Vem har ansvar om det idag besiktning finner rostangrepp på radiator i min bostadsrätt. I stadgarna står att vi innehavare ansvarar endast för målning. Det skall även utföras inom 3 månader. Om nu inte förening gör det utan tycker vi skall göra det. Hur bör detta kontrolleras?
 
OM det står att ni svara för målning av radiatorerna så då är det ju så. Men beroende på hur rostangreppet ser ut, kan ju även vara fel eller läckage på radiatorn och då svara normalt föreningen för byte/reparation. Lägg upp en bild så är det kanske möjligt att ge bättre bedömning
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Är det bara ytlig rost eller riskerar funktionen att påverkas i närtid? Bild?
 
K krambriw skrev:
OM det står att ni svara för målning av radiatorerna så då är det ju så. Men beroende på hur rostangreppet ser ut, kan ju även vara fel eller läckage på radiatorn och då svara normalt föreningen för byte/reparation. Lägg upp en bild så är det kanske möjligt att ge bättre bedömning
Du jag har ingen bild. Själva slipade jag ner rosten. Köpte något medel som besiktnings mannen rekommenderade. Efter ett par dagar så tvättade jag av elementen och målade med element färg.
Jag är mest orolig för att jag vet att många struntat i detta. Enligt besiktningsmannen var det riktigt illa på många element med rostangrepp så han har även påtalat felen för Riksbyggen.
Vad händer om det blir ett läckage? Vem står då för den kostnaden som vi boende kan drabbas av?
Vet en kompis som fick vattenskada p.g.a. grannen över henne. Fick bo i en tillfällig bostad i 3 månader
 
Normalt borde föreningen stå för ett läckande element men det kan bli trixigt & jobbigt med följskador i din lägenhet och i lägenheterna under dig om det läcker ut mycket vatten och blir vattenskador. Läs i stadgarna vad som gäller

Varför blev det rost överhuvudtaget?? Vad hände? Börja det bara rosta av sig själv? Måste varit fuktigt i lägenheten under en tid?
 
BirgitS
Piffy Piffy skrev:
Vad händer om det blir ett läckage? Vem står då för den kostnaden som vi boende kan drabbas av?
Föreningen står för de skador som sker på själva husets stomme medan varje bostadsrättsinnehavare står för ytskikten i sin lägenhet (om det är vanliga stadgar). Föreningen tar hjälp av sin fastighetsförsäkring och de boende kan få viss ersättning från försäkringsbolaget med bostadsrättstillägget.
Piffy Piffy skrev:
Vet en kompis som fick vattenskada p.g.a. grannen över henne. Fick bo i en tillfällig bostad i 3 månader
Det var troligen kompisens försäkringsbolag som stod för det mesta av kostnaden för den tillfälliga bostaden.

Tillägg: Om det går att komma fram till att bostadsrättsinnehavaren har varit vårdslös som låtit rostangreppen bre ut sig så att radiatorn går sönder så kan den personen kanske bli skadeståndsansvarig för självriskerna etc. till försäkringsbolagen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Normalt borde föreningen stå för ett läckande element men det kan bli trixigt & jobbigt med följskador i din lägenhet och i lägenheterna under dig om det läcker ut mycket vatten och blir vattenskador. Läs i stadgarna vad som gäller

Varför blev det rost överhuvudtaget?? Vad hände? Börja det bara rosta av sig själv? Måste varit fuktigt i lägenheten under en tid?
Många med mej som fick denna anmärkning. I stadgar står det endast att vi ansvarar för målning av radiatorerna. Det upptäcktes vid statuskontrollen. Enligt kontrollanten var det många som hade rostangrepp. Hur det uppkommit kan jag inte svarar på. Min lgh är väl underhållen. I stadgarna står att föreningen ansvarar för allt utan målning. Pratade med försäkrings bolaget. Gick till svar att det kommer ligga på föreningens bord om skador uppkommer. Kan bli en dyr historia i slutändan.
Men är inte förvånad över hur man sköter detta
 
BirgitS
Det kan ju vara lämpligt att ta upp frågan på årsmötet eller om ni har ett informationsmöte under hösten. Kanske en motion om att föreningen står för att ta bort rosten och måla för att inte den inte ska få högre kostnader i framtiden.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan ju vara lämpligt att ta upp frågan på årsmötet eller om ni har ett informationsmöte under hösten. Kanske en motion om att föreningen står för att ta bort rosten och måla för att inte den inte ska få högre kostnader i framtiden.
Har tagit upp frågan med förvaltaren. Han lägger det på oss. Nu bryr jag inte mer. Har fixa mina radiatorer där det fanns rostangrepp på. Händer det något och min lgh blir skadad p.g.a.det sker läckage från en lgh som inte fixat sitt. Har jag alla mejl som jag på talat dessa fel. Blir svårt för styrelsen samt förvaltaren att säga dom inget visste. Det är ju deras skyldighet att kontrollera upp att dessa rostangrepp är åtgärdade.
 
