Vi har en ganska kraftig flytbrygga vi har byggt som har legat i vattnet över vintern i fyra år.
Den har klarat isen, men det har varit några gånger att isen har tryckt på och bryggan lyft sig lite.
Har letat runt på nätet för att se om det finns något som man kan göra för att säkra upp bryggan lite bättre mot isen.
Kan också nämnas att vi har spänt spännband runt om under bryggan för att hålla ihop den bättre.
Fick förslag av en vän att fylla plastdunkar med sand i till 2/3 och borra mycket små hål högst upp för att dunkarna skall kunna andas vid tryck (1,5-5 liter) .
Sen fästa dem på bryggan och sänka ner dem under vattnet till hälften.
Min kompis säger att detta kan hjälpa till att rädda bryggan vid mycket hårt tryck när isen frusit runtom...
Finns det någon som har någon erfarenhet av detta eller är det bara bortkastat att lägga ner en massa tid på detta till ingen nytta.
Svår fråga kanske att svara på då det inte finns mycket information om detta på nätet.
Mvh Johan med brygga i Mjörn ( kan blåsa på rejält med mycket stora vågor på denna fina vackra sjö)..
 
Hur är djupet där bryggan finns? stora variationer vad vattenhöjden? förmodligen inte med tanke på att det är en sjö. Vågor är ju inte problem om där finns is
Hur är bryggan förankrad?
 
J Jonas_81 skrev:
Hur är djupet där bryggan finns? stora variationer vad vattenhöjden? förmodligen inte med tanke på att det är en sjö. Vågor är ju inte problem om där finns is
Hur är bryggan förankrad?
Bryggan är riktigt bra förankrad ( botten... Två st 70 kg p ringar med kedja på varsin sida där bak..
Samt 8 st betong block på var sin sida vilket är 80 kg på varje sida ( 20 kg betongblock).
Sen är den förankrad mot berget med kedjor på varsin sida så den kommer ingenstans om inte isen knäcker den.
Djupet är på 2-2,5 meter djupt.
Men Mjörn kan vara förrädiskt med vågor på över en meter och inte ens båten klarar när det blåser upp mot storm ( båten är ochså förankrad bredvid) så då blir det att köra över båten till hamnen när det börjar blir 16-25 i byarna då man kan tro att man nästan är vid havet.
Så nu vid denna tiden tills när det är som mest högvatten är det upp till 1,5 meter högre vattenstånd som det är på vintern.
Så man undrar om dessa plastdunkar med sand i kan göra så att vinter isen ( om det blir mycket is) kan på något sätt hålla emot trycket från isen då dunkarna tar emot mycket av trycket?
Jag har ju ingen som helst aning om detta, utan detta var ett råd från en vän till mig som sa att jag skulle fylla dunkarna med sand och sen ner i vattnet från bryggan där jag sätter fast dunkarna på sidan med kraftiga skruv och 30 mm snöre tillsammans med elband så inte det släpper när det gnar mot skruven ( tejp runt skruvarna har jag tänkt).
Vad tror du?
Förankringen är överdrivet förankrad tycker det flesta. Samt jag har spänt spännband runtom bryggan högst upp,mitten,bak...
Kan säga att de flesta i hela området och långt upp flera KiloMeter inte har flytbryggor över vintern då alla säger att isen ta dem förutom jag och två stycken till som har och (hade) flytbryggor.
Nu i vintras åkte dessa två flytbryggor som ligger en bit högre upp från mig över hela mjörn då isen tog dessa 2.
Men min står fortfarande kvar efter fyra fem år.
Men även Jag börjar bli riktigt rädd nu...
Vad tror du? Ni andra?
Plastdunkar med sand gör det någon större skillnad?
Mvh Johan...
 
Djupet är bra för om det finns risk för bottenfrysning så är det inte bra.
Om bryggan fryser in så blir den ju ett med isen och följer med den men är det så att det är drivis som är sörsta problemet för dig?
För om det är fast is så inverkar ju inte vinden någåt
 
J Jonas_81 skrev:
Djupet är bra för om det finns risk för bottenfrysning så är det inte bra.
Om bryggan fryser in så blir den ju ett med isen och följer med den men är det så att det är drivis som är sörsta problemet för dig?
För om det är fast is så inverkar ju inte vinden någåt
Händer att det är drivis ibland beroende på år. Men inga större problem ännu genom åren. Men som sagt de andra två bryggorna som ligger ungefär i samma läge tog isen.Men dom förankrade väldigt dåligt måste sägas.Jag har nu idag fäst 14 plastdunkar med sand i runtom bryggan
Jag tog även tre st spännband och drog dom under bryggan stenhårt och fäste dom på ovansidan. Nu sitter det på bryggan 6 st spännband runtomkring som håller ihop bryggan på ett litet säkrare sätt.
Sen ( som jag skrev innan) har två st 70 kg P ringar som ligger 10 meter ut som är fäst vid bryggan,80 kg betongklumpar på varsin sida. 12 mm kedjor sitter alla fast med.
Sen kedjor till berget från framsidan på bryggan.
Så nu hoppas jag att plastdunkarna kan hjälpa till att minska trycket mot bryggan om det blir is ( lite drivis).
Men jag vet absolut inte om sand dunkarna runtomkring kommer hjälpa någonting alls.
Vad tror du? Eller om någon annan läser detta vad tror ni?
Mvh Johan
Bryggan ligger i Mjörn där det blåser till rejält under stormtid med meterhöga och kraftiga vågor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.