Jag har problem med "kallras" eller vad det kallas/är. I fjol isolerade, bytte port och tog bort sopskåpet i garaget. Så i vinter blev det fukt på dörrar, porten och vid en strömbrytare, vid dörren. Borrade ett hål och satte en ventil (80mm) uppe vid taket och stängde inte porten helt. Tänkte att det skulle räcka för att få drag, men det räckte inte. Innan isoleringen osv körde vi in bilen och snön töade av, om det inte var för kallt, och inga problem med fukt på kalla väggar osv. För många år sen delade vi av garaget och byggde en isolerad verkstad längst in. Där är det en stor ventil och i den gamla porten satt ventiler i nederkant. I nya porten, en Hörman 40mm, finns ingen ventilation. Garaget är inte uppvärmt.
Så vad måste till för att slippa fukten? Hjälp!
 
Ni har ett isolerat garage som är uppvärmt, korrekt ?
Och efter att ha bytt port och tagit bort ett sopskåp så har ni problem med "kallras" ?
Kallras är ju som en kall vind som kommer ifrån tex en vägg eller fönster, och det indikerar att ni har något ställe som är dålitg isolerat (eller helt oisolerat).
Isolerade ni där ni tog bort sopskåpet eller kan det vara därifrån det "drar" ?

Sen skriver du att ni har problem med fukt (ett annat problem?)

Det känns som att det måste till ett helhetsgrepp här: Vilken ventialtion har ni ?
Oftast i ett garage har man självdrag och en ventil upp och en nere på motsatta sidor bara: Kör man då in en kall fuktig bil så kan man få tillfällig fukt, men den bör ventileras ut. Annars kan man ju behöva kompletetra med ngn form av utsugsfläkt.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Ni har ett isolerat garage som är uppvärmt, korrekt ?
Och efter att ha bytt port och tagit bort ett sopskåp så har ni problem med "kallras" ?
Kallras är ju som en kall vind som kommer ifrån tex en vägg eller fönster, och det indikerar att ni har något ställe som är dålitg isolerat (eller helt oisolerat).
Isolerade ni där ni tog bort sopskåpet eller kan det vara därifrån det "drar" ?

Sen skriver du att ni har problem med fukt (ett annat problem?)

Det känns som att det måste till ett helhetsgrepp här: Vilken ventialtion har ni ?
Oftast i ett garage har man självdrag och en ventil upp och en nere på motsatta sidor bara: Kör man då in en kall fuktig bil så kan man få tillfällig fukt, men den bör ventileras ut. Annars kan man ju behöva kompletetra med ngn form av utsugsfläkt.
Kallras var kanske fel ord att använda kom inte på något annat bara.
Problemet är fukten som sätter sig på kalla ytor när vi kör in en snöig/blöt bil. Garaget är som jag skrev ouppvärmt men värms upp av bilen. Tidigare var inte garaget tätt, det drog lite överallt så fukten vädrades väl ut?
Nu vill jag ha råd om hur ventilationen ska utföras, Tack.
 
E Ekallen skrev:
Kallras var kanske fel ord att använda kom inte på något annat bara.
Problemet är fukten som sätter sig på kalla ytor när vi kör in en snöig/blöt bil. Garaget är som jag skrev ouppvärmt men värms upp av bilen. Tidigare var inte garaget tätt, det drog lite överallt så fukten vädrades väl ut?
Nu vill jag ha råd om hur ventilationen ska utföras, Tack.
Aha.
Då tror jag att jag förstår: Ni har isolerat och bytt port, och därmed "tätat" garaget och fått problem med fukt.
En badrumsfläkt som är fuktstyrd kanske kan vara ngt då ?
Dvs en ingångsventilation någonstans, och sen på motsatt vägg en ventil med en fuktstyrd fläkt som drar ut fukten om man tex parekrar en fuktig bil osv ?
 
P
Ett isolerat och ouppvärmt utrymme där ni också kör in blöta bilar låter som en grogrund för snabb mögeltillväxt. Det ni borde göra är att sätta på värme och säkra att den fuktiga luften vädras ut.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.