Har börja ta bort färg från min källarvägg och har förstått att lager 1 är plastfärg eftersom jag kan dra av det i stora bitar. Det som sitter under kan jag inte skrapa bort på något sätt mer än att putsen lossnar. Finns det något sätt jag kan testa mig fram till vad det är? Hade tänkt kakla och måla med silikat men behöver veta om jag måste ha bort "allt"

pict3393ia5.th.jpg
 
Jag har just målat min källare med kalkfärg, den suger upp vatten om man sprutar på med t.ex. en blomspruta så att det inte rinner. Jag misstänker att silikatfärg beter sig på liknande sätt. Så fram med blomsprutan och prova! Om vattnet istället omedelbart rinner kan du sluta dig till att det definitivt är en färg som ska bort.

Plastbaserade färger lär gå att lösa med T-Röd (har dock inte provat själv) eller går att bränna om du lyckas få loss lite (med tillhörande sandig baksida). Silikatfärg är ju helt oorgansik så den brinner ju inte heller, om det nu inte är kalkfärg.
 
  • Gilla
Rydetoft89
  • Laddar…
ylven skrev:
Jag har just målat min källare med kalkfärg, den suger upp vatten om man sprutar på med t.ex. en blomspruta så att det inte rinner. Jag misstänker att silikatfärg beter sig på liknande sätt. Så fram med blomsprutan och prova! Om vattnet istället omedelbart rinner kan du sluta dig till att det definitivt är en färg som ska bort.

Plastbaserade färger lär gå att lösa med T-Röd (har dock inte provat själv) eller går att bränna om du lyckas få loss lite (med tillhörande sandig baksida). Silikatfärg är ju helt oorgansik så den brinner ju inte heller, om det nu inte är kalkfärg.
Tack för tipset. Har nu provat att spruta på en yta där det var både "kalk"vägg och plastfärg och mycket riktigt rann det på plastfärgen och på den andra biten så sögs det upp, och drar jag med fingrarna på det så blir det nästan lite mjölkigt på fingrarna. Verkar vara kalkfärg. Nu får jag väl försöka upplysa mig om skillnaderna på kalkfärg och silikat och i vilket mån man kan blanda dom.
 
Min nymålade kalkfärg sitter emellertid bra, man blir inte vit om fingrarna om man drar på den, inte ens om den är nyuppblött. Funderar på om din färg kan vara limfärg (som jag inte kan något om). Fördelen om den sitter så löst som den verkar göra är ju att man kan "skura" ner den... Hyr eller köt en våtdammsugare och sätt igång!
 
är det en kalkfärg som sitter bra på vägg ( ej i tjock och spröd sikt) så kan man måla med silikatfärg direkt på. Silikatfärgen binder till kalk.
Är det limfärg så är det bäst att tvätta bort den rent från vägg innan man målar. Tyvärr vet jag inte hur man enkelt skilljer på dom två färgsorter.

ylven, vatten rinner på silikatfärgen som på plastfärgen. Man kan skura rent en vägg målad med silikatfärg med vatten och svamp/börste utan att väggen blir blöt eller skadat.

Det enda och väsentliga skillnad mot plastfärg är att silikatfärgen släpper genom ångan = hindrar inte väggen att ta upp och avge fukt i ångform. Perfekt för källarväggar med moderat fuktvandring ;). Bekvämt att hålla rent i vårt pannrum och praktiskt också på andra ställen där det lätt kan bli dammigt och smutsigt :). Bra att veta att silikatgrund ( vattenglas utspädd med vatten) stabiliserar putsytan om putsen är något sandig och dammig.
Nackdel med silikatfärgen är att man kan inte byta till kalkfärg när man målat med silikat för den vattenavstötande ytan kommer inte att suga in annan vattenfärg.
Kalkfärgen reflekterar dock ljuset snyggare än dagens plastblandade silikatfärg, tycker jag.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.