E Einh skrev:
Du måste göra din egen riskanalys inför ett eventuellt köp.

Förvisso tål ett gammalt timmerhus en hel del misshandel (Det har ju stått sen <1909 som du själv säger).

Men sen kan det ju också vara mycket dolda fel med ett så där gammalt hus. Jag själv är nojig för alla ställen där fukt har kommit åt genom åren. Finns det hussvamp så skulle jag dra mig ur direkt.

Om jag var du så skulle jag försöka få tag i en kunnig timmerman som kan gamla hus och som kan göra en besiktning åt dig. Då får du en bra bild vilka fel som finns på huset, hur akuta de är och i vilken ordning du bör prioritera dessa.

Efter denna besiktning så kanske du har tillräckligt med info om huset för att kunna göra ett bra val som känns rätt och blir rätt för dig.
Bra råd!
Precis så gjorde vi när vi köpte vårt anno 1920 som stått tomt i minst 30 år. Sambon var nöjd med att ha en bra besiktning gjord. Jag använde den sedan som projektplan. Inkl tog in mellan tummen och pekfingret offerter innan köpet på sådant jag inte kunde göra själv samt kostnader om jag skulle gå bet på något och hade behövt köpa hjälp.
Väl alla måsten med skorsten, hängrännor, isolering, vvs, kök o badrum och osv var gjort så avslutade vi nu med fasadmålning (linolja) efter 5 år och kostnader nedlagda på lika mycket (eller något mer) som vi köpte huset för. Nu blir det målning och sista listen inne.
Vårt projekt eskalerade direkt från sommarhus till åretruntboende när jag flyttade in i det efter ett halvår då corona kom. Jag bodde i och med bygget i tre år innan även sambon flyttade in på heltid.
Men vårt hus var helt friskt! Bara svartmögel på tapet och tak på övervåningen som jag tog reda på var en endast tvåårig effekt av en översvämning i källaren. Ingen påverkan på själva byggnaden.
Och. Jag har levt med motsvarande projekt hela livet och var ingen duvunge. Detta är mitt egna fjärde omhändertagande av gamla hus och genom föräldrarna kan jag räkna in ytterligare fyra stora renoveringar.
Men. Någon gång måste vara den första.

Att gå in med öppna ögon, bra besiktning och kunskap om kostnaderna är a och o. Resten får man lära sig på vägen. För det blir alltid mer.
 
Jag hade inte varit så rädd för att byta fasad eller taket (under förutsättning att jag har budget till det). Det stora orosmomentet är ju själva stommen. Räkna åtminstone med att den är skadad i här och var om det stått fuktigt, annars kan du få en väldigt tråkig ekonomisk överraskning när du väl sliter bort fasaden.
 
När huset är fixat är äktenskapet kraschat. Gammalt djungelordspråk, men sant.
 
S Stallkatten skrev:
Jag och sambon vill köpa vårt första hus, så jag är ny här! Sambon är helt klart den förnuftige av oss, medan jag tror att jag kommer långt med lite jävlar anamma.

Nu har vi tittat på ett hus som vi båda tycker om, men där det finns gott om saker som behöver fixas. Huset är från "1909" men förmodligen mycket äldre och har fixats och plåstrats om undan för undan. Tyvärr har det varit många ägare på kort tid det senaste och det verkar vila en "skilsmässoförbannelse" över fastigheten, utöver att det är många självutnämnda snickare som fixat lite här och lite där. Jag är verkligen inte någon överdrivet händig människa, men det finns mycket som är uppenbart fel bara för blotta ögat.

Så till de riktiga problemen...
- Fasaden är illa åtgången, så den behöver bytas, helst igår. Dock en simpel träfasad, vi bör kunna lösa det själva (tror vi!).
- Taket, som är eternit i botten, har någon (delvis) slängt upp plåt på. Dock allt annat än fackmannamässigt gjort och det finns varken tillstymmelse till takutsprång eller några hängrännor eller vattenavledning. Det strömmar från taket och rakt ner längs fasaden. Skruvarna är satta i dalarna (vilket jag förstått är okej så länge det är rätt gjort) men jag misstänker att de snart kommer att släppa igenom vatten. Dessutom är bara halva taket gjort så vi kommer ändå behöva lägga om hela, för att få ett enhetligt utseende. Insidan av taket/vinden är dock okulärt finfint!
- Största orosmolnet är en kraftig doft av fukt/mögel i ett av rummen, samt en missfärgning i tapeten på samma ställe. Men bara i ett rum. Min misstanke är att man på grund av försummelse av både fasad och tak på det hörnet fått in fukt (norrsidan), men jag har ingen aning om vad jag kan vänta mig om man skulle börja dra i det. Stomme och bjälklag är i trä, grunden torpargrund/gjuten betong (ingen källare). Pratade lite med Anticimex som sa att det, om fasaden ändå ska bytas, borde gå relativt lätt att åtgärda utifrån, men vet inte vad jag ska tro riktigt.
- Förutom ovanstående så finns det noll och ingen isolering mellan bottenplan och vind. Tanken är att tilläggsisolera men då måste ju även ventilationen fixas...? Kan man lösa det på ett sätt som inte kostar skjortan?

Vad säger ni? Är det ett självmordsprojekt eller är det som jag resonerar, att om fanskapet stått i 100+ år ska det väl kunna stå några till!

Vi har inga problem att lägga mycket egen kraft och tid på huset, och beredda på att det tar flera år, men är inte gjorda av pengar. Dock är huset i sig billigt vilket ger oss lite svängrum till renovering. Ska vi våga lägga ett bud eller glömma och leta vidare? Och jag vet att det blir mer synligt när man gjort besiktningen, men synd att lägga massa pengar på något som redan är dödsdömt. Vi behöver också planera i vilken ordning/etapper allt behöver göras. Givet att fukten blir åtgärdad först då.
Sök vidare, har själv flyttat ett timmerhus och satt upp, byggt på 1 våning på ett, byggt själv ett 110 kvm stort garage där jag även gjorde plattan själv och sist totalrenoverat ett ( bar ut 3 ton på 3 dagar..) Var bara betonggolvet kvar i huset och en öppen spis i mitten.
Med den erfarenheten säger jag leta vidare om ni inte får det superbilligt. Det kommer ta lång tid renovera, fixa det andra klåpare har gjort innan. OM det dessutom luktar mögel kan det sluta i katastrof med väldigt lite otur. Låter kanske som en negativ person men, med de facit i hand ni verkar ha så, det finns väl fler hus här i Världen?
Det du sa om skilsmässohus kanske ligger nära sanningen. Lycka till
 
En liten uppdatering: Någon annan var mer pigg på problemen huset hade att erbjuda så det såldes ganska snabbt. Men tur var väl det för vi hittade kort därefter ett mycket trevligare och friskare hus! Tack för all hjälp härifrån, vem vet vad som hade hänt om jag inte hejdat mig lite.
 
  • Gilla
Alti och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.