Hej,
har en fundering kring eventuella nackdelar med att dra nytta av värmen i luften på vinden.

Mina kanaler går på vinden så det är enkelt fixat med ett T, ett spjäll och ett don, men är osäker på om konstruktionen tar skada av ev. fuktig frisk luft som sugs in på sommarhalvåret. Måste ju sätta ett spjäll för vintertid.

Taket är nock- och takfotsventilerat så ett undertryck skulle ju inte suga in luft från bostaden.

Någon som testat?
 
Många har testat. Vintertid fungerar den "varma" vindsluften som en del av husets isolering. Suger du bort värmen ; vilket går på mindre än en halvtimme, ersätts den med kallare luft och värmeförlusterna ut genom huset ökar. Sommartid får vindsutrymmet värme genom yttertaket men då vill du säkert inte ha varmare inomhus och lukten från bindemedlet i isoleringen känns inte direkt fräscht.
 
Min tanke var att stänga spjället på vintern, för på vintern är det snorkallt på vinden. Huset är välisolerat.
Tanken var oxå att dra ner värmen i värmepannan så att jag återvinner värmen.
 
Även jag har funderat på detta, dra in den varma luften via frånluftspannan som sedan skickar ut den. Ingen doft borde ta sig in, eller?
 
PeterP65
Hej , jag bor i ett nybyggt A HUS, tanken har slagit mig att återvinna den ca 35gC värmen från vinden, har en Nibe 730 frånluftsvärmepump där växlare kan få hjälp av återluften, det som kan behövas göra är en injustering av frånluften , hur den ska regleras beroende på årstid är nog en pengafråga, antingen öppna och stänga spjäll manuellt eller installera motorspjäll som jobbar mot utgivare,
//Peter Päivinen
 
PeterP65 PeterP65 skrev:
Hej , jag bor i ett nybyggt A HUS, tanken har slagit mig att återvinna den ca 35gC värmen från vinden, har en Nibe 730 frånluftsvärmepump där växlare kan få hjälp av återluften, det som kan behövas göra är en injustering av frånluften , hur den ska regleras beroende på årstid är nog en pengafråga, antingen öppna och stänga spjäll manuellt eller installera motorspjäll som jobbar mot utgivare,
//Peter Päivinen
Kompenserar fläkten i FLVP för den minskade ventilationen i huset?
Tror du har råd att bo kvar utan att ta tillvara på värmen på vinden.
 
  • Gilla
PeterP65
  • Laddar…
PeterP65
R Runnis skrev:
Kompenserar fläkten i FLVP för den minskade ventilationen i huset?
Tror du har råd att bo kvar utan att ta tillvara på värmen på vinden.
Tjena , jo visst är byggnaden energisnål men varje öre räknas 😎
 
PeterP65 PeterP65 skrev:
Hej , jag bor i ett nybyggt A HUS, tanken har slagit mig att återvinna den ca 35gC värmen från vinden, har en Nibe 730 frånluftsvärmepump där växlare kan få hjälp av återluften, det som kan behövas göra är en injustering av frånluften , hur den ska regleras beroende på årstid är nog en pengafråga, antingen öppna och stänga spjäll manuellt eller installera motorspjäll som jobbar mot utgivare,
//Peter Päivinen
Hur länge kommer luften på vinden vara varmare än rumsluften?

Exempel:
Boarea = vindsarea = 100 m²
Bostadshöjd = 2,4 m
Vindens höjd = 0 m ute i kanterna och 1,9 m i mitten.

Luftvolym bostad = 100*2,4 = 240 m³
Luftvolym vind = 100*1,9/2= 95 m³
Skillnad 95j240 = 0,4
På mindre än en (1) timme så har all luft på vinden blivit ersatt av kall uteluft om det är samma flöde/omsättning som luften i bostaden.
 
  • Gilla
Dr Benz och 1 till
  • Laddar…
PeterP65
Tack för infon , 👍
 
G
Nej det är inte att rekommendera av flera anledningar. Beroende på byggnadens beskaffenhet, bättre att titta på klimatskalsåtgärder för att minska värmeläckaget.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Hur länge kommer luften på vinden vara varmare än rumsluften?

Exempel:
Boarea = vindsarea = 100 m²
Bostadshöjd = 2,4 m
Vindens höjd = 0 m ute i kanterna och 1,9 m i mitten.

