Funderar på att importera en bil från Tyskland men det är viktigt att jag får ”rätt” dragvikt (3500kg).

Ser att en del importerade Audi q7 på blocket om jag söker på regnumret på sök fordon där dragvikten verkar helt felaktig, iallafall när man jämför vad en svensksåld Q7 får dra (2800 eller 3500kg). Kan man göra fel i importen på något sätt?
 
Ingen aning om hur man besiktar en import bil idag.
Men jag registeringsbesiktat flera bilar genom åren, då väger de bilen och sätter dragvikt efter bilens verkliga vikt, tidigare dragvikt kan ändras då.
 
  • Wow
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Ingen aning om hur man besiktar en import bil idag.
Men jag registeringsbesiktat flera bilar genom åren, då väger de bilen och sätter dragvikt efter bilens verkliga vikt, tidigare dragvikt kan ändras då.
Intressant, det kan vara något sånt som händer.

Försökte hitta två identiska bilar på blocket men hittade bara med olika motorer så inte helt jämförbara men såhär ser det ut.

Svensksåld:
Skärmbild av en transportsystemsida som visar information om fordonskopplingar och släpvagnsvikter, inklusive max släpvagnsvikt och högsta tillåtna totalvikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Import:
Information från Transportstyrelsens webbplats om bilens max släpvagnsvikt, obromsad släpvikt, släpets tillåtna totalvikter, kopplingsanordning och antal passagerare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ör inte så enkelt att draget är fast, uppfällbart kontra löstagbart? Jag har för mig att jag sett någon sådan skillnad men jag har inte körkort nog för att ha forskat vidare.
 
  • Gilla
Snömodd
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Det ör inte så enkelt att draget är fast, uppfällbart kontra löstagbart? Jag har för mig att jag sett någon sådan skillnad men jag har inte körkort nog för att ha forskat vidare.
Skulle kunna vara så och dokumentationen för det installerade draget kanske inte finns kvar. Läget i Tyskland kanske är lite annorlunda map dragvikt. Men just det att dom inte listar typ med E-behörighet gäller detta etc är skumt.
 
Innan du köper en bil, be att få en kopia av de tyska registreringspapper. Där borde det gå att se dragvikten.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Innan du köper en bil, be att få en kopia av de tyska registreringspapper. Där borde det gå att se dragvikten.
Det känns lite oklart om dom siffrorna hänger med, man tänker att det är ett helbilsgodkännande på något sätt.

I Sverige finns två varianter av Q7:
- med luftfjädring 3500kg.
- utan luft 2800kg.

Men från Tyskland verkar det kunna bli lite vad som helst.
 
T
Min kusin har en Mercedes van och den har en max dragvikt på 2200 i Sverige men i Tyskland har motsvarande bil dragvikt på över 4 ton (minns inte exakta siffran).
Jag skulle ringa till en bilprovningsfirma och fråga dem då de brukar ha någon som har koll på de här frågorna.
 
  • Gilla
bodda olsson och 1 till
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Min kusin har en Mercedes van och den har en max dragvikt på 2200 i Sverige men i Tyskland har motsvarande bil dragvikt på över 4 ton (minns inte exakta siffran).
Jag skulle ringa till en bilprovningsfirma och fråga dem då de brukar ha någon som har koll på de här frågorna.
Dom kanske har andra regler för släpvagnar med andra bromssystem etc. Verkar lite snårigt.

Vad jag har hört någonstans gäller i Sverige Max 3500kg och sen blir det med för lastbilar med luftbromsar istället för påskjutsbroms etc.
 
T
S Snömodd skrev:
Dom kanske har andra regler för släpvagnar med andra bromssystem etc. Verkar lite snårigt.

Vad jag har hört någonstans gäller i Sverige Max 3500kg och sen blir det med för lastbilar med luftbromsar istället för påskjutsbroms etc.
Eftersom BE-kort numera har en begränsad tågvikt på 7000 kg och B-kort har begränsningen 3500 kg kanske de tycker att 3500 kg totalvikt är rimligt för släp...?
 
  • Gilla
Snömodd
  • Laddar…
MrJay
Har själv importerat från Tyskland, en gång lyckades Bilbesiktningen med att registrera bilen med fel modellbeteckning. Efter att jag upptäckt det flera månader efteråt hänvisade stationen mig till Trafikstyrelsen som i sin tur pekade tillbaka på Bilbesiktningen…. seriöst.

Så ja, de kan registrera felaktiga uppgifter.
 
  • Gilla
Snömodd
  • Laddar…
Du behöver begära ut bilens CoC där rätt dragvikt skall stå angiven. Inom EU så *ska* tillverkarens egna uppgifter användas, även om det nog inte är ovanligt att det sätts andra siffror i samband med besiktningen.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Du behöver begära ut bilens CoC där rätt dragvikt skall stå angiven. Inom EU så *ska* tillverkarens egna uppgifter användas, även om det nog inte är ovanligt att det sätts andra siffror i samband med besiktningen.
Och det kan man söka på mha bilens VIN-nummer?
 
Bilen är ju EU-typad. Och sett till att en q7 väger en del så får du knappast dra tungt alls med ett vanligt B-kort. Troligen under 1000kg.

BE eller Utökad behörighet medger högre dragvikt men kräver då också ett annat körkort.

Själv har jag en gammal 80-tals bil av Svenskt märke som är felintypad på kroken. 3800kg på B-kort och 4800kg med BE.

Den kroken försvinner ej, men drar inte heller något med bilen, den skulle knappt orka 1000kg.
 
lsoderlund lsoderlund skrev:
Bilen är ju EU-typad. Och sett till att en q7 väger en del så får du knappast dra tungt alls med ett vanligt B-kort. Troligen under 1000kg.

BE eller Utökad behörighet medger högre dragvikt men kräver då också ett annat körkort.

Själv har jag en gammal 80-tals bil av Svenskt märke som är felintypad på kroken. 3800kg på B-kort och 4800kg med BE.

Den kroken försvinner ej, men drar inte heller något med bilen, den skulle knappt orka 1000kg.
Stämmer. Nuvarande bil får man dra 750kg med B-kort men 3500kg med E-kort.

Samma gäller förövrigt om man har C-kort. Man får hänga på ett lätt släp (750kg) på lastbilen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.