Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har hyresgäst bil? Har TS bil? Det går inte att få ett 100% rättvist system men det styrelsen inför nu är indirekt fel och kanske början på ett angiverisystem inom föreningen.
Ja jo. Den extra lägenheten har bil. Flera bilar så jag söker inget om andelstalen 0.6 på den lägenheten. Det jag funderar över är 1.0 på min resterande lägenhet
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ska andelstal ändras så kan grunden inte vara din uthyrning utan i så fall att du stadigvarande har byggt om huset så att det har två lägenheter. Har huset inte byggts om finns inga skäl att ändra andelstalen.
Jag har ju byggt om på det sättet att jag gjort en ingång från utsidan och gjort eget kök mm. Så visst har det byggts om det erkänner jag
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har hyresgäst bil? Har TS bil? Det går inte att få ett 100% rättvist system men det styrelsen inför nu är indirekt fel och kanske början på ett angiverisystem inom föreningen.
Nej det är svårt med rättvisa system. Men beräkna på antal hushåll ger ändå en viss form av rättvisa.
 
F frityreldarn skrev:
Ja jo. Den extra lägenheten har bil. Flera bilar så jag söker inget om andelstalen 0.6 på den lägenheten. Det jag funderar över är 1.0 på min resterande lägenhet
Du kanske redan känner till detta:

Befintliga delägande fastigheters andelstal kan ändras genom beslut på stämma med 2/3 majoritet under förutsättning att ändringarna inte strider mot anläggningslagen. Stämmobeslutets ändringar ska godkännas av Lantmäteriet och registreras innan andelstalen blir rättsligt gällande.

Här beskrivs i punktform hur ett stämmobeslut om ändrat andelstal enligt § 43a hanteras:
  • Ska framgå av kallelsen till stämma att ändring av andelstal ska behandlas
  • Beslutet kräver 2/3 majoritet av de på stämman avgiva rösterna. Omröstning enligt andelstalsmetoden ska ske om någon medlem begär det.
  • Stämmobeslutet kan klandras till mark- och miljödomstolen.
  • Stämmobeslutet ska även godkännas och registreras av Lantmäteriet.
  • Lantmäteriets beslut om godkännanande av fastigheters ändrade andelstal enligt stämmobeslut kan överklagas.
  • När Lantmäteriet godkänt och registrerat fastigheters ändrade andelstal enligt stämmobeslut i fastighetsregistret gäller de nya andelstalen och kan användas i debiteringslängden.
  • Kostnaden för Lantmäteriet godkännande fördelas på ägarna av de fastigheter som deltar samfällighetsföreningen efter vad som är skäligt.
 
  • Gilla
frityreldarn
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du kanske redan känner till detta:

Befintliga delägande fastigheters andelstal kan ändras genom beslut på stämma med 2/3 majoritet under förutsättning att ändringarna inte strider mot anläggningslagen. Stämmobeslutets ändringar ska godkännas av Lantmäteriet och registreras innan andelstalen blir rättsligt gällande.

Här beskrivs i punktform hur ett stämmobeslut om ändrat andelstal enligt § 43a hanteras:
  • Ska framgå av kallelsen till stämma att ändring av andelstal ska behandlas
  • Beslutet kräver 2/3 majoritet av de på stämman avgiva rösterna. Omröstning enligt andelstalsmetoden ska ske om någon medlem begär det.
  • Stämmobeslutet kan klandras till mark- och miljödomstolen.
  • Stämmobeslutet ska även godkännas och registreras av Lantmäteriet.
  • Lantmäteriets beslut om godkännanande av fastigheters ändrade andelstal enligt stämmobeslut kan överklagas.
  • När Lantmäteriet godkänt och registrerat fastigheters ändrade andelstal enligt stämmobeslut i fastighetsregistret gäller de nya andelstalen och kan användas i debiteringslängden.
  • Kostnaden för Lantmäteriet godkännande fördelas på ägarna av de fastigheter som deltar samfällighetsföreningen efter vad som är skäligt.
Flera saker jag inte visste!
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
K Kane skrev:
Nej det är svårt med rättvisa system. Men beräkna på antal hushåll ger ändå en viss form av rättvisa.
Vad gäller om det är familj som bor i lgh/del av bostaden? Personer som redan tillhör hushållet. Vad ska gälla om du bygger ett attefallshus dit ditt barn flyttar (som bodde i huvudbyggnaden innan)? Det finns många exempel som är svåra att bedöma. Det blir en rätt löjlig jakt på småpengar som jag inte anser att en styrelse bör ägna sig åt i en förening.
 
  • Gilla
frityreldarn
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Befintliga delägande fastigheters andelstal kan ändras genom beslut på stämma med 2/3 majoritet under förutsättning att ändringarna inte strider mot anläggningslagen.
Inget fel på beskrivningen i sak, men även 43 § anläggningslagen finns för ändring av andelstal, inte bara 43 a §.

Den förra går ut på att man gör samma sak genom frivillig överenskommelse. Så även om det går att tvångsvis ändra andelstal så är nog en förhandlad lösning vanligare.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Inget fel på beskrivningen i sak, men även 43 § anläggningslagen finns för ändring av andelstal, inte bara 43 a §.

Den förra går ut på att man gör samma sak genom frivillig överenskommelse. Så även om det går att tvångsvis ändra andelstal så är nog en förhandlad lösning vanligare.
Precis, jag valde att inte ta med det då TS inte vill gå med på en frivillig ändring. Jag skulle vilja se ett prejudikat i denna fråga.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.