Hej!


Då vår stentrappa och våra stenplattor vid entrén har orsakat att syllen och nedre liggande fasad hamnat under jord så ska vi nu ta in en firma att fixa det här i vårt nya hus eftersom detta har orsakat röta på den liggande fasaden.

Jag söker bra lösningar och tips på hur vi kan designa en ny trapp / stenläggning. Däremot måste vi bestämma oss för hur vi vill göra med stenläggning och trappan.

Vi har en tanke på om man kan behålla en stor del av stenplattorna men att de sista 50 cm mot husväggen gräva ur marknivån så den hamnar i liv med husets grund. För att sedan fylla på med sten längs grunden istället hela vägen upp mot fasaden och sedan ha en trappa ovan på detta?

Att sänka marknivån helt och hållet kommer innebära att vi antingen behöver bygga trall där det i dagsläget är Stenplattor och sen en trappa byggd av trall också vilket känns lite enformigt vid entrén. Jag vill gärna att det ska ”hända” något. Eller så innebär marksänkningen att vi behöver bygga trappsteg upp till våra altaner som finns på sidorna av stenläggningen.

Någon kunnig som har några bra förslag eller invändningar mot våra tankar?

Ska självklart rådgöra med de som ska bygga också men alla tips mottages gärna.
 
Redigerat:
J Johanna Carlsson1 skrev:
Hej!


Då vår stentrappa och våra stenplattor vid entrén har orsakat att syllen och nedre liggande fasad hamnat under jord så ska vi nu ta in en firma att fixa det här i vårt nya hus eftersom detta har orsakat röta på den liggande fasaden.

Jag söker bra lösningar och tips på hur vi kan designa en ny trapp / stenläggning. Däremot måste vi bestämma oss för hur vi vill göra med stenläggning och trappan.

Vi har en tanke på om man kan behålla en stor del av stenplattorna men att de sista 50 cm mot husväggen gräva ur marknivån så den hamnar i liv med husets grund. För att sedan fylla på med sten längs grunden istället hela vägen upp mot fasaden och sedan ha en trappa ovan på detta?

Att sänka marknivån helt och hållet kommer innebära att vi antingen behöver bygga trall där det i dagsläget är Stenplattor och sen en trappa byggd av trall också vilket känns lite enformigt vid entrén. Jag vill gärna att det ska ”hända” något. Eller så innebär marksänkningen att vi behöver bygga trappsteg upp till våra altaner som finns på sidorna av stenläggningen.

Någon kunnig som har några bra förslag eller invändningar mot våra tankar?

Ska självklart rådgöra med de som ska bygga också men alla tips mottages gärna.
Gärna foton, det är väldigt svårt att "se" hur det ser ut utifrån den textuella beskrivningen :)
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Gärna foton, det är väldigt svårt att "se" hur det ser ut utifrån den textuella beskrivningen :)
 
  • Entré med vit ytterdörr som står öppen, grå stenbeläggning runt om och en svart dörrmatta placerad vid tröskeln. Trädäck och grönska i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck med parasoll, stenlagda trappsteg som leder till en gräsmatta och en vit byggnad i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm, har ni inte samma problem längs med hela husväggen ?
Men annars är väl probledmet att ni antingen inte har ngn trapp utan bara stenarna under (med effekten att det blir ett lite större "kliv" upp, men det känns som det är under 18cm (ett vanligt trappsteg) eller har en låg trappa (hälften av den ni har nu, så ni kommer under fasaden)?

Att sänka marken precis utanför förstod jag inte riktigt: Då blir det väl en "halv trappa" - eller har ni tänkt att gräva en grop som man först går ned i och sedan upp på en trappa (typ sänka ned den trappen som är idag i marken med en rejäl "grop" ikring) ? :)

Jag tycker det ser ut som att bara ha sten under dörren borde vara ett bra alkternativ - steget ser inte ut att bli så högt? Dvs ta bort trappan och ev ersätta de stenar som ligger där nu (om dessa inte ligger under trappan - så det ser enhetligt ut) ?
 
Hej igen! Längs hela fasaden har vi inte jord vad jag förstått, det har nämligen varit stenplattor ett trappsteg ner innan trallen byggdes . Jag tänkte mest om man kan ha kvar hälften av stenplattorna ( mot stenmuren) för att sen gräva ut och fulla upp med Sten längs grundmuren för att sen bygga en trapp över stenen/gruset. Som inte är fäst i fasaden. Sänker vi dessutom marknivån kmr absolut trapp behövas. Haha kanske svårt och förstå när jag förklarar ☺️
 
Om ni vill ha kvar trappen så skulle jag nog säga aztt tricket för en frisk fasad är att inte ha något direkt mot fasaden utan ha en luftspalt bakom trappen så det kan cirkulera luft där.

Sen om ni har sten eller trätrapp spelar nog mindre roll :)
 
Precis såhär jag tänker. Inget som isåfall ska ligga mot fasaden :)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.