Jo jag vet att detta diskuterats lite här och var, men jag skulle ändå vilja få lite klarhet i en del saker (ju mer jag vet desto bättre)  :-X

Vi skall bygga ett Ä-hus (ymer) i år och när man noggrant läser vilka arbeten som jag som byggherre skall göra så står det om markisolering av beständig cellplats i grunden (kommer inte riktigt ihåg den rätta beskrivningen av detta, men ni som är bevandrade i detta vet vad jag menar).

Nåväl, funderingarna är dessa:

1. Varför gör inte Ä-hus detta arbete? (eller de som gör övriga grund- och markarbetena)

2. Hur pass viktigt är det att detta arbete blir korrekt utfört? Jag tänker på framtida eventuella skador ... kan husleverantören köpa sig fri för att just detta lilla arbete blev dåligt utfört?

3. Har någon gjort detta arbete själv och hur krångligt är det att få det rätt?

4. Har någon använt sig av den firma som gör övriga arbeten och vad tog de i kostnad för detta arbete?

Känns lite märkligt att en sådan (som det verkar vara) viktig detalj inte görs av yrkesmännen när de ändå är där och gör de andra arbetena.

Är tacksam för alla svar på detta.
 
Hej!

"markisolering av beständig cellplats i grunden", har du läst det i pärmen? Isf var? Vi har inte behöver göra ngt sånt, kanske beror på var man bygger. Vi bygger i Norrbotten.
 
Jag hade inte entreprenadavtalet framför mig förut så cellplast var inte det korrekta ordet, men såhär står det på punkt f i avtalet vad beställaren själv skall ombesörja:

"Avledning av regnvatten från stuprör , dränering av grund samt täckning av markytan under hus med plastfolie. ... osv "

Det är just denna beständiga plastfolie som jag hade mina funderingar kring.
 
ok, tänkte nästan att det var det.


1. Varför gör inte Ä-hus detta arbete? (eller de som gör övriga grund- och markarbetena)

Avledning av regnvatten osv gjorde vi avtal med grundmontören för, han grävde ner alla rör som behövdes för vatten, avlopp, el,  tele, optik etc, in i grunden samtidigt då de monterade grunden. Var enklast att göra så, de har gjort det flera ggr, kan det. Samtidigt fyllde planerade de ut överflödig jord runt om så att vi fick rätt höjd på marknivån mot grunden samt rätt lutning från grunden. De gjorde också ett fundament, grävde ur till rätt nivå innan de monterade grunden, samt grävde ner alla rör vi behövde till garaget. Priset för detta ca 50000kr- Helt ok tyckte vi.

Ä-hus garanterar för själva huset och grunden inte det som behövs utöver det. Att man har rätt avrinning etc är väl upp till en själv och där måste man väl följa kommunala bestämmelser och rekommendationer.

Vi har först fyllt upp med sand sen med makadam för att få extra bra fuktskydd. Den åldersbeständiga plasten som man lägger ner i grunden ovanför makadamet är ju för att skydda fukten från att ta sig upp i grunden.

Vi la ut plasten just innan slutbesiktningen, slängde bara ner rullarna innan alla husmoduler var på plats. Inte speciellt svårt att rulla ut och kapa av lagom långa bitar. Bra bild på hur det ser ut då det är utlagt ser du på en hemsida www.familjen-andersen.se klicka på 'bilder' och sen på 'humlegården'.

Hoppas det är till någon hjälp!
 
Saigon:

Tack så mycket.
Pratade igår med en annan Ä-hus ägare och han hade krypit under huset och lagt ut plasten. Vilket han iof inte tyckte var speciellt svårt, men det du gjorde var betydligt smartare.

Jag förstog redan igår att själva arbetet inte var speciellt krångligt, men när man läser så verkar allt krångligare än vad det verkligen är.
 
Vi la ut plasten kvällen innan!
Det gick smidigt, vi fick skarva lite....hade för lite plastfolie!
Jag skulle inte ha gjort det när huset står på plats!! Det är ganska så trångt i krypgrunden *ler*
Vi hade också ganska så tur med vädret... duggade lite lät under monteringen.
Med hjälp av avfuktaren och en kupefläkt så gick det fort att få godkänd luftfuktighet!

Vi har problem när det är kallare än +5C då fungera inte avfuktarn! Så vi har ibland en kupefläkt bakom avfuktaren!
Till sommaren kommer jag nog att isolera krypgrunden med cellplast!

Dick&Christina
 
Menar du att det är för fuktigt redan vid +5 ?

Det kan ju inte stämma ... eller ?
Varför fungerar inte avfuktaren då?
Har ni snackat med Ä-hus om det ?
 
Läser man i instruktions boken för avfuktaren.... står det att den inte fungera under +5C.  
Nu har jag ca 78% luftfuktighet i grunden!  Vid +4C.
Värmer jag upp några grader så sjunker den till ca 60%!
Nu vet jag inte inom vilka gränser som ska hålla sig inom när det gäller luftfuktigheten i krypgrund!?

Pratade om det med besiktningsmannen .....han föreslog att att man kunde ha kupé fläkten bakom avfuktaren!  



Dick&Christina
 
Enligt anticimex så växer det ganska bra både av det ena och det andra om fuktigheten ligger kring 70%.
 
Jofi 2:

Du är så negativ ;)
 
Hej, ska också bygga Äbyhus, huset kommer v.13. Den där plasten, får man den från Äbyhus, eller ska man skaffa den själv?
/J
 
Hur har ni fixerat plasten?

Man ska ju lägga den omlott med 50cm överlapp, men på vissa ställen står det att man ska fixera den med stenar, och på andra stållen står att man ska tejpa skarvarna.

Vilket är bäst?
 
Jag har några fler frågor och tankar :-X

Vad ligger temperaturen på i krypgrunden vid förhållanden när utetemperaturen är mellan -10 till -25?

Är det fler än christinas som har samma "problem" med att luftfuktigheten överstiger 70% samtidigt som det är för kallt i grunden för att avfuktaren inte skall fungera korrekt? (berätta och säg vad ni gjort)

Mina funderingar lutar lite åt det här hållet:

1. Det känns lite skit att en avfuktare inte klarar av att fixa det arbetet den skall göra om det blir för kallt (hallå .. bor liksom i Norrland ... här blir det kallt).

2. När det gäller den typ av grund som vi bygger (med allt tjafs om fukt hit och dit) så känns det här extra viktigt. Är det kanske bättre att isolera krypgrunden med cellplats redan från start? Någon som gjort detta och har erfarenheter från hur det fungerar får gärna bidra med sina erfarenheter här.


Kom igen kära vänner ... ge mig lite input och skäll gärna på mig för min inkompetens ... I ´m all yours :-[

 
Jeston: Plasten kom vid husleverans..


Vi la plasten efter att huset var på plats. Lite småjobbigt krypa omkring där nere, men det gick relativt bra. Vi har lagt omlott, men inga 50 cm. Fixerat med stenar.

Har hängt ner en "frostvakt" . Innan vi hade den var tempen nere i som lägst 1,5 grad när vi hade kallaste perioden typ neråt -20 på natten och kanske neråt -15 på dagen.
Med frostvakten har vi haft som lägst 6 grader.

Luftfuktigheten ligger just nu när det är 8,6 grader på exakt 70%.

Annars ligger den mellan dryga 50% och 80% (oftast omkr. 60%)

Det där med att isolera grunden funderar jag också på....
 
Jag tolkar vårt entreprenadavtal med säljaren som att det ingår!
Däremot står det att det ingår tomrör för el och tele, någon som vet vad anslutningen går loss på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.