Har fyra sladdar i taket, hur ska jag koppla in lampa?

Som jag förstår det är gul/grön är skyddsjord, blå är nolla.
Men fattar inte skillnaden mellan den vita eller bruna?
 
  • Fyra sladdar i ett tak före montering av lampa, inklusive gul/grön för skyddsjord, blå för nolla, och vit och brun för anslutningspunkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med fyra utskjutande sladdar: gul/grön, blå, brun, och vit. Sladdarna är kopplade till olika anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tommty
satt den vita och gulgröna ihop i första bilden?
 
Tommty Tommty skrev:
satt den vita och gulgröna ihop i första bilden?
Nej
 
D
J JonasHansen2 skrev:
Har fyra sladdar i taket, hur ska jag koppla in lampa?

Som jag förstår det är gul/grön är skyddsjord, blå är nolla.
Men fattar inte skillnaden mellan den vita eller bruna?
Det verkar som att du har en gammal krontändning, dvs bakom strömbrytaren till din lampa borde du hitta en fas och två tändtrådar. Har du två knappar på brytaren? Börja med att se hur det ser ut bakom brytaren. Finns det någon kopplingsdosa mellan brytaren och lamputtaget? Titta i så fall där också.

Edit: är du säker på att det är en vit tråd? Inte en övermålad gulgrön?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hur ser strömbrytaren ut som sköter takarmaturen? Är det två vippor på den?
 
  • Gilla
JonasHansen2
  • Laddar…
bara en knapp
 
  • En vit ljusknapp är monterad på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D datja skrev:
Det verkar som att du har en gammal krontändning, dvs bakom strömbrytaren till din lampa borde du hitta en fas och två tändtrådar. Har du två knappar på brytaren? Börja med att se hur det ser ut bakom brytaren. Finns det någon kopplingsdosa mellan brytaren och lamputtaget? Titta i så fall där också.

Edit: är du säker på att det är en vit tråd? Inte en övermålad gulgrön?
försökt vrida på den och kollat, kan inte se nått gul/grönt. Kan det finnas två skyddsjord? Jag gissade att en var fas och en var tändtråd, men fattar inte skillnaden
 
D
J JonasHansen2 skrev:
bara en knapp
Ja, men ta en bild på vilka trådar som sitter i brytaren och om det finns någon lös bakom.
 
D
J JonasHansen2 skrev:
försökt vrida på den och kollat, kan inte se nått gul/grönt. Kan det finnas två skyddsjord? Jag gissade att en var fas och en var tändtråd, men fattar inte skillnaden
Googla på kronbrytare. Läs t ex på Kjell och co. om vad det är.
 
  • Gilla
JonasHansen2
  • Laddar…
Känner mig inte klokare..
 
  • Elektrisk strömbrytare utan täckplatta monterad i en vägg med synliga kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en elektrisk strömbrytare i en vägg med exponerade kablar och en ojämn öppning runt omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
J JonasHansen2 skrev:
Känner mig inte klokare..
Jag anar mig till att du har en svart fas och att man har satt både vit och brun som tändtråd. För att det ska bli tydligt bör du alltså dra ut apparaten från dosan och se att detta stämmer. Skruva ut skruvarna på vingarna. Bryt strömmen först. Dvs ta ur propp / vippa dvärgbrytare.

Om jag har rätt föreslår jag att du bryter strömmen och tar bort antingen vit eller brun från apparaten dvs väljer den andra som tändtråd. Helst bör du isolera den andra med en toppklämma, sådan som du har i taket t ex.

Alltså, det är en gammal kronbruten anslutning som har omvandlats till vanlig brytare men på konstigt sätt, tror jag.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
J JonasHansen2 skrev:
Känner mig inte klokare..
Och en sak till: välkommen till Byggahus!
 
  • Gilla
JonasHansen2 och 1 till
  • Laddar…
J JonasHansen2 skrev:
Har fyra sladdar i taket, hur ska jag koppla in lampa?
Hur kommer det sig att du har fyra sladdar hängande från taket? Har du nyss köpt huset? Fråga i så fall förra ägaren om det suttit en lampa där som styrts av den strömbrytare du har på bilden. Om du dessutom har en JFB i huset så kan man mäta och prova sig fram till hur lampan ska kopplas in.

Om du inte vet någonting om dessa sladdar så måste du gå till ruta 1 och titta i takdosan på bild, och i angränsande dosor för att reda ut vad som är vad. Detta är speciellt viktigt ifall det varit så här i många år och om det skett omkopplingar och ändringar i anläggningen efter det.
 
D datja skrev:
Jag anar mig till att du har en svart fas och att man har satt både vit och brun som tändtråd. För att det ska bli tydligt bör du alltså dra ut apparaten från dosan och se att detta stämmer. Skruva ut skruvarna på vingarna. Bryt strömmen först. Dvs ta ur propp / vippa dvärgbrytare.

Om jag har rätt föreslår jag att du bryter strömmen och tar bort antingen vit eller brun från apparaten dvs väljer den andra som tändtråd. Helst bör du isolera den andra med en toppklämma, sådan som du har i taket t ex.

Alltså, det är en gammal kronbruten anslutning som har omvandlats till vanlig brytare men på konstigt sätt, tror jag.
Jag tror du har rätt i att det är en gammal kronbruten anslutning. I vardagsrummet är det en gammal kristallkrona inkopplad, och den använder två tändtrådar. På vägen sitter också en kronbrytare med vit, brun och svart sladd. Den vita sitter på väster sida och brun på höger, svart högst upp till höger. (på bild)

Ser man på min första bild, hur det ser ut i taket, har den vita en annan koppling än brun och blå, så tänker att det är brun och blå som används senast.

Känner mig absolut lite klokare nu
 
  • Inkopplad gammal kronbrytare med vita, bruna och svarta sladdar i en vit vägg, med den vita sladden till vänster, den bruna till höger och den svarta högst upp till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
datja
  • Laddar…
Passar på att ställa en till fråga ang. jordning när jag får så bra hjälp.

Lampan som ska kopplas in är ojordad (men dubbelisolerad)
Den ska hänga över ett bord, och inte vid uttaget (eller hålet i taket..) Min tanke är att använda ikeas längre kabel med en platt kåpa.
KOPPLA. Lamppropp med kabel och kåpa, ojordad
https://www.ikea.com/se/sv/p/koppla-lamppropp-med-kabel-och-kapa-ojordad-vit-20082641/

Mina tankar.....
Lampan är ojordad = ojordad lamppropp
Eftersom det finns jordningskabel i taket = jordat uttag???
tänker att en ojordad prop passar i ett jordat uttag, och när jag läst lite så ska man väl helst koppla in jorden om den finns. Eller lämnar man bara jordningskabeln lös?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.