Som hantverkare så är man ju tvungen att ha skyddsskor på sig med viss klassning.

Sulorna har så hög andel plast/pvc i blandningen så det är sinnessjukt, blir ishala i kallt väder. Nöter ner sulorna på mindre än ett år, så dom påminner om hylands hjässa.

Privata skorna är ett par KEEN som tjänat mååånga många mil och många år, sulorna är inte släta på dom tack vare hög andel gummiinblandning.

Varför finns det inga skyddskor på den europeiska marknaden som motsvarar ett par vandringsskor/kängor i komfort och kvalité. Jag har hittat KEEN Lansing bl.a som verkar vara motsvarande mina privata dojor. Men tyvärr blir det svinigt dyrt att få hem ett par, europeiska generalagenten tar heller inte hit dom pga "endast avsett för amerikanska marknaden"

Frågan är därför: Finns det några vettiga skyddskor i klass med vandringsskor på svenska/europeiska marknaden???
 
O O skrev:
Svar: Ja det finns det. Mängder...
Sökning på nätet
Lejonparten av skyddskorna har en hög inblandning av PVC i sulorna vilket gör att dom slits fort.
Inget fan av BOA-snörningen heller...

Sen om vi vänder på steken så har jag haft, och provat ett antal olika modeller och inte blivit övertygad alls av komforten eller slittåligheten på sulan.

Googla kan jag göra själv 😉
 
Redigerat:
Putten Putten skrev:
Lejonparten av skyddskorna har en hög inblandning av PVC i sulorna vilket gör att dom slits fort.
Inget fan av BOA-snörningen heller...

Sen om vi vänder på steken så har jag haft, och provat ett antal olika modeller och inte blivit övertygad alls av komforten eller slittåligheten på sulan.
Har du provat att söka på "skyddskor utan pvc" ?
 
Inget svar på din fråga, men.
Många år sen, köpte ett par CAT kängor, Made in USA, klassade ner till -40 Celsius.
Jag jobbar med reparationer i fryslager.
De gick inte att använda, på ett -25 grader kallt betonggolv var de att likställa med ett par skridskor, totalt livsfarliga.
Nu har jag ett par HH, obekväma, men bäst hittills i grepp av ett 10 tal kängor jag avverkat på snart 20 år.
 
Isakare Isakare skrev:
Inget svar på din fråga, men.
Många år sen, köpte ett par CAT kängor, Made in USA, klassade ner till -40 Celsius.
Jag jobbar med reparationer i fryslager.
De gick inte att använda, på ett -25 grader kallt betonggolv var de att likställa med ett par skridskor, totalt livsfarliga.
Nu har jag ett par HH, obekväma, men bäst hittills i grepp av ett 10 tal kängor jag avverkat på snart 20 år.
Helly Hansen har jag haft, fick såna jävulska skavsår av dom så jag blev tvungen att byta bara efter någon månad.
 
Putten Putten skrev:
Helly Hansen har jag haft, fick såna jävulska skavsår av dom så jag blev tvungen att byta bara efter någon månad.
Samma med mina HH, kändes jättesköna i butiken, men det är nått som gör att skaver både här i där.
Var nöjd med mitt tidigare par från ARBETSSKOR, både i grepp och komfort, bäst var att de både har snören och dragkedja på sidan, de är inte utslitna som skor, sulan är mjuk och har mönster kvar, skinnet fint, men jag har slitit ut inredningen så de är inte varma längre.
Dessa verkar tyvärr gått ur sortimentet.
Men som sagt, det här är vinterkängor, inte vanliga arbetsskor.
Men jag förstår din fråga, ibland går jag in i frysar med mina Jalas, och då blir det skridskoåkning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.