P
Tycker det blir lite för högt för minsta dottern. Har köpt en låda med Renova uttag till nya köket och håller på med planeringen var jag ska sätta upp dosorna. 4 dubbla uttag borde väl räcka till vid köksbänkarna?

Edit: vi har bara 2 överskåp så det blir hur som helst uttag i kaklet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hus-76
  • Laddar…
Tidigare var det sagt att dom skulle sitta mitt emellan över och underskåp. Numera är det fri placering.
I mitt förra kök satte jag 4st enkeluttag och dom sattes något högre än centrum, runt 10-15cm högre om jag minns rätt.
 
  • Gilla
Martinnalberg
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det måste vara nått eget påhitt eller på begäran, 1 meter är standard.
Standard, vad är standard. Längre tillbaka satt de på 1400. Husets ålder bör avgöra å inte nåt påhitt från marknadskrafter.
 
  • Gilla
Kihlgren87
  • Laddar…
Det finns en "Svensk standard" och nått som heter EL-AMA där anges all standard för elinstallationer, som tex olika höjder för olika uttag. Standarder kan naturligtvis över tid ändras och dom har inget med marknadskrafter att göra.
 
E elmont skrev:
Det finns en "Svensk standard" och nått som heter EL-AMA där anges all standard för elinstallationer, som tex olika höjder för olika uttag. Standarder kan naturligtvis över tid ändras och dom har inget med marknadskrafter att göra.
Jag har svensk standard å min valfria höjd.
 
F Fred vom Jupiter skrev:
Elektrikern satte de nya uttagen på 30 cm höjd i vårt hus, möjligen för att de gamla uttagen satt högt. Huset är från -37. Strömbrytarna sitter halvvägs till himlen så våra barn når knappt upp.
Jag har funkishus från -39 där de ursprungliga uttagen sitter invid fönster vid dess underkant, 80 cm från golv. Senare men ändå äldre installationer varierar mellan 40-65cm.

Fråga: Om någon har hus från motsvarande period med exempel på höjd för uttag i sovrum hör jag gärna från er, tack!
 
T tqr skrev:
Bor i ett hus byggt -50, där sitter vägguttagen på 400 och brytarna på 1400.
När jag flyttade in, för drygt 2 år sedan renoverades badrummet - där monterades brytaren på 1000.

Nu när jag hade en elektriker (ej samma) för en del el-ändringar så monterade han de nya brytarna på samma höjd som de gamla, dvs 1400mm.
Jag frågade då honom vad som gäller. Det finns inga regler för befintliga hus, utan praxis är att montera på den höjd som befintliga uttag sitter på.
Men, enligt byggregler så måste badrum handikappanpassas - därmed gäller max 1000mm även vid renovering.
Äa, qå1
 
Anonymiserad 151941 skrev:
Hej vilka höjder tycker ni är bäst att sätta vägguttag och strömbrytare på?
Nuvarande standard är:
-Vägguttag 200mm Ög.
-Strömställare 1000mm Ög.

Ög=Över golv (Till dosan eller uttagets centrum) Om jag inte minns fel.

200mm över golv för vägguttag blir snyggast tycker jag snyggt och ganska när golvlisten det också mer praktiskt för möbler får plats in till väggen. Ända felet med 200mm är att det inte funkar om man har utanpåliggande vattenrörsdragningar. Är det fortfarande okej att sätta på 300mm Ög? Är detta bara normer.

Sen så tycker jag att det känns mycket bättre att sätta strömbrytare på 1200mm Ög då brytarna hamnar mer praktiskt. Varför har man 1000mm Ög? Vilket är bäst tycker ni? (y)


Kanske en väldigt dum fråga! Men hur gör ni? :):surprised:
Vägguttag på 30cm och strömställare på 120cm (svensk standar SS4364000)
 
Mikael_L
U uday Abed1 skrev:
Vägguttag på 30cm och strömställare på 120cm (svensk standar SS4364000)
Nej, det är väldigt gamla uppgifter.
Minst 25 år gammalt.
(och du pekar dessutom på helt fel standard, nu gällande standard med angivna höjder (och annat heter SS4370102 utgåva 2, som ersatte utgåva 1, som i sin tur ersatte flera olika standarder som slogs ihop och reviderades med SS 437 01 02)

Angiven höjd i dessa olika standarder har varierat under åren, det har varit 300mm, det har varit 200mm, idag anges det inget alls.

Jag brukar som regel välja 200mm om inte kund har någon annan åsikt.
Finns det befintliga uttag i rummet/huset/lägenheten, väljer jag naturligtvis samma höjd som befintliga (om inte kunden önskar annat)


Strömbrytares "normalhöjd" har också varierat, man kan lite generaliserande säga att på 1930-talet så sattes de på 150 cm höjd, och sen blev det en dm lägre för varje årtionde tills det nådde 100 cm höjd på 70-talet, typ. Och där har det stannat.
Detta är väl inte sant egentligen, men ungefär så har det utvecklats i alla fall. :)

Själv sätter jag på samma höjd som befintliga, eller 1000mm ög vid nyinstallation.
Vid flerfacksram så sätter jag strbr nr ett på 1000mm, nästa ovanför, men är det ett uttag, så blir strömbrytaren på 1000 och uttaget under.
Trefacksram = mittenfacket på 1000 mm ... osv.
 
  • Gilla
Rejäl och 3 till
  • Laddar…
A
Undrar om inte 300 mm för uttag för allmänbruk finns i eller har funnits i AMA-EL eller RA-EL (allmän material och arbetsbeskrivning och råd och anvisningar)

Koden finns nog där. Vill minnas att jag sett den ofta i projektbeskrivningar förut.

Har för mig man försökte undvika krock med rörmokarens rör på de höjderna. Kanske någon här vet bättre?
 
Höjden var 200 mm för att sedan någon gång på 80-talet? höjas till 300 för att sedan återgå till 200 efter ett antal år. MEN som sagt det är inga krav utan bara ett förslag.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.