BirgitS
Förvaltaren är ju bakbunden av sitt avtal med föreningen och kan ju inte besluta om några åtgärder.

Det spelar ingen roll att styrelsen vet att det finns rostangrepp, det är ju tydligt att det åligger de som bor i lägenheterna att underhålla ytskiktet på radiatorerna. Kontrollen gjordes väl som ett sätt att påtala för de boende att de ska sköta underhållet.

Du får ju kostnader och arbete om du får en vattenskada därför att det läcker radiatorvatten uppifrån.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Förvaltaren är ju bakbunden av sitt avtal med föreningen och kan ju inte besluta om några åtgärder.

Det spelar ingen roll att styrelsen vet att det finns rostangrepp, det är ju tydligt att det åligger de som bor i lägenheterna att underhålla ytskiktet på radiatorerna. Kontrollen gjordes väl som ett sätt att påtala för de boende att de ska sköta underhållet.

Du får ju kostnader och arbete om du får en vattenskada därför att det läcker radiatorvatten uppifrån.
Det står målning i stadgarna, inte att vi har skyldighet att åtgärda rostangreppen på radiatorerna. Det var besiktnings mannen tydlig med när jag frågade honom att detta ligger på styrelsen bord. Sen svarade förvaltaren på brevet jag skickade till styrelsen. Det är Riksbyggen statuskontroll som gjort besiktningen och inte föreningen. Så dom i styrelsen vet inte hur rostangreppen ser ut. Att jag skulle få kostnader är helt fel. Mitt försäkringsbolag kommer åtgärda skador på min lgh. Sedan kommer dom gå styrelsen att de miss sköt sitt uppdrag. Jag känner mig trygg. Tycker mest synd om våra äldre som kan bli drabbade.
 
BirgitS
Piffy Piffy skrev:
Det står målning i stadgarna, inte att vi har skyldighet att åtgärda rostangreppen på radiatorerna. Det var besiktnings mannen tydlig med när jag frågade honom att detta ligger på styrelsen bord. Sen svarade förvaltaren på brevet jag skickade till styrelsen. Det är Riksbyggen statuskontroll som gjort besiktningen och inte föreningen. Så dom i styrelsen vet inte hur rostangreppen ser ut. Att jag skulle få kostnader är helt fel. Mitt försäkringsbolag kommer åtgärda skador på min lgh. Sedan kommer dom gå styrelsen att de miss sköt sitt uppdrag. Jag känner mig trygg. Tycker mest synd om våra äldre som kan bli drabbade.
Jag hoppas att du har rätt men jag är inte så säker. Jag tror nog det är risk för att du får stå för t.ex. åldersavdrag.

Varför skulle äldre bli mer drabbade än vad du blir?

Sen måste du släppa in besiktningsmän och hantverkare i många omgångar, stå ut med oväsendet från torkaggregat, byggdamm överallt etc. och det bara för att åtgärda husets stomme. Sen behöver du själv avtala med och hantera hantverkare, byggdamm etc. för att åtgärda ytskikten, även om försäkringsbolaget betalar. Jag har varit med om det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag hoppas att du har rätt men jag är inte så säker. Jag tror nog det är risk för att du får stå för t.ex. åldersavdrag.

Varför skulle äldre bli mer drabbade än vad du blir?

Sen måste du släppa in besiktningsmän och hantverkare i många omgångar, stå ut med oväsendet från torkaggregat, byggdamm överallt etc. och det bara för att åtgärda husets stomme. Sen behöver du själv avtala med och hantera hantverkare, byggdamm etc. för att åtgärda ytskikten, även om försäkringsbolaget betalar. Jag har varit med om det.
Delar inte din bild. HAR ÅTGÄRDA MINA. SÅ ATT JAG SKULLE LIDA SKADA NEJ. Äldre en person på 80 tror inte personen vet hur man skall göra. Vem som skall göra det hela. Jag känner mig trygg,,,
 
BirgitS
Piffy Piffy skrev:
Delar inte din bild. HAR ÅTGÄRDA MINA. SÅ ATT JAG SKULLE LIDA SKADA NEJ. Äldre en person på 80 tror inte personen vet hur man skall göra. Vem som skall göra det hela. Jag känner mig trygg,,,
Ni båda får ju samma problem om det blir en vattenskada.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ni båda får ju samma problem om det blir en vattenskada.
Den som får problem är styrelsen. Att man inte gjort sina skyldigheter. Jag har påtalat om besiktningen. Väljer dom att strunta ta tag i problemen och inte kontrollera upp det hela. Är detta absolut inte mitt problem. Styrelsen måste väl sköra dina åt tagande och skyldigheter. Fom sitter väl där av något anledning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.