Köpte en ny spis, en Husqvarna glaskeramikhäll för några månader sedan.

Tänkte nu göra en tjälknöl. Eftersom man tillagar på låg värme villa jag kolla vad ugnen gav för temperatur. En skål med vatten mitt i ugnen och den inbyggda termometern i vattnet. Kollat noga att luckan var stängd. En timme mellan varje avläsning. Konstigt resultat tycker jag. Är det fel på ugnen?
Inställd ugntemp/vattentemperatur
60/47
70/56
80/59
100/66
 
Sätt proben i mitten av ugnen, slå på över och undervärme på 200grader. När lampan slocknar så skriver du ned värdet. När lampan tänds så skriver du ned värdet igen. Upprepa 3ggr. Sen räknar du ut medelvärdet.
Enligt många tillverkare så får det diffa 10% upp eller ned.
 
S Seat7 skrev:
Köpte en ny spis, en Husqvarna glaskeramikhäll för några månader sedan.

Tänkte nu göra en tjälknöl. Eftersom man tillagar på låg värme villa jag kolla vad ugnen gav för temperatur. En skål med vatten mitt i ugnen och den inbyggda termometern i vattnet. Kollat noga att luckan var stängd. En timme mellan varje avläsning. Konstigt resultat tycker jag. Är det fel på ugnen?
Inställd ugntemp/vattentemperatur
60/47
70/56
80/59
100/66
Nu är jag kanske ute på djupt vatten, för att vara lite vitsig, men eftersom vattnet avdunstar och det till detta åtgår energi kan jag tänka mig att temperaturen på vattnet är lägre än på luften i ugnen. Mät temperaturen på luften, det är ju det som ugnen är avsedd att kontrollera.
 
  • Gilla
Olof Gunnar och 4 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Nu är jag kanske ute på djupt vatten, för att vara lite vitsig, men eftersom vattnet avdunstar och det till detta åtgår energi kan jag tänka mig att temperaturen på vattnet är lägre än på luften i ugnen. Mät temperaturen på luften, det är ju det som ugnen är avsedd att kontrollera.
Det är ju också bara att jämföra med en stek. Om du har ugnen på 200C tar det 1-2 timmar innan den når 80C. Det är detsamma med vattnet - det kommer ta lång tid innan det når samma temperatur som ugnen (eller egentligen oändlig tid; den kommer aldrig att nå exakt samma temperatur som luften)
 
S Seat7 skrev:
Köpte en ny spis, en Husqvarna glaskeramikhäll för några månader sedan.

Tänkte nu göra en tjälknöl. Eftersom man tillagar på låg värme villa jag kolla vad ugnen gav för temperatur. En skål med vatten mitt i ugnen och den inbyggda termometern i vattnet. Kollat noga att luckan var stängd. En timme mellan varje avläsning. Konstigt resultat tycker jag. Är det fel på ugnen?
Inställd ugntemp/vattentemperatur
60/47
70/56
80/59
100/66
inget konstigt med det det tar tid att värma upp knölen och vattnet motsvarar den
 
Intressantare hade varit att ha den inställd på de ursprungliga 60 graderna och mäta temperaturen en gång per timme.
Som sagt så behöver ju vattnet först bli varmt. Varmluft är en dålig ledare, så det tar tid för vattnet att bli varmt.
Det är ju som om du själv satt 1 timme i en 60-gradig bastu, det tar rätt lång tid innan du själv blir 60 grader. :)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Som redan sagt avdunstningen på ytan kan sänka temperaturen på vattnet ganska mycket, ha ett något så när tät lock på grytan så visar det troligen mer rättvist gentemot ugnsluftens faktiska temperatur då vattnets roll är för att få termisk ballast och en slags genomsnitt av värmen då temperaturen i luften kan gunga ganska mycket omkring börvärdet när elementen slår av och på.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fundera på varför vi svettas när vi blir varma.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.