Hade ev tänkt att bygga trall runt en nedgrävd pool men slogs av att virkespriserna verkligen rusat. Är det en ”tillfällig” uppgång eller har priserna varit höga en längre tid?

2020 köpte jag trall 28 x 145 och kostade då per meter 18kr, nu kostar samma 29kr. Runt 60% mer, rimligt?
 
D
Ja det har rusat. Finns inget att göra åt det.
 
  • Gilla
m@nge och 1 till
  • Laddar…
R
M m@nge skrev:
Hade ev tänkt att bygga trall runt en nedgrävd pool men slogs av att virkespriserna verkligen rusat. Är det en ”tillfällig” uppgång eller har priserna varit höga en längre tid?

2020 köpte jag trall 28 x 145 och kostade då per meter 18kr, nu kostar samma 29kr. Runt 60% mer, rimligt?
Räkna ut allt du behöver och lämna till dom olika byggkedjorna och be om en offert, det är lite lågkonjuktur nu och många säljer inte så bra kanske kan du hitta någon som behöver sälja mer och sänker priset..
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Ja det har rusat. Finns inget att göra åt det.
Var inte priserna ännu högre runt 2022?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Var inte priserna ännu högre runt 2022?
Tror det.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Virkespriserna (trall) nu är som sagt 60% högre än 2020, ca 15% per år är rätt mycket mer än de flestas löneökningar.
 
Priserna har legat högt under en längre period. Jag tror tyvärr detta är det nya normala tyvärr. Jag planerade att köpa glespanel, priset har gått upp med 100% sedan 2019 för mig.
 
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Var inte priserna ännu högre runt 2022?
Jo, jag pausade ett förrådsbygge när jag räknat 2022 och 2023 kunde jag bygga till 25% lägre kostnad.
Använde priser från två bygghandlare.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Priserna har sjunkit lite sen toppen 21/22 men fortfarande högre än 2020, byggde bastu 2021 och man gick in på bygghandeln med händerna i luften för man blev rånad! Nu behöver man bara hålla upp händerna om man råkar passera beijer
 
  • Haha
Cruzze
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Priserna har sjunkit lite sen toppen 21/22 men fortfarande högre än 2020, byggde bastu 2021 och man gick in på bygghandeln med händerna i luften för man blev rånad! Nu behöver man bara hålla upp händerna om man råkar passera beijer
Men lite prisökningar från 2020 är väl normalt på 4 år, nästan så du kan ta ned händerna.😉 Beijer ligger över övriga hos bygghandlare hos oss. Den lokala Bygghandeln vid fritidshuset har prisnivå som Byggmax där vi har bostad, samt att de har virke från lokal såg och hyvleri med bra kvalite.
Så beroende av var man bor och handlar påverkar. Tyvärr har sågen/hyvleri slutat sälja småpartier, vill man handla privat blir det stora buntar motsvarande till bygghandel.
 
Redigerat:
Jag köpte 70x70 tryckt stolpe igår. 42:- metern. Känns dyrare än förra gången jag köpte virke, typ 2019.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag köpte 70x70 tryckt stolpe igår. 42:- metern. Känns dyrare än förra gången jag köpte virke, typ 2019.
Fem år med lite inflation..... idag 2024😉
 
  • Haha
Dan1891
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Fem år med lite inflation..... idag 2024😉
Visst, men samtidigt köpte jag vinkeljärn för 6:- styck, ungefär samma pris jag minns när jag köpte samma 2019...
 
7ender
2022 kostade trall 28x145 ca 25 kr/m, så det har fortsatt uppåt efter pandemiåren.
 
För mig är en bygghandel med stort utbud av olika längder värt mycket. Blir minimalt med spill även om spill brinner i kaminen.
Så lägsta pris/m behöver inte betyda lägsta kostnad för det man bygger.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.