B
Har lyckats få bomljud dvs för liten mängd fix under delar av ett par 60 x 30cm klinker (ca 8mm tjocka). Kanske på 2-3 av 60 tal plattor.

Det är endast under hörnen. Golvet är inte fogat, men fixet har härdat, så jag är rätt säker på att jag måste förstöra klinkerplattan för åtgärda detta. De var rätt dyra, så jag vill helst inte göra det.

Kan man i det här läget t.ex. fylla utrymmet med t.ex. konstruktionslim, silikon eller något liknande via fogen? Går det att göra någon enklare fullösning?
 
Har ingen fullösning till dig men risken om det är på hörnen blir att du kan knäcka plattorna när du går på dem sen.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Fick liknande problem vid en tröskel. Var tvungen att vara lite kreativ då risken var stor att den skulle knäckas då man belastar plattan ganska ofta där.
Använde en spruta modell större med slang kopplad för att kunna vikla in under.
Blandade lite fix och sprutade på. Hjälpte även till med en spackel.
Var lite meck och bomljudet försvann efter härdning.
Vet ej om detta hjälper dig då det krävs lite plats.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Kanske kan få tag i sån här gucka?
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
B
Tack @Stefan N , @Pyka och @Paul-Staffanstorp

Jag tog lite Pl400 som jag hade över, tryckte in så mycket jag kunde vid fogen. Det kändes som en hel del kom in under plattans hörn, där fix saknades

Efter att det härdat ordentligt så var bomljudet mycket mindre, och jag provade att hoppa ett 20-tal gånger på hörnet av plattorna, utan att de knäcktes. Så jag tror med liten risk för framtida problem foga golvet nu.

Jag tänkte att det var bättre att knäcka plattan nu, än om x antal månader, därav mitt potentiellt förstörande prov...
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Jag bygger på denna tråden då det liknar mitt bekymmer just nu. Har lagt dem för ca 5 timmar sedan. 60x60 och har ett blåsljud på mittenplattan mot parketten. Alla andra ligger kanon.

Har fler plattor att ta av så det är inget problem att knäcka den. Men hur tar jag bort den på
Bästa sätt och vad gör jag med den gamla fixen?
 
  • Grå kakelplattor på golvet med orange platshållare mellan dem, ett parti kvar att lägga, parkettgolv syns till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Fixen får du skrapa av o slänga, sedan ny fix när du monterar ny platta..
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Fixen får du skrapa av o slänga, sedan ny fix när du monterar ny platta..
Så fixen går att skrapa? Inte lika hårt som flytet? Eller är det ett hästjobb att få till?

Det är inget man slipar ner med en excenter t ex?
 
D Dr Benz skrev:
Så fixen går att skrapa? Inte lika hårt som flytet? Eller är det ett hästjobb att få till?

Det är inget man slipar ner med en excenter t ex?
Varje timme räknas, bort med den så fort som möjligt, innan fixet verkligen härdat.
 
R RiKr skrev:
Varje timme räknas, bort med den så fort som möjligt, innan fixet verkligen härdat.
Ok… det var det jag var orolig för. Tack. Får börja gå på det på en gång.
 
Den gick ju bra att lyfta fortfarande.

Alldeles för lite fix här väl?
 
  • Upplyft golvplatta som visar cementmurbruk applicerat på golvytan, en vit väggkontakt och några orangea kakeljusteringskilar syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
D Dr Benz skrev:
Den gick ju bra att lyfta fortfarande.

Alldeles för lite fix här väl?
Har du dubbel limmat?
 
R Rejäl skrev:
Har du dubbel limmat?
Yes. Men det ser ut som att jag har lagt just denna tvärs mot varandras kamningar. Och kanske haft för låg vinkel när jag kammat. Dom andra 9 visar inte alls något problem likt detta…
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Tack för snabb hjälp.
Ovärderligt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.