Min första tråd här så vi kan väll börja med ett projekt av större sort haha.
Ska försöka mig på att uppdatera här allteftersom men vi får se om jag kommer ihåg det.

Vi har köpt en gammal skolmästarbostad från 1700-talet utanför Stockholm som vi ska renovera till en standard som går att bo i året runt.

98 kvm boyta
Oinredd vind
2000kvm igenvuxen tomt.
Kallvatten finns indraget, el finns.
1 x vedbod
2x jordkällare
1x snickarbod
1 x förråd

Vad vi vet ska göras (kommer komma mer, jag har säkert glömt något)
-takbyte
- panelbyte + tilläggsisolering
-nytt avlopp
-varmvatten
-kök
-badrum
-alla ytskikt
-golven ska isoleras och behållas
-elen ska renoveras
-vattenburen värme
-fönster ska renoveras/bytas
-skorstenarna ska provtryckas och eventuellt fixas till.
 
  • En gammal röd skolmästarbostad från 1700-talet med vita knutar omgiven av grönskande träd och växtlighet i vårens härliga solsken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett kök i en gammal skolmästarbostad, med enkelt handfat, trägolv, en stol och en kakelugn. Ett fönster och två dörrar syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett gammalt kök med trägolv och vit kakelvägg vid diskbänken. Det har träpaneler på nederdelen av väggarna och en blå dörr i mitten av rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal skolmästarbostad från 1700-talet i rött trä med vitmålade fönster, omgiven av en grön, igenvuxen trädgård och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
b8q och 4 till
  • Laddar…
Ser fint ut. Lycka till!
 
E Einh skrev:
Ser fint ut. Lycka till!
Tack snäll, det kommer att bli bra så småningom!
 
Vackert!
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Vackert!
Ja det kommer att bli väldigt bra till slut!
Vi ska göra mycket själva, men har en tidsplan på att få det inflyttningsklart på tre år. Hoppas att det går.
 
Den här helgen blir det att röja sly så vi öppnar upp lite och får fram gångarna till bodar osv.
Kul att se vad som hittas gömt hehe, vinbär, plommonträd, fläder t.ex.

Taket byts nu till hösten, blir tvåkupigt tegel tänker vi.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Någon tyckte det var en bra idé att isolera och snälla upp masonit på vinden. Nu har vi rivit bort allt inför kommande takbyte.
 
  • En vind med möbler och skidutrustning samt borttagen masonit från tak och väggar inför kommande takbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två personer arbetar på att riva bort isolering och masonit i ett gammalt vindsutrymme med synliga träbjälkar och ett fönster i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Frippeb och 1 till
  • Laddar…
Vacker vind! Ja, det tror jag inte att ni skulle ångra och att ni ändå kommer att göra någon gång i framtiden. Men det gäller förstås att ha råd och tid.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vacker vind! Ja, det tror jag inte att ni skulle ångra och att ni ändå kommer att göra någon gång i framtiden. Men det gäller förstås att ha råd och tid.
Ja väldigt fin är den, kommer att isoleras och inredas i framtiden. Men det får vänta lite, finns annat som är mer prio. 😊
Vad tänkte du att vi inte kommer att ångra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.