heisiandiishe
Googlar alltid ihjäl mig på alla lösningar. Tänkte om någon hade en bästa lösning glöm allt annat lösning på detta problem.

Äntligen fixat vatten och el. Testade den en vända direkt och inser det jag nog förstod innan, att den inte skulle klara centrifugering särskilt bra. Den vandrade iväg direkt:)

Problem 1: golvet lutar såklart en del mot brunnen i detta minibadrum.
Problem 2: det finns endast justeringsmöjlighet på de främre fötterna på maskinen. De bakre fötterna är puckar i hårdplast (så kanske det är med de flesta toppmatade maskiner)

Lösning: se till att maskinen står plant, men tror dock inte att bara på att ”loda upp” den mha gummipuckar på vänstersidan av maskinen. Tänker att jag måste ha någon form av vibrationsmatta dessutom då det är snorhal badrumsmatta som underlag.

Men vad säger proffsen? Vibrationsmatta och gummipuckar eller bara satsa på att försöka få till ett stabilt helt plant underlag som då ordnas med hård vibrations/friktions matta.

Vad ska jag köpa hem och knepa och knåpa med?!

Mvh Hempularen (inte forumets eminente hempulare utan mer en tjomme till hempulare..)
 
  • Toppladdad tvättmaskin placerad i ett litet badrum med kaklade väggar, ett lutande golv mot en brunn och en grå avloppsslang ansluten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
Googlar alltid ihjäl mig på alla lösningar. Tänkte om någon hade en bästa lösning glöm allt annat lösning på detta problem.

Äntligen fixat vatten och el. Testade den en vända direkt och inser det jag nog förstod innan, att den inte skulle klara centrifugering särskilt bra. Den vandrade iväg direkt:)

Problem 1: golvet lutar såklart en del mot brunnen i detta minibadrum.
Problem 2: det finns endast justeringsmöjlighet på de främre fötterna på maskinen. De bakre fötterna är puckar i hårdplast (så kanske det är med de flesta toppmatade maskiner)

Lösning: se till att maskinen står plant, men tror dock inte att bara på att ”loda upp” den mha gummipuckar på vänstersidan av maskinen. Tänker att jag måste ha någon form av vibrationsmatta dessutom då det är snorhal badrumsmatta som underlag.

Men vad säger proffsen? Vibrationsmatta och gummipuckar eller bara satsa på att försöka få till ett stabilt helt plant underlag som då ordnas med hård vibrations/friktions matta.

Vad ska jag köpa hem och knepa och knåpa med?!

Mvh Hempularen (inte forumets eminente hempulare utan mer en tjomme till hempulare..)
En vanlig orsak till tvättmaskiners vandringar, särskilt vid centrifugering, är bortglömda transportsäkringar. Så därför frågar jag: Har du glömt att ta bort dem?
 
  • Gilla
heisiandiishe
  • Laddar…
heisiandiishe
fahlis fahlis skrev:
En vanlig orsak till tvättmaskiners vandringar, särskilt vid centrifugering, är bortglömda transportsäkringar. Så därför frågar jag: Har du glömt att ta bort dem?
Hmm, har du startat om routern:) Har ingen aning men trodde inte att maskinen ens skulle kunna gå om det var någon transportsäkring kvar. Jag kan googla men sätter just nu upp en duschstång. Var sitter de ngnstans. Köpte på Elon men har lyckats förlägga manualen.
 
  • Haha
Uffe A
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
heisiandiishe
  • Laddar…
B
Verkar var några skruvar och en plåt på baksidan.
 
  • Gilla
heisiandiishe
  • Laddar…
Jag har satt min maskin på 4 gummifötter som går att köpa för ändamålet. De fångar upp vibrationerna rätt bra tycker jag. Dessutom ställer jag alltid in på halva centrifugeringshastigheten, eftersom det känns som att den kan vibrera sönder golvet. Har du kollat med vattenpass att den står vågrätt?

PS ”vibrationsdämpare” heter dom.
 
  • Gilla
heisiandiishe
  • Laddar…
heisiandiishe
Tack alla, nu lämnar jag dotterns lägenhet och problemet har nog till största delen löst sig. Röris va här o drog fram vatten och sa att nu har jag ställt in den bara att köra. Eftersom den var inhandlad och uppackad tidigare så räknade han nog med att jag tagit bort transportskyddet. Birgit👍hittade manualen på nätet och tack för uppmärksammandet av transportskyddet! Kanske hittar jag plastplupparna som ska täcka hålen ngn gång framöver..

Har samma maskin på sommarstället och det ringer en svag klocka om att jag var mer noggrann och löste allt detta på direkten när jag kopplade i den. Nu blev det för långt mellan köp och användning… kan meddela att jag först glömt bort att vi framför allt behövde ett eluttag i badrummet när jag köpte hem tvättmaskinen. I bilen på väg hem var jag så nöjd att det löst sig men kom på att el och en vettig anslutning till vatten ju behövs för att driva en tvättmaskin. En yta i badrummet räcker liksom inte.

Det räcker inte heller att ha ett perilexuttag till ny induktionsspis, om uttaget är utanpåliggande, sitter för högt upp och nya spisen är djupare än den gamla. Blev så fult när den inte gick att skjuta in:) Men det löste elkillen galant idag tillsammans med jordat uttag i badrummet.

Bästa forumet bästa hjälpen, tack!
 
heisiandiishe
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Jag har satt min maskin på 4 gummifötter som går att köpa för ändamålet. De fångar upp vibrationerna rätt bra tycker jag. Dessutom ställer jag alltid in på halva centrifugeringshastigheten, eftersom det känns som att den kan vibrera sönder golvet. Har du kollat med vattenpass att den står vågrätt?

PS ”vibrationsdämpare” heter dom.
Transportskyddet var nog största boven i dramat. Men jag vet ju att det lutar ganska duktigt och ser med blotta ögat att den inte står vågrätt. Så har nog lite kvar att lösa!
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
Transportskyddet var nog största boven i dramat. Men jag vet ju att det lutar ganska duktigt och ser med blotta ögat att den inte står vågrätt. Så har nog lite kvar att lösa!
Om transportsäkringarna inte tagits bort så har du i stort sett hela förklaringen bara där. Ett "megastort" fel om man säger så...

Sedan detta att få det i våg, ja det kan man lösa på div sätt. Ett svajigt träbjälklag är aldrig så skoj med tvättmaskiner men vi satte nyligen i TM i just sådan miljö, en frontmatad Bosch och den håller sig väldigt lugn och fin även vid maxcentrifug 1400 varv eller vad det är.
 
  • Gilla
heisiandiishe
  • Laddar…
heisiandiishe
H Harald Blåtumme skrev:
Om transportsäkringarna inte tagits bort så har du i stort sett hela förklaringen bara där. Ett "megastort" fel om man säger så...

Sedan detta att få det i våg, ja det kan man lösa på div sätt. Ett svajigt träbjälklag är aldrig så skoj med tvättmaskiner men vi satte nyligen i TM i just sådan miljö, en frontmatad Bosch och den håller sig väldigt lugn och fin även vid maxcentrifug 1400 varv eller vad det är.
Känns betryggande. Har varit en del fix och trix man vill få gjort på kort tid så förhoppningsvis kommer detta inte innebära flertalet resor till byggvaruhus för att få till en stabil maskin. Mest glad att jag inte pajjade maskinen då jag missade den lilla detaljen med transportsäkringen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.