag. Tack för att du rättar mig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.