Jag har satt upp 45mm träregel i plåtskenor, och vill nu fästa reglarna så att de sitter på plats.
Förra gången jag gjorde detta struntade jag i det, väggen blev istället stabil när jag satte upp MDF och Gips på reglarna. Men nu ska vi greja lite med reglarna innan väggarna kommer på plats, och då känner jag att jag gärna vill fästa dem lite bättre. Tejp som jag använder nu kommer inte räcka långt…
Jag tänker att man måste ha sänkta huvuden som dessutom är väldigt små, annars kommer ju huvudena vara i vägen för väggarna sen.
Det måste ju också vara skruv som biter i plåten.

Vad är det för skruv man behöver? 🤔
 
  • Träramar i en källare, monterade på väggar och tak, med gamla murade väggar i bakgrunden och två fönster med dekorerat glas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Montageskruv?
 
Normalt montageskruv, men du kan också köra med gipsskruv som är försänkt. En liten knöl blir det men inget som syns sen. Annars får du väl förborra och slå i pappspik, men det är inte helt normalt…

Sen att bygga in trä i en yttervägg under mark är inte jättebra… stålregel och cellplast är ett bättre val. Sen hoppas jag du menar OSB och inte MDF bakom gipsen?
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Jag har satt upp 45mm träregel i plåtskenor, och vill nu fästa reglarna så att de sitter på plats.
Förra gången jag gjorde detta struntade jag i det, väggen blev istället stabil när jag satte upp MDF och Gips på reglarna. Men nu ska vi greja lite med reglarna innan väggarna kommer på plats, och då känner jag att jag gärna vill fästa dem lite bättre. Tejp som jag använder nu kommer inte räcka långt…
Jag tänker att man måste ha sänkta huvuden som dessutom är väldigt små, annars kommer ju huvudena vara i vägen för väggarna sen.
Det måste ju också vara skruv som biter i plåten.

Vad är det för skruv man behöver? 🤔
Montageskruv har platt skalle. En annan sak, se till att du har bra med luftspalt mellan regel och ytterväggen. I källare är det bättre att bara använda stålreglar och inte organiskt material då du har tillskjutande fukt.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Plåtregelskruv med låg skalle. Bygger som en spikskalle. De är för att fästa plåt mot plåt och drar väl inte så jättebra i träregeln, men det kanske räcker för dig.
Tror jag sett namnet lättmontageskruv åxå.

/Höghus
Plåtregelskruv med låg skalle för montering av plåt mot plåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Plåtregelskruv med låg skalle och självborrande spets, designad för att fästa plåt mot plåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Tack för alla svaren! 👍
(Ja, det är luftspalt mellan innervägg och yttervägg)
 
vanlig gipsskruv för trä funkar
 
T tergo skrev:
vanlig gipsskruv för trä funkar
Njae, den biter inte igenom plåtregeln skulle jag vilja hävda.
Har köpt plåtskruv nu med minimal skalle.
 
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Njae, den biter inte igenom plåtregeln skulle jag vilja hävda.
Har köpt plåtskruv nu med minimal skalle.
det funkar på vanliga plåtreglar testa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.