Hej,
Behöver byta en golvsockel av någon nån plastbelagd spånskiva. 4-5 meter lång (får alltså skarvas) och skräddarsydd höjd. Var köper man sån? Jag hittar inte ens nåt liknande på Hornbach och Bauhaus.

Hoppas att rätt svar är att man kan få det tillsågat i rätt höjd i butik. Saknar såg på skena!

Helst skulle den vara i nåt annat material som inte sväller vid kontakt med första droppe vatten.
 
R
Du kan köpa det hos alla köksbutiker men det är oftast beställningsvara, kolla efter en som är folierad även på undersidan.
Ska du ha med metall eller träfaner på så finns plastlister som man har emellan sockeln och golvet..
 
Ett tips är att HTH-kök har socklar i aluminiumlaminat som är riktigt riktigt bra och inte blir skadade av dammsugare etc. men det är precis som Rejäl skriver beställningsvara och till dem rek. jag plastlister som man sätter mot golvet för att skydda spånskivan samt så de sluter tätt mot eventuella ojämnheter i golvet.

Vill du bara ha något billigt och enkelt så kan du ju t.ex köpa 300mm hyllplan i vit melamin på exempelvis Hornbach och liknande ställe och då få sågat dem i rätta höjder också.

De här clipsen kan man köpa på diverse butiker och de är riktigt smidiga och enkla att använda sig av.
Trycker bara fast dem med jämna mellanrum och så klämmer de fast sockeln mot bottnen på skåpen.

https://www.heimwerkertools.com/sch...er/7586/hettich-sockelblendenhalter-turboclip
 
Hej,
Ok, det jag har redan är troligtvis melaminbelagd spånskiva. Den sitter med plastclips runt stommarnas ben. Tål noll fukt. Antar att man inte kan måla undersidan heller, då sväller väl träet av det.

Gillar dock utseendet utan list mot golvet. Inget som samlar damm heller.

Lutar åt att köra på samma lösning. Dock lämna några millimeter spel längst upp - bara de i detta och mitt förra kök var sockeln så extremt tajt att det var en kamp varje gång man behövde få ut den, och skador uppstod. Förstår inte varför man vill ha det så, ingen ser ju en liten glipa mot stommen.
 
Tycker också det är lite konstigt att detta inte är nåt som finns i byggvaruhusen, åtminstone i vitt.
 
När vi flyttade in i huset så saknades socklarna så dom mindre fina plastbenen från IKEA syntes.
Jag köpte en täckskiva från IKEA som jag sågade till rätt mått med handklinga och sen skruvade rakt in i plastfötterna.
Fortfarande hela och fräscha efter 6 år.
 
  • Wow
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Men med skruvskallar då…?
 
  • Ledsen
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
När jag ligger på golvet och funderar på livet så kanske dom är störande. Men normalt så står jag upp i köket och då syns dom inte.
 
  • Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.