Jag håller på att renovera ett badrum och har en del frågor kring golvet och framför allt kring golvbrunnen samt fallet mot den. Uppbyggnaden kommer vara: träreglar med cc 30, spårade spånskivor med golvvärme och golvvärmeplåtar, golvgips, flytspackel, tätskiktet och sist klinker.

Golvbrunnen vid duschen kommer fästas i en monteringsplatta (Purus) och är tänkt att monteras som den vänstra delen av bilden här
https://www.gvk.se/branschregler/golv/forstarka-trabjalklag/
Dvs höjden av monteringsplattan kommer vara i nivå med spånskivan och själva golvbrunnen kommer vara i nivå med gipsskivan. Har jag tolkat bilden rätt då, att det är så man ska göra?

När jag sen ska spackla fallet i duschzonen har jag 3-4 mm flytspackel precis vid golvbrunnen och bygger sedan upp lutningen så att lutningen på fallet blir på 7-20mm/m. Är det tillräckligt att ha några mm flytspackel precis vid brunnen eller behövs det mer?
 
Varför ska du använda golvgips ?
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Ta bort golvgips , plåtarna skall skruvas , prima med en shp primer på plåtarna stifta armeringsnät , fall i dusch del , min 10mm , hur är badrummet byggt , ? Bild
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Jag förstår inte poängen med golvgips ? 🤔
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.