Flyttat in i lägbeht med lite äldre ikea kök.
En av lådorna vill inte fästa i skenorna ordentligt , om jag tar tag i nedre handtaget går det bra men tar jag i övre så vickar lådan utåt och lossnar får skenan i bakkant.
Har bytt ut skenorna inne i skåpet Så det är hela, då jag tyckte den ena betedde sig konstigt.
Men det hjälpte inte.

När den vickar i bakkant lossnar alltså sken även i fram.
 
  • En vit kökslåda från IKEA som inte sitter ordentligt på skenorna vilket gör att lådan vinklar sig och lossnar i bakkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt inuti en skåp med installerade skenor, två skruvmejslar ligger på sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två monterade skenor för lådor i ett Ikea köksskåp, visar problemet med en låda som inte fäster ordentligt och vickar utåt, trots byte av skenorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksskåp med utdragen låda där skenorna inte är ordentligt fastsatta vilket gör att lådan vickar och lossnar från skenorna baktill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En kökslåda som har lossnat från skenorna i både fram- och bakkant, med öppnad låda som visar avfallspåse och rör inuti skåpet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser skenan ut, detta är en av de gamla jag bytt ut till nya likadana
 
  • En gammal metallisk skena placerad på svart kakelgolv, redo för att bytas ut mot en ny likadan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ullberg
Jag har i vissa lådor behövt ”skjuta in” själva skenan ordentligt i lådan på våra IKEA faktum (ser ut som att det är vad du har givet luckorna) då det inte räcker att bara skjuta in lådan på skenan (typ stänga lådan) för att låda och skena ska fästa i varandra.

Om du inte redan provat det skulle jag sätta lådan på plats på skenan och sen ta tag i sista biten på utdraget (skenan) och skjuta ut den medan du håller emot i lådan

/U
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Jag har i vissa lådor behövt ”skjuta in” själva skenan ordentligt i lådan på våra IKEA faktum (ser ut som att det är vad du har givet luckorna) då det inte räcker att bara skjuta in lådan på skenan (typ stänga lådan) för att låda och skena ska fästa i varandra.

Om du inte redan provat det skulle jag sätta lådan på plats på skenan och sen ta tag i sista biten på utdraget (skenan) och skjuta ut den medan du håller emot i lådan

/U
Inte säker på hur du menar.
Skenan fäster som i en liten skåra längst ut, intill lådfronten liksom. Den går ej att skjuta in mer.. Eller det blir mer skjuta ut iof hehe
Ska kika lite till :)
 
Jag ställer liksom lådan på skenorna när se är utdragna och skjuter in skenorna så de fäster i framkant. Enda jag kan göra...?
 
Har inte erfarenhet av just den modellen, men vissa av Ikeas skenor behöver man som sagt "skjuta in" i varandra som @ullberg säger, så att de klickar fast i varandra. Om man bara skjuter in dem utan att hålla i den inre skenan först följer de gärna med varandra och blir *nästan* fast i varandra och fungerar oftast, tills man drar ut dem "för långt" där de skulle stannat egentligen.
Dvs, det finns en spärr på skenan som håller ihop dem. Den spärren behöver man trycka in när man ska lossa skenorna från varandra av någon orsak, men man behöver också se till att den klickar i när man monterar.
Det står imontageanvisningen hur man klickar i/ur dem.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Har inte erfarenhet av just den modellen, men vissa av Ikeas skenor behöver man som sagt "skjuta in" i varandra som @ullberg säger, så att de klickar fast i varandra. Om man bara skjuter in dem utan att hålla i den inre skenan först följer de gärna med varandra och blir *nästan* fast i varandra och fungerar oftast, tills man drar ut dem "för långt" där de skulle stannat egentligen.
Dvs, det finns en spärr på skenan som håller ihop dem. Den spärren behöver man trycka in när man ska lossa skenorna från varandra av någon orsak, men man behöver också se till att den klickar i när man monterar.
Det står imontageanvisningen hur man klickar i/ur dem.
Hmm
Denna har en skena som går att dra ända men den har ett stopp.
Så själva skenan lossnar aldrig utan bara själv lådan som ej är fast i bakkant. Bara i fäste i framakant.

Denna låda är större än övriga lådor men de mindre lådorna jag har sitter stabilt både i fena o bakkant.

Inte vågat lossa på ngn mindre låda rädd att jag ej får dit den igen som med denna därav jag hoppades på ett snabbt tips här hehe.


Där den fäste i femakant så klickar det till och skenorna är typ fastlåsta.
Men direkt när lådan vickar och lyfter i bakkant så lossnar hela lådan även i framkanten trots att jag inte släppt på spärrarna.
 
Problemet är alltså inte at lådan åker ut för lång och lossnar utan att den vickar framåt i överkanten om jag håller för högt upp, och lådan lossna helt från skenorna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.