Skall slå på plats en limträpelare som skall vara en del i avlastning av en vägg (420 cm).
Avståndet från golv till timret som pelaren skall bära är 200 cm. Hur lång bör pelaren kapas till? Längre än avståndet från golv till tak vet jag men hur mycket längre?

Sedan undrar jag också om någon vet hur många skruv det är lämpligt att använda i varje timmerstock i de hålplattor jag har som skall fästas för att öka bärigheten i de två timmerstockar som går i taket. Spännvidden är alltså 420 cm.
 
Sofia-Magdalena Sofia-Magdalena skrev:
Skall slå på plats en limträpelare som skall vara en del i avlastning av en vägg (420 cm).
Avståndet från golv till timret som pelaren skall bära är 200 cm. Hur lång bör pelaren kapas till? Längre än avståndet från golv till tak vet jag men hur mycket längre?

Sedan undrar jag också om någon vet hur många skruv det är lämpligt att använda i varje timmerstock i de hålplattor jag har som skall fästas för att öka bärigheten i de två timmerstockar som går i taket. Spännvidden är alltså 420 cm.
Hmm, nu blev jag fundersam...
"Hur lång bör pelaren kapas till? Längre än avståndet från golv till tak vet jag men hur mycket längre?"
Du kan väl inte få in en stolpe som är högre än du har plats till !?

Någon eller några millimeter kanske du kan "vålda på plats", men inte mycket mer än så, eller hur menar du ?
Om du kapar till den så den passar exakt, så skall den ju sitta exakt (på mm då). Om det är viktigt på millimetrarna så hade jag stämpat upp konstruktionen ett par mm, sågat till stolpen liiite för stor, och sedan sänkt ned den horistonella bjälken på plats och mätt upp att allt är ok, då kan man ju justera om det behövs hyvlas av ngn mm till osv
Men "slår du den på plats" - då lär den sitta där sen, elller iaf riskewra att skadas om du måste slå ut den igen sen, och ett exakt mått på en 2 m lång bjälke är nog omöjligt att få till på "distans" - det måste du/snickaren måtta er till på plats skulel jag säga; Och även då kan det vara svårt att få exakt, men sådana träkonstruktioner är ju sällan på mm exakt heller...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag blev berättad för att jag måste kapa stolpen lite större än öppningen (mm har jag antagit) för att den med säkerhet skall vara lång nog för att kunna bära timret som skall vila på den.
 
Sofia-Magdalena Sofia-Magdalena skrev:
Jag blev berättad för att jag måste kapa stolpen lite större än öppningen (mm har jag antagit) för att den med säkerhet skall vara lång nog för att kunna bära timret som skall vila på den.
Rent generellt bör den ju inte vara för kort förstås, eftersom balken kanske då vilar på ngt annat, eller faller ned (och inte blir rak).

Men "lagom" lång är ju svaret, och det måste man ju mha måttande och erfarenhet göra på plats. Det finns ingen rätt formel för det skulle jag säga.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.