Hej

Jag har ett kök med överskåp som går hela vägen upp till tak. Det kommer alltså gå en skiva ovanför överskåpen som täcker utrymmet mellan överskåp o ända upp till tak. Jag kar samtidigt spotlights och taklampa som har flexrör som går in bakom dessa överskåp, vinkelrätt bakom kan man säga. Dessa behöver ju kopplas ihop med en brytare. Får den kopplingsdosan sitta bakom skivan och därmed vara rätt svår att nå, man måste då demontera del av kök. Det går ju göra såklart. Eller skall man dra in dessa i överskåpen och koppla ihop dem där? Vad får man göra?
 
A Andreas Kneg skrev:
Hej

Jag har ett kök med överskåp som går hela vägen upp till tak. Det kommer alltså gå en skiva ovanför överskåpen som täcker utrymmet mellan överskåp o ända upp till tak. Jag kar samtidigt spotlights och taklampa som har flexrör som går in bakom dessa överskåp, vinkelrätt bakom kan man säga. Dessa behöver ju kopplas ihop med en brytare. Får den kopplingsdosan sitta bakom skivan och därmed vara rätt svår att nå, man måste då demontera del av kök. Det går ju göra såklart. Eller skall man dra in dessa i överskåpen och koppla ihop dem där? Vad får man göra?
Alltså jag har ju en elektriker sommgör jobbet men jag vill veta för att kunna ha en bra dialog
 
A
Elinstallationsreglerna säger att alla dosor ska vara åtkomliga. Om man enkelt kan skruva loss skivan och på så sätt komma åt dosan är det ok i min värld.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
A Andreas Kneg skrev:
Hej

Jag har ett kök med överskåp som går hela vägen upp till tak. Det kommer alltså gå en skiva ovanför överskåpen som täcker utrymmet mellan överskåp o ända upp till tak. Jag kar samtidigt spotlights och taklampa som har flexrör som går in bakom dessa överskåp, vinkelrätt bakom kan man säga. Dessa behöver ju kopplas ihop med en brytare. Får den kopplingsdosan sitta bakom skivan och därmed vara rätt svår att nå, man måste då demontera del av kök. Det går ju göra såklart. Eller skall man dra in dessa i överskåpen och koppla ihop dem där? Vad får man göra?
De måste vara åtkomliga. Jag hade satt kopplingsdosan längst ner på väggen bakom överskåpet (med hål i baksidan på överskåpet). Då slipper du se dosan om du inte är väääldigt lång.
 
D
Typ
D datja skrev:
De måste vara åtkomliga. Jag hade satt kopplingsdosan längst ner på väggen bakom överskåpet (med hål i baksidan på överskåpet). Då slipper du se dosan om du inte är väääldigt lång.
En kökshylla med utskuren cirkel i hyllans nederdel, synlig bakom porslinslock och skål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Typ så där fast i nederdelen av översta hyllan.
 
tack för svaren, blir en utanpåliggande inne i ett av skåpen!
 
Mikael_L
D datja skrev:
Typ
[bild]

Typ så där fast i nederdelen av översta hyllan.
Sådär brukar jag göra.
Man kan ju sen ordna något som täcker hålet lite, så man slipper att saker i skåpet ramlar ner bakom.
 
Fairlane
Ett alternativ till att sätta igen med en skiva ovanför skåpet är att nyttja ytan som förvaring och då kan du ju ha en kopplingsdosa där.
Jag tänker att istället för en skiva, ha två skivor i skenor som man hade med köksskåp förr, eller som ett skåp där gångjärnet sitter i överkant och kombineras med en fjäder.
Det är kräver en (köks)stege för att nå, men vinner lite yta.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
Man kan även lösa problem med åtkomst med t ex en inspektionslucka typ hila.
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Jag har tidigare löst det med att täckskivan ovanför överskåpet är helt lös. Har bara fäst den i några regelstumpar så att man lyfter ner som en kloss om det behövs. Lite bra lönnfack också
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
Jag har tidigare löst det med att täckskivan ovanför överskåpet är helt lös. Har bara fäst den i några regelstumpar så att man lyfter ner som en kloss om det behövs. Lite bra lönnfack också
Gömmer du din stash där?
Var försiktig så att ingen upptäcker det 😎😉
 
U Uffe A skrev:
Gömmer du din stash där?
Var försiktig så att ingen upptäcker det 😎😉
Bara en skengömma så att man slutar leta efter den riktiga :)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Hos mig hamnade kopplingsdosorna ovanför överskåpen. Åtkomliga bakom täcksidorna då dessa sitter med magneter istället för skruv. Skulle jag göra om det hade jag nog provat kardborre för att hänga dit täcksidorna ovanför skåpen.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.