Hej!

Har ett gammalt oisolerat garage (cirka 25m2) som jag tyvärr måste dras med fram till nästa sommar då jag kan bygga ett nytt.

Hur pass rimligt är det att installera en begagnad luftvärmepump och värma upp garaget till 10°c? Bor i norra Sverige så har sex månader med en lägsta dygnsmedeltemperatur på mellan -5°c till -10°c. Någon som har testat? Går det ö.h.t? Vad skulle förbrukningen ligga på?
 
Inget svar på frågan men ändå i ämnet.

Ett sätt att "isolera" är att spänna upp / häfta fast byggplast mellan reglar/takstolar så att det blir en/två/tre luftspalt(er) likt fönster.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Inget svar på frågan men ändå i ämnet.

Ett sätt att "isolera" är att spänna upp / häfta fast byggplast mellan reglar/takstolar så att det blir en/två/tre luftspalt(er) likt fönster.
Ja, någon form av enkel isolering blir det, antingen bara byggplast för att åtminstone få lite tätt, alternativt skruva upp nån cellplast och någon tätningstejp.
 
Om det är oisolerat kan det bli en enormt hög energiförbrukning i förhållande till kvadratmetrarna. Blir det sedan för kallt inne så kan inte luftvärmepumpen avfrosta längre utan den fryser ihop. Då måste man starta om allt med elektriska värmefläktar eller gasolvärmare för att få upp underhållstemperaturen igen så att luftvärmepumpen kan starta. I norra Sverige kan det bli -30 till -35 grader på vintrarna.
 
J Josth skrev:
Om det är oisolerat kan det bli en enormt hög energiförbrukning i förhållande till kvadratmetrarna. Blir det sedan för kallt inne så kan inte luftvärmepumpen avfrosta längre utan den fryser ihop. Då måste man starta om allt med elektriska värmefläktar eller gasolvärmare för att få upp underhållstemperaturen igen så att luftvärmepumpen kan starta. I norra Sverige kan det bli -30 till -35 grader på vintrarna.
Ja, det lät ju inte så bra om den fryser ihop. Undra hur pass mycket det skulle dra, eftersom det bara handlar om en vinter är jag ju villig att betala ganska mkt mer än vanliga uppvärmningskostnaderna
 
Om man bara gissar grovt skulle jag kunna tänkta mig att det drar 10.000 kWh per vinter utan värmepump och 4.000 kWh med värmepump och back-up-fläktar för att hålla runt 8 grader inne i garaget. Och det skulle bli problem med att el-installationen inte räcker till.
 
  • Gilla
zenit91
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.