Luftvolym bostad = 100*2,4 = 240 m³
Luftvolym vind = 100*1,9/2= 95 m³
Skillnad 95j240 = 0,4
På mindre än en (1) timme så har all luft på vinden blivit ersatt av kall uteluft om det är samma flöde/omsättning som luften i bostaden.
Den beräkningen stämmer väl om man har byggt hela taket av cellplast och inte har någon värmetillförsel?

Oftast finns det några hundra kg trä som också är 35 grader och energitillskott från solen. (för det var sommar det gällde?)
Så om man vill få varmare i huset på sommaren (eller värma varmvatten?) så ger det säkert visst tillskott.
 
O [old rusty] skrev:
Den beräkningen stämmer väl om man har byggt hela taket av cellplast och inte har någon värmetillförsel?

Oftast finns det några hundra kg trä som också är 35 grader och energitillskott från solen. (för det var sommar det gällde?)
Så om man vill få varmare i huset på sommaren (eller värma varmvatten?) så ger det säkert visst tillskott.
Det är ju bara 35 grader tills man börjar ventilera. Om man kör det hela tiden kommer det inte nå någon högre temp än ytterluften. Således ”tror” jag att använda trä som värmebatteri inte fungerar väldigt väl. Men det går säkert att räkna på och jag kanske har fel.

Vidare måste man räkna med den ökade fuktkvoten som troligtvis kommer bli när man drar igenom för mycket luft. Det kan orsaka skador långt värre än det man kanske tjänar på värmen i luften på vinden.
 
D Dr Benz skrev:
Det är ju bara 35 grader tills man börjar ventilera. Om man kör det hela tiden kommer det inte nå någon högre temp än ytterluften. Således ”tror” jag att använda trä som värmebatteri inte fungerar väldigt väl. Men det går säkert att räkna på och jag kanske har fel.

Vidare måste man räkna med den ökade fuktkvoten som troligtvis kommer bli när man drar igenom för mycket luft. Det kan orsaka skador långt värre än det man kanske tjänar på värmen i luften på vinden.
Kör man kontinuerligt så kommer givetvis inte trät agera buffert, kvar blir ju bara solinstrålningen som i kommer förvärma uteluften.
Men jag antog att man inte värmer vatten eller hus 24/7 på sommaren.
Kör man intermittent så får man räkna med allt som buffrar också.

På sommaren är sällan fukt på vind ett problem, speciellt inte om man bara suger luft i perioder.
 
O [old rusty] skrev:
Kör man kontinuerligt så kommer givetvis inte trät agera buffert, kvar blir ju bara solinstrålningen som i kommer förvärma uteluften.
Men jag antog att man inte värmer vatten eller hus 24/7 på sommaren.
Kör man intermittent så får man räkna med allt som buffrar också.

På sommaren är sällan fukt på vind ett problem, speciellt inte om man bara suger luft i perioder.
Javisst så kan det vara. Frågan är hur stor buffert man kan bygga upp som ger ett mervärde av denna typen.

Missförstå mig rätt för jag är all in för sådana här lösningar jag kan inte se att det ger någon avkastning mer än att det är en kul grej. Annars hade det varit mer utbrett med att sätta ett don på vinden som samlar in värme till pumpen.
 
D Dr Benz skrev:
Javisst så kan det vara. Frågan är hur stor buffert man kan bygga upp som ger ett mervärde av denna typen.

Missförstå mig rätt för jag är all in för sådana här lösningar jag kan inte se att det ger någon avkastning mer än att det är en kul grej. Annars hade det varit mer utbrett med att sätta ett don på vinden som samlar in värme till pumpen.
Håller i stort med dig, hade det varit stora pengar att spara hade det antagligen varit använt redan (även om husbyggare oftast gör det enkelt för sig och "bra nog").
Men TS kanske är nyskild och arbetslös (oändligt med tid) och har tillgång till luftkanaler och tigersågsblad utan kostnad.. Då blir det kanske en annan kalkyl.

Får folk snilleblixtar ska man ju utreda och i de flesta fall förkasta dessa med rimliga beräkningar.
Och att bara räkna på luftens energiinnehåll ger en lite för mörk bild tyckte jag.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.