Har garage som är cirka 3,5 m från bostadshuset.
Har inga fönster på garaget och en brandklassad dörr. Garageporten ligger mer än 6 m från huset. Dock har bostadshuset två fönster på cirka 4 meter avstånd från garaget. Två väggar i garaget är Ei30, som vätter mot denna vägg med fönsterna. Har vi förstått rätt att det räcker med brandklassade fönster i garaget, om det nu skulle finnas? Inte att huset behöver ha brandklassade fönster eftersom brandskyddet sitter i garaget?
Tacksam för hjälp!
 
J JuliusPson skrev:
Har garage som är cirka 3,5 m från bostadshuset.
Har inga fönster på garaget och en brandklassad dörr. Garageporten ligger mer än 6 m från huset. Dock har bostadshuset två fönster på cirka 4 meter avstånd från garaget. Två väggar i garaget är Ei30, som vätter mot denna vägg med fönsterna. Har vi förstått rätt att det räcker med brandklassade fönster i garaget, om det nu skulle finnas? Inte att huset behöver ha brandklassade fönster eftersom brandskyddet sitter i garaget?
Tacksam för hjälp!
 
  • Tabell med avståndskrav mellan småhus och komplementbyggnad, samt specifikationer för väggar, fönster och dörrar beroende på avstånd: 0-8 m, 0-2 m, 2-5 m, 5-7 m, 7-8 m.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo precis den tabellen tänker jag på. I den vänstra kolumnen för småhus nära annat småhus står det ”Max 1kvm i respektive vägg” och i den högra (gällande garage) står det bara ”max 1kvm” så då tolkar jag det som att det innebär i garaget bara?
 
J JuliusPson skrev:
Jo precis den tabellen tänker jag på. I den vänstra kolumnen för småhus nära annat småhus står det ”Max 1kvm i respektive vägg” och i den högra (gällande garage) står det bara ”max 1kvm” så då tolkar jag det som att det innebär i garaget bara?
Så tolkar jag det också. Vid småhus nära småhus ska ju båda väggarna brandklassas. Vid småhus nära komplementbyggnad så räcker det ju att en av väggarna är klassad, och då är det bara ett fönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.