Hej! Vi flyttade för ett år sen in i ett hus från 1940 med källare. Källaren hade tidigare tagit in en del fukt men vi dränerade runt hela huset, vilket gick ganska bra även om det var lite svårt just runt det utsatta hörnet i källaren där det varmycket berg osv. Med en avfuktare håller det sig iallafall bra.

Nu är min tanke att börja ta tag i denna fängelsehåla i höst, men jag är lite osäker på hur jag ska göra med målningen av väggarna. Jag är helt med på att jag bör ha silikatfärg, eller annat diffusionsöppet alternativ här nere. Från början var jag dock inställd på att det skulle bli ett jäkla jobb då jag trodde att jag skulle behöva blästra bort all befintlig färg osv. Men nu när jag tittat lite närmare på det, så har faktiskt ingen färg alls i hela källaren flagnat såsom plastfärg gör. På den väggen som tidigare var utsatt för fukt har färgen snarare försvunnitoch mattats bort än att det flagnat. Tyder detta på att det faktiskt redan är målat med en diffusionsöppen färg likt silikat någon gång för länge sen? Är det såhär Silikatfärg som utsatts för fukt över lång tid beter sig? Jag skickar med lite bilder om någon vågar sig på en gissning.

Jag inser att det kan se ut som mögelangrepp, och det kan finnas spår av det i hörnet, men det är nog sedan tifigare. För mig när jag ser det i verkligheten ser det mest ut som att färgen har mattats av och att man ser betonghålstenen. Huset var även besiktat och vi gick igenom det med besiktningsman. Är mest nyfiken då det vore skönt att kunna måla direkt med silikat och inte behöva blästra trodde; efter rejäl rengöring såklart.
 
  • Bild på en källarvägg med sprucken och mattad färg, omgiven av olika verktyg inklusive snöskyfflar, sopborstar, och en arbetshylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggar i källare med delvis avflagad vit färg och synliga betongblock, samt ett gammalt hängande element med kopparrör och termostatventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ommålad källarvägg med några fläckar där färgen har mattats av, gulnande och smuts syns, samt flera städredskap lutade mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en källarvägg med två ytor; en mörkare, mer väderpåverkad sida till vänster och en ljusare, mindre påverkad sida till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på rå betongvägg i källare med märken och slitningar, möjlig fukt- eller mögelskada synlig. Färgen är mattad och några partier ser avskalade ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongvägg i en källare med fläckar av avflagnad färg och synliga betonghålstenar. En snöskyffel står lutad mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten murad vägg i en källare med fläckar och flagnande färg, delvis mörknad efter fuktskador. Verktyg och en blå påse syns i nedre vänstra hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Ser ut som det inte är målad med någon färg alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.