Mina tankar utöver vad som redan har sagts i tråden. Hur ser ekonomin ut i övrigt? Har du god marginal och lätt kan betala räntan i dagsläget, då klarar du också en tid med högre ränta, och historiskt (säg senaste 20 åren) sett så har man förlorat minst på att ha rörlig ränta, kombinera även det med buffert sparande så får man kanske skippa badrumsrenoveringen de åren det är hög ränta. Är din ekonomi däremot ansträngd så skulle jag rekommendera att binda, dina utgifter blir förutsägbara, men du kommer förmodligen betala mer i slutändan, jämfört med rörligt.

När jag var student gjorde jag det sistnämnda, hade bunden ränta men visste vad det kostade mig, nu när jag har jobbat massa år ser ekonomin helt annorlunda ut och klarar hög ränta utan problem.

Vill även tipsa om SBAB, möjligt att du kan få lägre ränta någon annan stans på¨grund av ett erbjudande, men det erbjudandet kommer löpa ut och du faller tillbaka på "standard"-ränta. Hos SBAB slipper du detta och du får den ränta du får. Denna ränta är oftast mycket konkurrenskraftig. Deras kundtjänst är iofs inte den bästa och det är lite stök att få till lånen i början, men nu när de är på plats så behöver man inte bry sig, och kundtjänst pratar man ändå inte med.

Hoppas detta kan vägleda lite :)
 
  • Gilla
nissebrun och 1 till
  • Laddar…
Band på 0,86 i 5år dec 2020 så får väl säga att det var ett bra val. 🫣
 
  • Gilla
Dali78 och 2 till
  • Laddar…
Vi har bundet i 5 år sedan 2020 på 1.35%..
Dags att förnya sista januari.. Väldigt osäker hur vi ska tänka kommande år då det är lite oklart om vi kommer ha 2 löner eller 1.5 lön.

Jag föredrar att binda, vart går er smärtgräns för att binda säg 3 eller 5 år till?
 
Jag tänker så här:

1) Över längre tid är det ”alltid” bättre att ha rörligt och justera med eget sparande.
2) Man binder för att få en bestämd och förutsägbar ekonomi.
3) Det är historiskt mycket svårt att göra vinster på att binda lån. Man måste pricka in kommande kraftiga räntehöjningar innan banken förutspår räntebaneförändringen.
4) Om man binder så dela inte upp lånet i olika bindningstider.
5) Till er få som band lånen på många år mellan 2018-2020 - grattis! Till er många som band lånen 2010-2018 (typ) - grattis oss andra. Vi hade rörligt ofta flera procent under er.
 
  • Gilla
majmun och 2 till
  • Laddar…
The_Sweet_Spot The_Sweet_Spot skrev:
Den här är också bra att titta på: [länk].
I hans exempel att ”binda till sig själv” är ju resonemanget att bundet är lite dyrare än rörligt ( vilket det bevisligen är historisk ) men i mitt fall har jag just nu 3-mån rörligt ( 4,69 % ) som kostar mig många tusenlappar extra varje månad än om jag skulle binda nästa månad på 5 år. ( 2,99 % ) 1000-kronors frågan är ju hur lång tid det tar innan min nuvarande bank nått 2,99 % på 3-mån rörligt.( om de ens någonsin gör det )
 
Jag hade en kollega som band lånen på 5 år så att han garanterat skulle klara ekonomin. Det gick inte så bra när lånet löpte ut då räntan var som högst. Jag har alltid tänkt så att räntan ändå kommer vara som värst då lånet löper ut. Så varför ha en bunden ränta som gör det dyrt att byta bostad om man behöver göra det? Alltid rörligt - ekonomin går ihop även om det blir färre eller mindre projekt då räntan är hög.
 
N nissebrun skrev:
I hans exempel att ”binda till sig själv” är ju resonemanget att bundet är lite dyrare än rörligt ( vilket det bevisligen är historisk ) men i mitt fall har jag just nu 3-mån rörligt ( 4,69 % ) som kostar mig många tusenlappar extra varje månad än om jag skulle binda nästa månad på 5 år. ( 2,99 % ) 1000-kronors frågan är ju hur lång tid det tar innan min nuvarande bank nått 2,99 % på 3-mån rörligt.( om de ens någonsin gör det )
Ställ samma fråga fast ur bankens perspektiv.
 
N nissebrun skrev:
men i mitt fall har jag just nu 3-mån rörligt ( 4,69 %
Vet inte vilka belopp det handlar om här. Men kollar jag på sbab så får jag ca 4,15 på rörligt. 4,47 är det högsta jag kan få vid maxbelåning. Grönt bolån, om man har den möjligheten, ger 0,1 punkter rabatt.
 
N nissebrun skrev:
I hans exempel att ”binda till sig själv” är ju resonemanget att bundet är lite dyrare än rörligt ( vilket det bevisligen är historisk ) men i mitt fall har jag just nu 3-mån rörligt ( 4,69 % ) som kostar mig många tusenlappar extra varje månad än om jag skulle binda nästa månad på 5 år. ( 2,99 % ) 1000-kronors frågan är ju hur lång tid det tar innan min nuvarande bank nått 2,99 % på 3-mån rörligt.( om de ens någonsin gör det )
Man kan ju spekulera i att dom för en gång skull har satt den långa räntan fel och att man tjänar på bundet. Statistiken är dock emot ett sådant val
 
Band om lånet på fritidshuset idag, inte så stor summa, knappa 500tkr. Jag valde 2år till 3,21% alternativet var rörlig till 4,15%. Bra eller dålig affär? Får väl se om 2år, det kanske går jämt ut.
 
Jag hade bundet till för ganska prick 1 år sen då det gick ut... från 1.3% till 5.15% tjohej det var roligt ... not!

Kommer nog att binda hälften av lånet på 2-5 år då räntan som jag får betala kommer ned till 2.5% (om den nu gör det). Exakt vad det blir beror lite på hur de olika långtidsräntorna är då.
 
N neo11 skrev:
Jag brukar ha bunda huslån, men inte nu.
Jag kommer nog binda huslånet om 6-12 månader, när det gått ner.
Skulle inte göra det nu. Har 4,15 på 3 månader rörligt nu.
Jag är inne på samma linje. Som det låter just nu så kommer det sänkningar av styrräntan under 2024-2025. Rimligtvis så borde man vänta fram till nästa sommar innan det börjar bli läge att se över huruvida man ska binda sina lån. Det här är ju förstås min personliga åsikt. :)

"När det kommer till penningpolitiken spås Riksbanken sänka styrräntan vid de tre återstående mötena under 2024. Det drar ner räntan till 2,75 procent vid årets slut, och under 2025 väntas denna fortsätta ner till 2 procent."

Källa: https://www.morningstar.se/se/news/253604/storbank-spår-styrränta-på-2-2025.aspx

Sen är det väl också sedan gammalt att det alltid har varit billigare att ha ett rörligt lån än att binda sina bolån.

"För att det ska löna sig att binda så måste den genomsnittliga rörliga räntan överstiga den bundna räntan under bindningstiden."

Källa: https://www.svt.se/datajournalistik/borde-du-bundit-rantan/
 
M MiWi skrev:
Man kan ju spekulera i att dom för en gång skull har satt den långa räntan fel
Långa räntan är en marknadsränta och den är 100% rätt vid varje enskild tidpunkt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.