L
Har köpt en elugn som nu ska kopplas in. Trodde att jag skulle kunna fixa det själv, men nu blir jag osäker (?). Vad tror ni?
Bifogar bilder. Har alltså en kabel från ugnen som tycks vara 1fas. Ugnen kräver enligt lapp 13A. Säkringens spec är med på bilden. Jag har stickkontakt från den gamla ugnen som jag skulle kunna koppla ihop med nya kabeln, men 1fas.

Rekommenderar ni att jag tar in en elektriker? Kanske är lika bra? Inget för en lekman? Hoppas jag uttrycker mig någorlunda tydligt, tänker att bilder säger mer än tusen ord.

Tack!
 
  • Baksidan av en elugn med en synlig flerledarkabel avsedd för inkoppling, med ett fäst instruktionspapper och en synlig etikett på ovansidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en kabelanslutning till en elugn och en etikett som beskriver färgkodningarna för kablarna med varning om jordning av apparaten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en elcentral med säkringar numrerade 10 till 13; säkringarna har märkningar C10 och EP101, med en säkring i OFF-läge och resten i ON-läge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Lelulu skrev:
Har köpt en elugn som nu ska kopplas in. Trodde att jag skulle kunna fixa det själv, men nu blir jag osäker (?). Vad tror ni?
Bifogar bilder. Har alltså en kabel från ugnen som tycks vara 1fas. Ugnen kräver enligt lapp 13A. Säkringens spec är med på bilden. Jag har stickkontakt från den gamla ugnen som jag skulle kunna koppla ihop med nya kabeln, men 1fas.

Rekommenderar ni att jag tar in en elektriker? Kanske är lika bra? Inget för en lekman? Hoppas jag uttrycker mig någorlunda tydligt, tänker att bilder säger mer än tusen ord.

Tack!
på med en stickpropp bara
 
L
returen returen skrev:
på med en stickpropp bara
Det är så enkelt alltså? Det behöver inte stå C16 på säkringen?
 
L Lelulu skrev:
Det är så enkelt alltså? Det behöver inte stå C16 på säkringen?
ökar du säkringen så lär du få tråda om mellan central och ugn
10A räcker normalt om det inte är pyrolys , ånga etc.
 
returen returen skrev:
ökar du säkringen så lär du få tråda om mellan central och ugn
10A räcker normalt om det inte är pyrolys , ånga etc.
i värsta fall kan nog en elektriker gå med på byte till 13A
 
L
returen returen skrev:
ökar du säkringen så lär du få tråda om mellan central och ugn
10A räcker normalt om det inte är pyrolys , ånga etc.
Tyvärr är det en sådan ugn…
 
L Lelulu skrev:
Tyvärr är det en sådan ugn…
aj då
kolla med eliktrikare då
 
Fairlane
Du kan ju börja använda den på 10A säkringen och se om det fungerar. Om du inte använder snabb uppvärmning av ugnen så räcker det troligen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
Om märkströmmen på ugnen är 13A så räcker det mest troligen att byta till en dvärgbrytare på 13A.

Egentligen behöver en ugn bara ett kortslutningsskydd då överlast inte kan uppstå. Men det blir ju samma sak med en märkström på 13A.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.